Hlavní obsah

Nákupní košík - Mercedes-Benz E (W 212): Hranami za reputaci

Foto: Archiv Garáž.cz

Minulá generace „éčkového“ Mercedesu, známá po kódem W 212, se stává dostupnou i pro běžnou pracující střední třídu. Bude to dobrá investice místo zánovní Octavie?

Článek

Doby, kdy ojetá „éčka“ minulé generace stála půl milionu korun, jsou s postupujícím časem pryč. Stačí se podívat na české inzertní servery a zjistíte, že sedmiletou ojetinu s patřičným společenským statusem lze pořídit hluboko pod tři sta tisíc korun. A to už zájemce o ojetou Octavii či Superb řádně nahlodá. Vždyť úroveň klasicky postaveného luxusního kočáru s podélně uloženým motorem a pohonem zadních/všech kol musí být úplně jinde než u nějaké škodovky. Jenže pak se ozve rozum, který rozbliká výstražnou kontrolku s nápisem: servisní náklady. Takže zvolit či nezvolit?

Foto: Archiv Garáž.cz

Předešlá generace Mercedesu třídy E přišla s novým hranatým designem v roce 2009. Jiný směr měl symbolizovat jinou cestu a návrat k tradičním hodnotám, především pak kvalitě. A to se, vidinou optiky několika let praxe, povedlo. Ano, řada W 212 je po delší době opravdu prvním Mercedesem, který nerezaví. Pohled na čtyřoké „masařky“, nebo „wé-dvěstějedenáctky“ s orezlou karoserií není vážně hoden image třícípé hvězdy. O problémech s elektronikou či strojními brzdami SBC, o nichž si povídají i v pohraničních putykách, ani nemluvě. Toto vše budiž s předposledním „éčkem“ zapomenuto, kvalitu se povedlo zvednout jak pocitově, tak fakticky. Zajímavou stránkou věci je však slabší nabídka na trhu ojetin z důvodu menších prodejů hlavně firmám. Tam Mercedes trochu zaspal a konkurenční Audi s modelem A6 nebo BMW a jeho „pětka“ stačily Benzu ujet. A bazarová nabídka tomu odpovídá, „éčkových“ Mercedesů v ní proti zbylým konkurentům čeká suverénně nejméně. Na druhou stranu je to dáno tím, že dovozových vozů z Německa či Itálie zde tolik není a často narazíte na vozy prodané jako nové v ČR. Bonus v podobě transparentní historie se hodí, lze ji docela jednoduše dohledat. „Éčko“ totiž už nemá klasickou papírovou servisní knížku, ale servisní zásahy lze dohledat jen elektronicky u autorizovaných či spřízněných partnerů s povolením nahlížet a zapisovat do databáze. Při koupi si tak snadno můžete ověřit, jak na tom váš vyhlédnutý Benz je. Ovšem pozor, data autorizovaný partner sdělí jen majiteli - servisy mají prostě takové směrnice a spoléhat na to, že vám to servisní technik zjistí „bokem“, se nevyplácí.

Foto: Archiv Garáž.cz

Kdo padá do mdlob z hodinové sazby autorizovaného servisu Mercedes-Benz, která v případě třídy E dosahuje zhruba 1400 Kč (téměř třikrát větší než v síti Škoda Auto), nemusí nutně vyhledávat originální dílny. V dnešní době už je nabídka specialistů se značkovou diagnostikou, přístupem do servisní databáze a povolením zapisovat do elektronické servisní knížky dost na to, abyste nemuseli živit drahý značkový servis – například Auto Technology v Praze na Chodově tohle umí a na hodinu si účtuje 750 Kč. Nicméně importér se také snaží a pro vozy starší pěti let vytvořil takzvané servisní menu (www.servisnimenu.cz): malý servis Assyst A vyjde na čtyřválcovou třídu E na 3990 Kč, velký Assyst B pak na 5790 Kč. Šestiválce jsou pak jen o sedm stovek dražší. A když byste narazili na kus z posledního roku 2012 před oblým faceliftem přídě s nájezdem do 125 000 km, můžete ještě využít inklusivních servisních prohlídek – Mercedes je dával zdarma k novým vozům po dobu 5 let/125 000 km. S tím souvisí i fakt, že v česku prodaná „éčka“ jsou opečovávaná jen ve značkových servisech minimálně po tuto dobu.

Foto: Archiv Garáž.cz

A jakou verzi zvolit? Tak předně bychom vyřadili benzinové motory a soustředili se na turbodiesely, které jsou prakticky všechny skvělé a kombinují spolehlivý provoz s dostatečnou, až údernou silou při rozumné spotřebě (kdo chce šetřit ještě víc, může sáhnout po plynových specifikacích E 200 NGT na pohon CNG). Ani základní čtyřválec 200 CDI nepatří mezi chudinky a se 100 kW a 360 N.m jede dostatečně, navíc je OM 651 díky jednomu turbodmychadlu a spolehlivému vstřikování bez drahých rizik. Dvouturbový 220 CDI pak se 125 kilowatty a 400 newtonmetry už dokáže zatlačit do sedačky, když maximum točivého momentu drží v širokém spektru 1400-2800 ot./min. Zde již ale hrozí investice v podobě nové sestavy dvojitého přeplňování za 38 tisíc korun - turbodmychadla totiž nelze měnit zvlášť. Nejsilnější čtyřválec 250 CDI přidává dalších 100 N.m a s výkonem 150 kW se dostává do šestiválcového teritoria, náročnějším klientům dokázal od roku 2011 rovněž nabídnout pohon všech kol 4Matic. To však zůstává de facto jedinou podstatnou výhodou proti „dvěstědvacítce“. Z počátku produkce se sice objevil fatální průšvih se vstřikováním Delphi Pizotec, výrobce je ale při svolávacích akcích všechny povyměňoval za elektromagnetické vstřikovače s přepadem (200 CDI je mělo od začátku).

Vidlicové šestiválce s označením 350 jsou samozřejmě o poznání kultivovanější a s úderným zátahem, nicméně vzhledem k perfektním čtyřválcům nepředstavují takovou motivaci ke koupi. Starší 350 CDI, který byl rovněž v testovaném E kombi, dokázal spolehlivost v užitkovém Sprinteru, kde polykal stovky tisíc kilometrů a například pražští záchranáři si ho v těžkých rychlých sanitkách nemohou proti čtyřválcovým TDI od VW vynachválit. Připravte se ale na vyšší spotřebu, která může ve městě lehce přesáhnout desetilitrovou hranici. Lepší volbou bude 350 Bluetec, který v roce 2010 posílil na 190 kW (+ 25 kW) a 620 N.m (+ 80 N.m) a hlavně snížil spotřebu nafty – reálně se s ním dá létat do 8 litrů na 100 km. Turbo s kuličkovými ložisky výrazně zlepšilo reakce na sešlápnutí plynu, vstřikování močoviny zase účinnost (= spotřebu). Samozřejmě přidané zařízení v podobě sestavy AdBlue (nádrž s výhřevem, potrubí, vstřikování…) zvyšuje riziko v případě ojetiny, žádnými fatálními investicemi to však nehrozí.

Foto: Archiv Garáž.cz

Mnozí Mercedesu E (W 212) při premiéře vyčítali, že se zbavil lichoběžníkové přední nápravy ve prospěch zjednodušené konstrukce z menšího „céčka“ (zadní osa přitom zůstává léta v principu stejná). Ano, podvozek sice víc hlučí a nepůsobí tak relaxovaně jako W 211, dvojitá spodní ramena s tlumičovou vzpěrou hůř filtrují vibrace, ale díky špičkové přilnavosti předních kol mu to můžete odpustit. Kdo chce pak totální komfort, nechť volí kusy po velkém faceliftu z roku 2013, kdy došlo k přenastavení – ovšem jen u verzí se vzduchovým pérováním Airmatic. A ty u ojetin doporučit nemůžeme, zejména po pěti a více letech. V případě gigantického kombi s bezedným zavazadelníkem ale nemáte jinou možnost – na zadní nápravě měchy dostanete vždycky, mimo jiné udržují stálou světlou výšku nezávisle na zatížení.

Foto: Archiv Garáž.cz

Z dalších extra prvků výbavy bychom zdůraznili volbu automatické převodovky. Manuál do „éčka“ nepatří, kostrbaté řazení kazí dojem, víc přenáší vibrace a při necitlivé práci škube víc než kde jinde (kvůli pružnosti spojek a silentbloků soustrojí). Automat je lepší, byť do roku 2011 se v případě čtyřválců musíte spokojit jen s pěti stupni. Sedmistupňový 7G-Tronic funguje efektivněji, jeho spolehlivost však není tak neprůstřelná. Při dodržování výměn oleje každých 60 000 km pracuje spolehlivě. Při problémech většinou stačí přehrát software, takže investice 60 000 Kč za generálku automatu většinou nehrozí.

Pokud stále váháte nad ojetým vozem Mercedes-Benz E W 212, můžete si klidně udělat radost. Samozřejmě, že jednotlivé díly budou dražší než u Superbu, jenže není to zas taková hrůza a vůz s transparentní historií, kterých je u nás díky bohu dost, nehrozí kdovíjakým průšvihem. A dojem z jízdy je úplně jinde stejně jako nabídka příplatkových prvků jako v testovaném kombi. Zde fungovalo i po 200 000 kilometrech vše dokonale včetně masážních sedadel s dofukováním bočnic, nočního vidění nebo adaptivního tempomatu Distronic, který dokáže samočinně brzdit. I toto je další důkaz toho, že se Mercedes chytl za nos a v kvalitě učinil výrazný krok dopředu.

Foto: Archiv Garáž.cz

Ceny servisu

Autorizované servisy Mercedes-Benz si sice účtují 1500 Kč za hodinu práce, mají však šibeniční časy oprav a zvládnou toho za kratší čas víc než nezávislé dílny. Navíc importér nabízí výhodnější sazby pro pětileté vozy na www.servisnimenu.cz. Ideálním kompromisem pro „éčko“ jsou opravci s originální diagnostikou a oprávněním k zápisu do servisní knížky a přístupem k databázím a originálním dílům. Jejich hodinové sazby jsou proti originálu poloviční.

Krásný nesmysl

Mdu superkombků samozřejmě Mercedes nemohl nechat bez povšimnut a postavil osmivlcovou raketu E 63 AMG. Atmosfrick 6,2litrov osmivlec svkonem 524 kon pl zadn pneumatiky na počkn, 4Matic přišel až daleko po facliftu. Mezi ojetinami se d najt sem tam kus srozumnm njezdem za cenu kolem milionu korun, pozor ale na keramick brzdy – nov stoj třetinu ceny ojetiny a na STK vs socelovm aftermarketem vyhod.

Reklama

Načítám