Hlavní obsah

Mrkněte pod sukni výjimečnému Bugatti Centodieci

Foto: Bugatti

Fascinující pohled pod karbonovou kůži hypersportu, který si

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V létě roku 2019 představilo Bugatti hypersport jménem Centodieci. Desetikusová kolekce s cenou 8 000 000 eur, tedy 212 000 000 Kč, je připomínkou ikonického a stále více ceněného Bugatti EB110 Super Sport. A ne, vážně to není cena za celou kolekci, jak mohlo některé z vás možná napadnout.

Článek

Je na každém z vás, aby posoudil, jestli ta suma za to stojí, ale fotky Bugatti Centodieci jasně ukazují, že je to technická dokonalost a malý zázrak. Automobilka obrázky pustila ven společně s prohlášením, že dolaďují design vozu a že tým vyvinul první prototyp. A právě ten vidíte na fotkách. Očekává se, že první auto si zákazník odveze někdy v polovině příštího roku.

Foto: Bugatti

Bugatti Centodieci při svojí premiéře

Nahé Centodieci odhaluje konstrukci z uhlíkových vláken, a jestli si vzpomínáte, jak před pár lety automobilky experimentovaly s různými druhy vysokopevnostní ocele a hliníku, tak teď dělá Bugatti něco podobného s karbonem. Centodieci bude mít celokarbonovou konstrukci podobně jako standardní Chiron, ale speciál postavený při příležitosti oslav 110. výročí značky bude o dvacet kilogramů lehčí.

Na fotografiích můžete vidět, jak musí konstruktéři pracovat s každými milimetrem prostoru. Ještě zajímavější je ale pět obrovských chladičů, u auta s výkonem 1 600 koní je totiž provozní teplota zásadní věcí. Již dříve Bugatti připustilo, že právě chlazení pohonného ústrojí bylo jednou z největších výzev, protože musí fungovat jak při jízdě rychlostmi přes 300 km/h, tak extrémní zátěž při popojíždění po městě.

Od premiéry Centodieci pracovali lidé v Bugatti hlavně na technické stránce věci a nyní se bude ladit konečný design auta. A až bude hotov, zahájí Bugatti okamžitě ostré testování. Prý by to měla být otázka měsíců. Takže po dlouhých počítačových simulacích a testování v aerodynamickém tunelu vyjede Centodieci i na dráhu, vysokorychlostní ovál a následně i do běžného provozu.

Přestože Bugatti postavilo Centodieci jako hold ikonickému EB110 představenému v devadesátých letech, tak evidentně chce, aby celé auto fungovalo a nebylo jen uměleckým dílem v garáži. Podle Bugatti prý bylo skutečnou výzvou přizpůsobit ploché, klínovité tělo modelu EB110 moderní platformě Bugatti, hodně práce s tím budou mít i designéři.

Už první studie ukázala, že vliv modelu EB110 je jasně rozpoznatelný – mřížka podkovy Bugatti je mnohem menší, zatímco kultovní B-sloupek ve tvaru písmene C je nahrazen pěti přívody vzduchu ve tvaru diamantu. Přední světla jsou mnohem užší a samozřejmě s LED technologií.

Bugatti opravdu vyrobí jen deset vozů a všechny už mají svého majitele. Automobilka nabídla vůz ještě před jeho oficiálním zveřejněním pečlivě vybrané skupině zákazníků a prý nebyl problém všech deset aut udat. Většina zákazníků si již pořídila Bugatti Divo, jedním z budoucích majitelů je i šťastlivec, který již zaplatil zálohu za jediné vyrobené La Voiture Noire za cenu 11 milionů eur.

Centodieci bude stejně jako všechny aktuální modely Bugatti pohánět čtyřikrát přeplňovaný šestnáctiválec, ale s výkonem zvýšeným na 1 600 koní. Zrychlení na stovku je záležitostí 2,4 sekundy, na dvoustovku se rozjede za 6,1 s a na 300 km/h za pouhých 13,1 s, tedy ještě o půl sekundy rychleji než Chiron! Maximální rychlost byla naopak snížena ze 420 km/h na elektronicky omezených 380 km/h. A tady se sluší připomenout, že 612koňové EB110 SS, které mělo premiéru v roce 1992 (!), zrychlilo na stovku za 3,3 sekundy a jelo 350 km/h.

Reklama

Související témata:
Načítám