Článek
Po několika špionážních fotkách a oficiálních oznámeních Astonu Martin jsme se konečně dočkali. Nová vlajková loď řady DBX se v den uvedení na trh stane nejvýkonnějším luxusním SUV na světě. Čtyřlitrový osmiválec twin turbo od AMG prošel další tuningovou kúrou specialistů u Astonu Martin, a britská automobilka tak začne svým klientům v druhé polovině roku nabízet vůz s výkonem 707 koní a točivým momentem 900 Nm.
Oslnivé? To si pište! Zákazníci jim budou trhat ruce. Bude mít totiž o celých 155 koní a 200 Nm víc než standardní DBX a bude to silnější auto než 650koňový Urus nebo 635koňový Bentley Bentayga. A je velmi pravděpodobné, že DBX707 zůstane na nějakou chvíli v čele výkonnostního žebříčku, tedy minimálně, než dorazí konkurenční SUV s výkonnými plug-in hybridy.
Jenže výkon samotný je jedna věc a jeho přenesení na silnici druhá. Aston musel přispěchat s novou devítistupňovou převodovkou s mokrou spojkou, která nahrazuje měnič točivého momentu v DBX. V kombinaci s vylepšeným systémem pohonu všech kol a upraveným samosvorným diferenciálem tak tohle luxusní SUV zrychlí na stovku za 3,2 sekundy a rozjede se až na 310 km/h. Díky tomu je DBX707 nejrychlejším modelem v segmentu luxusních SUV, když překonává 306 km/h Bentley Bentayga Speed i 305 km/h Lamborghini Urus.
Je jasné, že ruku v ruce s takovým nárůstem výkonu muselo přijít více změn, a to i na podvozku. DBX707 tak má nově nastavené adaptivní tříkomorové vzduchové odpružení, upravené řízení a překalibrované elektronické systémy. Zlepšila se také brzdná síla díky standardním karbon-keramickým kotoučům o rozměrech 420 mm vpředu a 390 mm (vzadu se šestipístovými brzdovými třmeny). Za příplatek si můžete pořídit i 23palcová kovaná kola, jinak bude vaše nové DBX707 na dvaadvacítkách.
Kromě kol si jistě všimnete větší masky chladiče, výraznějších nasávacích otvorů a agresivnějšího nárazníku. Nejde tady jen o efekt, všechno má svůj účel. V tomto případě jde o vylepšení aerodynamiky a účinnější chlazení motoru, převodovky a brzd. A to samé se týká i zadku auta – za zmínku stojí hlavně působivý difuzor ve stylu F1 vyčnívající ze spodní části nárazníku, do kterého jsou zakomponované i čtyři koncovky výfuku. Ostrý zadní spoiler pak přidává vizuální drama, podobně jako boční prahy. Celý aero kit je vyveden v leskle černé barvě, ale za příplatek ho můžete mít i v karbonu.
V interiéru najdete celou řadu vylepšení včetně chytře udělaného přepínače režimu jízd a vyhrazených tlačítek pro režim odpružení, ESP, režim manuálního řazení a spínač aktivního výfuku, takže už řidič nemusí do menu na dotykové obrazovce, což je zdlouhavé, nepřesné, a hlavně to odvádí pozornost a to je v jakémkoliv autě (bez ohledu na výkon) více než nežádoucí.
Aston Martin DBX707
Aston Martin DBX707
Aston Martin DBX707
Aston Martin DBX707
Aston Martin DBX707
Aston Martin DBX707
Aston Martin DBX707
Aston Martin nemá v Česku zastoupení, ale s globální homologací pro EU a se servisem v Německu i Rakousku není problém si ho pořídit a alespoň máte jistotu, že ho nebudete potkávat na každém rohu. Cena bude o něco vyšší než u Urusu, měla by tedy překročit 5,2 milionu korun, ale zároveň by neměla překročit (tedy dle zahraničních trhů) cenu Bentaygy Speed (zhruba 5,4 milionu Kč). Takže pokud chcete či potřebujete nejrychlejší a nejsilnější sériově vyráběné SUV na světě, pak už dál hledat nemusíte.