Článek
Dne 28. května zasedne k jednacímu stolu dopravní výbor zastupitelů hlavního města Prahy, který bude řešit zvýhodněné parkování elektromobilů, vodíkových vozů a plug-in hybridních aut s emisemi Co2 do 50 gramů na kilometr.
Už nyní jsou k dispozici podklady pro jednání, ze kterých vzešly dva konkrétní návrhy. A nejspíš nepotěší všechny, kteří si drahý elektromobil nebo plug-in hybrid koupili i kvůli parkovacímu benefitu.
V současnosti platí, že do 30. června 2025 parkují elektro a plug-iny na modrých a fialových zónách zdarma, nicméně oslovené městské části Prahy nesouhlasí, aby výhoda v tomto „neomezeném“ režimu pokračovala.

Koupili jste si elektromobil kvůli parkování v Praze? Možná vás čeká nepříjemné překvapení.
Většina oslovených městských částí je pro slevové zvýhodnění elektromobilů a vodíkových vozů a proti zvýhodnění plug-in hybridů. Vybrané městské části souhlasí se slevami pro rezidenty, zatímco jiné chtějí slevy pro rezidenty i ostatní uživatele.
Dále se řešily i zóny, kde by slevy měly platit, jejich výše (z čehož vyplývá, že bude nový ceník). Ze sesbíraných podnětů nicméně vzešly dva konkrétní návrhy, o nichž bude dopravní výbor hlavního města Prahy jednat už 28. května 2025.
Dva návrhy
Výbor pro dopravu doporučuje prodloužit současný způsob zvýhodnění do 31. 12. 2025, tedy do konce letošního roku. Od ledna 2026 by mělo být krátkodobé stání bezemisních vozidel (elektro, vodík) s 50% slevou z aktuálního ceníku a nízkoemisních vozidel (plug-in hybrid) s 25% slevou z aktuálního ceníku, s platností ve všech typech zón.
Dále by měla přibýt povinnost registrovat vozidla do systému hlavního města Prahy a systému Technické správy komunikací.

Jedna varianta počítá s extra podporou rezidentů, druhá nikoli.
Verze s podporou rezidentů počítá s totožným návrhem, ovšem rozšířeným o to, že výbor doporučuje od 1. 1. 2026 zpoplatnit dlouhodobé stání bezemisních vozidel (elektro, vodík) rezidentů se slevou 100 % z aktuálního ceníku na svoji městskou část, včetně povinnosti registrace vozidel do systému hlavního města Prahy a Technické správy komunikací.
Pokud projde první varianta, znamená to, že na zónách budou za parkování platit elektromobily i plug-in hybridy, ale se slevou. Druhá varianta zvýhodňuje rezidenty s elektromobily nebo vodíkovými vozy 100% slevou, ovšem pouze pro jejich městskou část.

Současný parkovací režim nepodpořila žádná městská část Prahy. Dost pravděpodobně tak skončí.
Parkování v současném režimu má dle prvního i druhého návrhu skončit letos, protože se za něj žádná z oslovených městských částí nepostavila.
Máte připomínku?
Jistě vás kolem toho napadá řada otázek, zejména firemní vozy, dojíždění do práce a podobně. Kdekdo se také může zlobit, že si pořídil drahý elektromobil a teď parkování zdarma nejspíš skončí. Napadne vás toho určitě spousta.
Každopádně do 28. května 2025 je ještě trochu času a svoje podněty můžete adresovat členům výboru ZDE (stačí kliknout na jméno a objeví se e-mail) nebo přímo náměstkovi pro dopravu, jímž je MUDr. Zdeněk Hřib (Zdenek.Hrib@praha.eu).
Ve finále se také může stát, že se nikdo na ničem nedohodne a vše poběží jako dosud. To nejspíš uvidíme už za pár dní. Situaci budeme sledovat a informovat vás.