Hlavní obsah

Auta na baterky mají problém. Velká dopravní společnost vystavila po požáru stopku jejich přepravě

Foto: Matson

Jeden z nejvýznamnějších dopravních hráčů Tichomoří rozhodl, že na svých nákladních lodích nebude až do odvolání přepravovat elektrická a plug-in hybridní auta. Stalo se tak po nedávném požáru jejich lodě se třemi tisíci aut.

Článek

Pokud se zrovna nacházíte na Havaji, pořídit si nový elektromobil nebo plug-in hybrid může být značně obtížné. Tamní dopravní gigant Matson totiž vystavil stopku přepravě všech aut s velkou lithium-iontovou trakční baterií, tedy všech s nabíjením ze zásuvky.

Rozhodnutí firmy přichází jako reakce na červnový požár přepravní lodi, na které se nacházelo 3 048 automobilů včetně 70 elektrovozů a 681 plug-in hybridů. Společnost Matson po této zkušenosti vyjádřila obavy o bezpečnost při přepravě vozů s bateriemi obsahujícími lithium.

Současný zákaz ovlivňuje pouze oblast Tichomoří - Havaj, Aljašku, Guamu nebo státy Mikronésie. Pokud by se ale výhledově stal vzorem pro další přepravní společnosti, může to značně ovlivnit dopravu elektrifikovaných vozidel v dalších částech světa včetně Evropy.

Na druhou stranu přepravní lodě společnosti Matson převážejí auta v jednotlivých kontejnerech, což je praktičtější, ale komplikuje to detekci a následné hašení případného požáru. Na tamní scéně však v tomto odvětví působí další hráči jako Felicity Ace nebo Fremantle Highway, kteří se specializují přímo na přepravu vozů a mají pro ně připravené velké otevřené paluby. Nejde ale o tak velké a zvučné firmy, jakou je Matson.

„Vzhledem k rostoucím obavám o bezpečnost při přepravě vozů s velkými lithium-iontovými bateriemi pozastavuje společnost Matson rezervace na přepravu nových i ojetých elektromobilů a plug-in hybridů, a to napříč všemi odvětvími,“ uvádí firma v oficiálním prohlášení s tím, že zákaz není trvalý, ale termín jeho konce neupřesnila.

Foto: Jaguar

Loď firmy Matson nakonec ztroskotala. Nebylo však prokázáno, že by požár na palubě způsobilo některé z aut s lithium-iontovou baterií, rozhodnutí firmy přichází čistě z preventivních důvodů.

Jen na Havaji se dnes pohybuje zhruba 37 tisíc elektromobilů a poptávka po nich stále roste. Uvidíme, jak se situace bude vyvíjet, ale současný zákaz a celková nejistota tamnímu trhu s elektrifikovanými auty příliš nenahrávají.

Související témata:
Lodní doprava
Lodní kontejnery
Tichomoří
Načítám