Hlavní obsah

Nové Formule 1 drží jako přibité. Z jezdců se stávají piloti

Foto: Archiv Garáž.cz

Možná jste to postřehli během tiskovek po Velké ceně Austrálie, která letošní formulový ročník otevřela. Závod možná nebyl příliš adrenalinový, ale jezdci si za volantem užili vzrušení dost a dost.

Článek

Už vás někdy někdo opravdu hodně rychle svezl v závodním autě? Je to úžasný pocit a zároveň mají zejména netrénované osoby pocit, že je někdo protáhnul mlýnkem na maso. Může za to gravitační i odstředivá síla. Závodní vůz na hraně totiž při akceleraci, ale především při brždění a průjezdu zatáčkami generuje síly, které z vás dělají bezmocnou loutku. Na jejich zvládání je potřeba tělo trénovat specifickým způsobem a naučit se ve správný okamžik zatnout ty správné svaly. Až vám někdo bude tvrdit, že piloti závodních vozů se na okruhu dvě hodiny flákají, zkuste ho praštit srolovaným časopisem... nebo v případě nutnosti i něčím tvrdším. Třeba se mu rozsvítí.

Foto: Archiv Garáž.cz

Formule 1 je samozřejmě ještě o level výš, už jsme to ostatně psali i v článcích o hypersportech jako Aston Martin Valkyrie nebo Scuderia Cameron Glickenhaus 003, které jsou schopny těla případných majitelů zvalchovat stejně jako závodní vozy. Na tohle žádný běžný smrtelník není připraven, proto také mají piloti Formule 1 šíji z kamene. A piloti se jim neříká jen tak pro nic za nic. V kokpitech letošní sezóny totiž i díky širším gumám zažívají přetížení, které se blíží masakru v kokpitech bojových stíhaček. Vojenští piloti nadzvukových letounů běžně trénují na centrifuze až dvouciferné přetížení a musí zvládnout přetížení až 9 G (tj. devítinásobek běžné gravitační síly) po dobu několika desítek sekund. Pomáhá jim k tomu i speciální kombinéza, resp. oblek, který tělo stlačí v klíčových partiích a zabrání při extrémním přetížení úniku krve z hlavy (gravitace tlačí krev dolů, tj. do nohou). Jezdci Formule 1 takový oblek nemají, a tak si musí vystačit se zadrženým dechem a zatnutými bederními svaly. A že je to potřeba.

Foto: Archiv Garáž.cz

Během testování v Austrálii totiž některé týmy naměřily u svých pilotů chvilková přetížení až 8 G. Jistě, bylo to jen na pár sekund, ale přesto jde o hodnotu, která by ještě loni byla nemyslitelná. Divákům to číslo nic neřekne a nedá se ani zachytit televizními kamerami, ale berte to tak, že netrénovaný jedinec běžně omdlí už při 4 až 6 G. Např. některé horské dráhy, které mají v různých pasážích přetížení přes 5 G, nesmí obsazovat poslední vozík, protože ten je vystaven největšímu přetížení a často u něj hrozí, že bude limit prolomen a někdo v něm ztratí vědomí. A kvůli tomu lidé na horskou dráhu nechodí, že?

Takže si vzpomeňte na protažené obličeje z centrifug, při testování bojových pilotů, až zas budete dnešním jezdcům Formule 1 nadávat do slečinek a cucáků. A uvědomte si, že při jízdě na čele dostává tělo takovou sodu v malých dávkách třeba dvousetkrát za celý závod.

Reklama

Načítám