Hlavní obsah

McLaren P1 LM: Nový král Ringu je závoďák na hraně předpisů

Foto: Archiv Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Tak se konečně dočkali. Po ostudě s P1, kde se sliboval rekord několik měsíců a přitom bylo ticho po pěšině, si teď automobilka urvala absolutní rekord a sebrala ho čínskému elektromobilu Nio. Jenže na jak dlouho?

Článek

Nejdřív si odbudeme oficiality. Nový rekord Nordschleife je 6 minut 43 sekund a dvě desetiny, tj. zhruba o dvě sekundy rychlejší, než elektromobil Nio EP9 s elektrickým megawattem pod kapotou. McLaren P1 LM má sice skoro o 350 koní méně než elektrická bestie, ale také je o 350 kilo lehčí. Známé rčení o přidávání lehkosti se tedy opět vyplatilo. A určitě tomu pomohl i Kenny Brack za volantem. McLaren P1 LM prostě přijel z Anglie po vlastní ose, zajel rekord a zase po svých odjel. Takže vlastně férový rekord se stooktanovým palivem, ne? Při pohledu na auto si ale jeden musí položit otázku, kam to vlastně všechno spěje.

Foto: Archiv Garáž.cz

Nutno dodat, že v záznamech stejně bude McLaren P1 LM pod Porsche 918 Spyder. Proč? Protože to ani náhodou není sériovka. Stejně jako čínský elektrostíhač Nio EP9 má P1 LM problém s počtem vyrobených kusů. Je to v podstatě na zakázku upravené P1 GTR, čistě za účelem legalizace pro silniční provoz. Tj. P1 LM na silnici může, ale jinak je to v podstatě regulérní závodnička se vší aerodynamikou a technologií. K sériovému vozu má opravdu hodně daleko, ale při honbě za dalšími a dalšími vteřinami se nad tím mhouří oči. Stejný problém měla svého času i Pagani Zonda R (6:47.50) nebo Radical SR8 LM (6:48.28). Oba vozy sice mají i víceméně legální silniční verzi, ale opět jde o limitované série, které jsou často opravdu na hraně schválení pro provoz.

Foto: Archiv Garáž.cz

Ale lepší už to nebude. Dokonce i kdyby zajel rekord Koenigsegg, jsou jeho vyrobené kusy směšné oproti stovkám prodaných aut u hypersportovní trojky (LaFerrari, 918 a P1). Nordschleife v absolutním pořadí tak už bude patřit jen závodním vozům a plackám, jakkoliv převlečeným za silniční auta. Otázkou je, jak dlouho to bude internetové publikum a potažmo automobilky ještě bavit. Oceňujeme honbu za dříve nemyslitelnými metami, ale tohle divadlo už mělo dávno vyhlásit derniéru, nebo přistoupit na jasná pravidla a možná i kategorie, protože už v tom skutečně začíná být bordel. Nejrychlejší kupé, hot hatch, pětidvířko, sedan, SUV, dodávka. Každý dnes může být nej, stačí si jen správně vybrat. I kvůli tomu se z Nordschleife stal ekvivalent Guinnessovky. Nejde o vzdělávací literaturu, ale spíš zábavné čtení plné bizáru.

Reklama

Načítám