Hlavní obsah

Nissan Maxima QX 3.0 V6 – Bossem za hubičku

Foto: Archiv redakce
13. 5. 2018

Vrcholné modely japonských automobilek z devadesátých let představují zajímavou alternativu pro každý den. Jsou dostatečně silné, spolehlivé, prostorné a nacpané výbavou, při tom všem ale celkem dostupné.

Článek

Už jste si všimli, že občas se v téhle rubrice objeví i zajímavé auto, které se sice dá charakterizovat slůvkem youngtimer, ale lépe mu sedne, když před něj přidáte ještě adjektivum budoucí. O to zajímavější to ale může být pro někoho, kdo nemá na účtu stovky tisíc korun, ale rád by si do garáže postavil něco, co má charisma a styl a přitom nabídne zajímavé svezení. Podobným případem byla například starší Honda Legend, dnes vám chci představit jejího konkurenta, Nissan Maxima čtvrté generace po faceliftu. Na první pohled nenápadné auto s jednoduchým designem, zvláště v této stříbrné barvě. Trochu mne upoutala jen ta kola z kupé 350Z. Poprvé jsem kolem něj na ulici jen tak prošel, pak jsem si to uvědomil, udělal pár kroků nazpět a rozhodl se seznámit s majitelem. Ten se jmenuje Milan a od 15 let je věrný značce Nissan. Maximu sháněl několik měsíců, napřed se jel podívat na kousek v naprosto příšerném stavu, pak naštěstí náhodou objevil tenhle zachovalý kousek z roku 1999, se kterým je spokojený. Za dobu jeho vlastnictví už jdou navíc ceny zase nahoru a jsou takřka dvojnásobné, větším problémem ale je, že Maxima je  na trhu s ojetinami takřka k nenalezení.

Foto: Archiv redakce

Maxima je velký sedan s uhlazeným designem, který je docela střídmý. Ovšem tak akorát na to, aby zaujal na pohled někoho, koho auta zajímají. Přední část je trochu podobná Primeře z té doby, ještě víc se mi ale líbí zadní část se světly propojenými velkým panelem. Standardní výbava byla vůbec bohatá – klimatizace, elektrická zrcátka a okna s pojistkou proti skřípnutí, audiosystém s měničem CD a funkcí tlumení hlasitosti při telefonátu a spárování oblíbených stanic rádia s klíčem, dálkové centrální zamykání a za příplatek i imitace dřevěného obložení a navigace. Auto oproti předchůdci narostlo, aby bylo ještě honosnější, karoserie byla dokonce o 30 % tužší.

Foto: Archiv redakce

Do auta se dostanete snadno, dveře se otevírají v širokém úhlu 70 stupňů. Interiér má celokožené čalounění, do kterého přímo s radostí zapadnete. Najdete tu i příjemné tvarování s lehkým bočním vedením, právě tak akorát výrazným, aby drželo tělo v ostřejších zatáčkách, ale nebylo nepohodlné na dálnici. Elektrické ovládání sedadel a výhřev je samozřejmostí, luxusní dojem zvyšuje i dřevěný dekor. Prostornost v autě mohu jen vychvalovat, v nynější cenové relaci se nebude konkurent hledat lehce. I při mé vyšší postavě je prostor vzadu přímo velkorysý a nohy si můžete skutečně natahovat. A rozhodně budete spokojení i s kufrem, který pojme solidních 520 litrů a ve své době byl největší ve třídě. Dlouhé předměty navíc prostrčíte otvorem v zadní loketce. Jen občas překvapily tvrdší plasty v interiéru, dodnes ale nemají tendenci vyluzovat nepříjemné zvuky. Čtyři airbagy byly také ve standardní výbavě.

Foto: Archiv redakce

Na třílitrový šestiválec s čtyřiadvaceti ventily, výkonem 200 koní a točivým momentem 271 Nm byli v Nissanu patřičně pyšní. A měli na co být, má velmi jemný a kultivovaný chod, zvukově se v odhlučněném interiéru projevuje až při zátahu. Jemné brumlání je ale velmi příjemné na poslech, takový zvuk by Nissanu mohla spousta aut závidět. Výkon a točivý moment je pro každého řidiče snadno dostupný a třeba předjíždění je doslova hračkou. Dokonce mi tady výjimečně nevadí manuál, i když v autech tohoto segmentu mám raději automat. Zpřevodování je totiž přizpůsobeno parametrům šestiválce a častá práce s velmi dlouhou řadičkou není nijak nutná, na dvojku se rozjedete až na 110 km/h. Navíc se díky manuálu od motoru nevytratila jeho živost a vůbec necítíte reálnou hmotnost kolem 1500 kg.

Foto: Archiv redakce

Vepředu je nezávislé zavěšení McPherson, vzadu multi-link, aby byla jízda s Maximou opravdu příjemná. Nissan tím dosáhl omezení vibrací, které podvozek mohl přenášet do kabiny, ostatně pohodlí vyhledávali vždy majitelé velkých luxusních sedanů nejčastěji. Spolu s tím se navíc výrazně zlepšila i stabilita auta, jen náklony jsou v některých ostřejších zatáčkách velmi výrazné.  Průjezdům pomáhá i přední samosvorný diferenciál, který vám brzy dá ten potřebný pocit jistoty. A ten máte i z citlivých a přesných brzd, tady jsou navíc čtyřpístkové z kupé 300ZX. A pochvalu bych chtěl nakonec vyseknout i příkladné ergonomii palubní desky.

Foto: Archiv redakce

Ve své době stála Maxima s šestiválcem a manuální převodovkou lehce přes milion korun, což bylo o 400 tisíc méně, než srovnatelné Audi nebo BMW, zmíněný Legend pak stál zhruba 1,7 milionu. Dnes se ale vejdete do sta tisíc i za velmi hezký kus, a to může řadu lidí nalákat ke koupi. Protože za své peníze dostanete velmi slušnou protihodnotu. Ale ano, se spotřebou kolem 12 litrů můžou mít někteří problém, ale tady alespoň auto na oplátku nabízí slušné svezení. A copak jste nikdy nechtěli vlajkovou loď své oblíbené automobilky?

Aktuální verze

Od roku 2015 je na trhu současná, už osmá generace, která se ale nedováží do Evropy. Auto je o 37 kg lehčí a výrazně aerodynamičtější než předchůdce, aby snížilo spotřebu. Pod kapotou najdete pouze benzínové motory, buď řadový čtyřválec 2,5 l nebo vidlicový šestiválec 3,5 l. Spojen ale může být pouze s CVT převodovkou.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama