Hlavní obsah

Na náhradu žigulíku nikdy nedošlo, zbyl jen koncept

Foto: Archiv Garáž.cz

Rostoucí věk hranatým výrobkům sovětské Lady vůbec nepomáhal. Na západním trhu už ani nízká cena nedokázala v očích zákazníků vyvolávat zájem. Automobilka tedy začala přemýšlet, čím je nahradit a vznikl zajímavý koncept

Článek

Konec osmdesátých let už naplno odhaloval zastaralost konstrukce původního Fiatu 124, který stále vyráběla a prodávala sovětská Lada. Typy 2104, 2105 a 2107 sice designem reagovaly na trend 80. Let, ale pravý věk nezamaskovaly. Jenže situace se překlenula do devadesátých let a stále se nic nedělo. Prodeje v domácím Rusku byly pořád dobré a ani novější Samara tento trend nezvrátila. Lada navíc zareagovala sedanem 2110, ale ten už v době uvedení rozhodně nemohl být označen za moderní. Později změnil název jen na 110, doplnilo jej kombi 111 a hatchback 112.

Foto: Archiv Garáž.cz

Na moskevský autosalon přivezla Lada zcela nové auto, které mělo hranaté modely konečně nahradit. Šlo o kombi 2151 Classic, které navrhnul Michail Zubkov. Musel ale výrazným způsobem přepracovat přední část, protože původní prý vůbec nevyhovovala. Modrý prototyp měl moderní zaoblené tvary, hodně se podobal Fordu Fusion (uvedený ve stejném roce), a také mnohem větší prosklenou plochu. Automobilka jej dokončila po pouhých sedmi měsících vývoje.

Foto: Archiv Garáž.cz

Moderní tvary ukázala nová Lada překvapivě i ve velmi prostorném interiéru. Dvoubarevná palubka rozhodně nebyla v tehdejších Ladách zvykem. Staře vypadala jen dlouhá řadicí páka. Naopak rádio mělo paměť na 30 stanic a umělo přehrát i formát mp3. Velmi solidní byl také objem zavazadlového prostoru, který v základu nabízel 500 litrů.

Foto: Archiv Garáž.cz

Bohužel z pohledu techniky prototyp nebyl novým autem, ale jen důkladně předělaným původním kombi 2104 a je velkou otázkou, jak by taková konstrukce zvládla například moderní nárazové testy. Rusové auto nacpali bohatou výbavou včetně posilovače řízení, ABS a dvěma airbagy. O tom si mohli majitelé 2104 nechat jen zdát. Ale technika pod pozlátkem byla stále archaická – tuhá zadní náprava a hřebenové řízení. Také koncepce motoru vpředu a pohonu zadních kol se v té době vůbec nenosila. A benzínová sedmnáctistovka byla původem ze staré dobré Nivy, jen zvládala Euro 4. Výměnou za to Rusové slibovali nízkou cenu do 5000 dolarů, tedy do 125 tisíc korun, což by bylo skvělé a také odolnost na nekvalitních silnicích v domácí zemi.

Foto: Archiv Garáž.cz

Výroba měla začít v roce 2006, ale jak už je v Rusku zvykem, opět to nezvládli. A nevyšlo to ani později, Lada jen modernizovala sedany 2105 a 2107 a kombi 2104 a prodávala je dál do roku 2010 (sedan 2105) a 2012 (to nastal konec světa pro zákazníky zbylých dvou modelů). Nový model se měl prosadit i jinde, než v Rusku, Bělorusku a Ukrajině, ale šanci nedostal. Dodnes existuje jediný prototyp, který si můžete prohlédnout v muzeu.

Reklama

Načítám