Hlavní obsah

Auto-moto muzea: Muzeum Svět Škodovek brzy otevře, ale potřebuje vaši pomoc

Foto: Jakub Deml

Dva nadšenci dali dohromady rozsáhlou sbírku historicky významných Škodovek, kterou se rozhodli představit dalším podobně naladěným nadšencům formou příznačně pojmenovaného muzea. To mělo být hotové už v průběhu roku, ale špatný stav budovy stojí za tím, že se projekt musel trochu posunout, a lidé, kteří za ním stojí, by potřebovali i vaši pomoc.

Článek

Možná si teď říkáte, že starých Škodovek je po muzeích v českých luzích a hájích rozeseto jako máku. Jenže tohle není jen tak obyčejná sbírka. Pavel a Tomáš vytvořili vůbec nejucelenější soukromou sbírku závodních vozů značky Škoda, a tu dále doplnili o tovární prototypy a zajímavá užitková auta. Výsledkem je přibližně 100 aut, která nenaleznete ani v továrním muzeu Škody v Mladé Boleslavi.

Tolik aut se pochopitelně nezjevilo ze dne na den. Oba nadšenci je sbírají a renovují už přes 15 let a začali ještě v době, kdy po starých tuzemských autech nebyl zdaleka takový hlad, jako je dnes. Velká spousta aut tak byla zachráněna před kovošrotem, vykoupena z garáží závodních týmů a celkově posbíraná po celé Evropě.

Foto: Jakub Deml

Depozitáři dominují závodní auta různých stáří a kategorií

Jak jsme však museli uznat při návštěvě v muzeu, které finišuje stádium příprav, ty tisíce a desetitisíce kilometrů naježděné s plaťákem se jednoznačně vyplatily.

Jedním z nejcennějších vozů sbírky je závodní sedan 130 LR/H. Ten původně vznikl coby prototyp pro rallye skupinu S, ale jelikož byla skupina zrušena ještě před spuštěním, byl vůz továrním týmem přestaven na vytrvalostní závody a zajel třeba legendárních 24 hodin Nürburgringu. Do jedné „tématické sady“ s unikátní 130 patří ještě Rapid 130 H a pozdější Favorit 1600 H. Všechna auta v té výbavě a barvách, v jakých se zúčastnila svého posledního závodu.

Foto: Jakub Deml

Svatá trojice škodováckých vytrvalostních závodů

Unikátní trojicí ale vhled do závodní historie Škody teprve začíná. V depozitáři je k vidění třeba i 110 L Rallye, Octavia WRC po Romanu Krestovi, prototyp 130 RS s pětikvaltem a další zajímavosti.

Ze světa prototypů potom září třeba překrásná 110R, továrně nalakovaná do unikátní modré metalízy a následně věnována Leonidovi Iljičovi Brežněvovi, ale i dvě karosářské varianty připravované, ale nikdy nerealizované Škody 720. Nechybí pak ani prapůvodní prototyp 1000 MB (990 NOV Favorit), předchůdce Garde 120 GLC nebo zajímavosti ze světa užitkáčů. Kromě vícero variant Škody 1203 se na place objevuje i unikátní Škoda Beta, Favorit se vzduchovým podvozkem přestavěný na přepravu invalidů na vozíku či silničářský lajnovací stroj, postavený na základech Škody 100.

Foto: Jakub Deml

Původní prototyp 110R vlevo se pyšní lakem, jaký v dané době rozhodně nebyl standardem

Jen o autech to nebude

Jak už to tak bývá, nadšenci stojící za projektem muzea se samozřejmě věnují všemu, co je staré a s auty byť jen trochu souvisí. Vedle samotných aut tak bude k vidění třeba sbírka dobových číselných tabulek, pod nimiž jezdily vozy Škoda na Rallye Monte Carlo, cedule a ukazatele, které byly vidět kolem silnic už za první republiky, nebo třeba staré dopravní kužely.

Specialitou pak bude kompletní model dobové autoškoly, v němž nebudou chybět vůbec první simulátory používané u nás.

Foto: Jakub Deml

Auta doplní sbírka dobových cedulí, ale i dalších reálií

Silný příběh rozpadající se budovy

Výčet aut výše je jenom drobným náhledem do toho, co má muzeum připraveno. Jak už padlo, aut je okolo stovky. Samotný výstavní prostor pak pojme přibližně padesát kusů, rozdělených do tematických sekcí. Zbytek se bude nacházet v depozitáři, takže se hlavní výstavní plocha může různě obměňovat.

Foto: Jakub Deml

Hlavní prostor pro vystavování aut bude běžně zaplněn zhruba padesáti vozy. Ty se budou střídat s dalšími auty, uloženými v depozitáři

Právě hledání příhodného prostoru byl jeden z velkých oříšků při budování celého projektu. Volba nakonec padla na areál poblíž Čerčan u Prahy, a to i kvůli historické hodnotě, pevně spjaté s auty už přes 70 let. Areál vznikl v roce 1945 a prvním majitelem byla firma J. Kraucher a spol. Pan Jindřich Kraucher se zabýval opravami automobilů, ale dokonce i sám závodil v autech vlastní konstrukce. Po konci války byl ovšem Kraucher křivě obviněn z kolaborace s nacisty, jeho společnost včetně areálu byla znárodněna a Kraucher musel v roce 1948 emigrovat do Brazílie. Jeho rodina, která zůstala v Československu, už o něm kvůli snaze STB nikdy neslyšela.

Areál firmy se tak stal součástí národního podniku PAL, posléze podniku Autobrzdy Jablonec a nakonec se z něj stal výrobní závod Jawy. Ani po revoluci nebyl areál navrácen původním majitelům a předtím, než se podařilo objekt odkoupit pro potřeby muzea, v něm zkrachovala firma na zpracování plastového odpadu. Vše se tedy nacházelo v poměrně žalostném stavu, z budovy depozitáře zbyla jen ocelová konstrukce a navzdory předpokladům se musela udělat celá nová i střecha hlavní budovy.

Právě kvůli neočekávaným nákladům teď Svět Škodovek žádá i o vaši pomoc. Rozpočet na rekonstrukci a zařízení celého projektu rozhodně nebyl malý, teď už je však vyčerpaný. Tvůrci se tak rozhodli zkusit vybrat část peněz od nadšenců skrz portál HitHit. Pomoci můžete třeba i tím, že si dopředu zakoupíte vstupenku do muzea, ale k mání je spousta dalších odměn či možnost stát se „adoptivním řidičem“.

Všechny hrubé práce na budově muzea i depozitu jsou nyní již hotové, do prvního otevření toho však ještě spousta zbývá. Předběžné datum otevření Světa Škodovek je stanoveno na březen či duben příštího roku.

Reklama

Sdílejte článek
Související témata: