Článek
Pokud se zrovna nacházíte na Havaji, pořídit si nový elektromobil nebo plug-in hybrid může být značně obtížné. Tamní dopravní gigant Matson totiž vystavil stopku přepravě všech aut s velkou lithium-iontovou trakční baterií, tedy všech s nabíjením ze zásuvky.
Rozhodnutí firmy přichází jako reakce na červnový požár přepravní lodi, na které se nacházelo 3 048 automobilů včetně 70 elektrovozů a 681 plug-in hybridů. Společnost Matson po této zkušenosti vyjádřila obavy o bezpečnost při přepravě vozů s bateriemi obsahujícími lithium.
Současný zákaz ovlivňuje pouze oblast Tichomoří - Havaj, Aljašku, Guamu nebo státy Mikronésie. Pokud by se ale výhledově stal vzorem pro další přepravní společnosti, může to značně ovlivnit dopravu elektrifikovaných vozidel v dalších částech světa včetně Evropy.
M/V Morning Midas on fire and abandoned in the Pacific Ocean off Alaska with electric vehicles. As we have learned from past incidents, the fire will likely to burn for several days and its possible the ship could potentially sink as a result pic.twitter.com/UBxD7bwq4b
— Mike Schuler (@MikeSchuler) June 4, 2025
Na druhou stranu přepravní lodě společnosti Matson převážejí auta v jednotlivých kontejnerech, což je praktičtější, ale komplikuje to detekci a následné hašení případného požáru. Na tamní scéně však v tomto odvětví působí další hráči jako Felicity Ace nebo Fremantle Highway, kteří se specializují přímo na přepravu vozů a mají pro ně připravené velké otevřené paluby. Nejde ale o tak velké a zvučné firmy, jakou je Matson.
„Vzhledem k rostoucím obavám o bezpečnost při přepravě vozů s velkými lithium-iontovými bateriemi pozastavuje společnost Matson rezervace na přepravu nových i ojetých elektromobilů a plug-in hybridů, a to napříč všemi odvětvími,“ uvádí firma v oficiálním prohlášení s tím, že zákaz není trvalý, ale termín jeho konce neupřesnila.

Loď firmy Matson nakonec ztroskotala. Nebylo však prokázáno, že by požár na palubě způsobilo některé z aut s lithium-iontovou baterií, rozhodnutí firmy přichází čistě z preventivních důvodů.
Jen na Havaji se dnes pohybuje zhruba 37 tisíc elektromobilů a poptávka po nich stále roste. Uvidíme, jak se situace bude vyvíjet, ale současný zákaz a celková nejistota tamnímu trhu s elektrifikovanými auty příliš nenahrávají.