Hlavní obsah

Lotus Exige Sport 380: Nepohodlná nostalgie

Foto: Archiv Garáž.cz

Nejdřív Elise, potom Exige. Na tyhle Lotusy jste možná už zapomněli, ale v Británii se jim pořád ještě daří. Zároveň nám připomínají, že ta nejlepší auta nejsou švýcaráky na kolech, ale právě ta jednoúčelová.

Článek

Pokud jste někdy v malém Lotusu s motorem uprostřed, krátkým rozvorem a podvozkem tvrdým jako beton jezdili, pak jistě potvrdíte, že tohle auto vám nedá nic zadarmo, roztrhá vám kostrč na kusy, přehází plotýnky a udělá dva uzly na páteři. Zároveň do každé části vašeho těla napumpuje tolik informací, adrenalinu a energie, že vám ostatní auta budou připadat tupá a neosobní. Můžete tomu říkat trackday hračky, můžete tomu říkat osobní závoďáky nebo třeba stará škola. Jisté je, že podobných aut je čím dál tím méně. A proto jsme Lotusu vděční, že to nevzdává a naopak se snaží pomocí nejrůznější limitek posouvat hranice dál a dál. A od toho je tu Exige Sport 380 s vyšším výkonem, nižší váhou a agresivním vzhledem, který už předem ohlašuje (jako by burácející výfuk nestačil), že se máte klidit z cesty.

Foto: Archiv Garáž.cz

Na váze se povedlo uspořit 25 kilogramů, takže teď činí krásných 1066 kg, což je při výkonu 380 koní a krouťáku 410 N.m opravdu pěkná kombinace, umožňující nejrychlejšímu Exige odpíchnout z místa na stovku za 3,5 sekundy a rozjet se až rychlostí 286 km/h. Skoro bychom řekli, že je to nejrychlejší Lotus všech dob, ale nesmíme zapomínat na Hennessey Venom GT s kastlí z Lotusu... to ovšem nijak nesnižuje schopnosti téhle hračky, které pod kapotou vrhní tříapůllitrový šestiválec od Toyoty. Výkon se povedlo vytáhnout o pár koníku výš a zároveň se zvětšila kapacita nádrže, takže odkroužíte víc kol, než budete muset zajíždět do boxů (nebo k pumpě, to pro ty, které ani decibelová masáž a podvozek neodradí od provozu na běžných komunikací).

Foto: Archiv Garáž.cz

Já osobně miluju ten interiér, ve kterém je nově zas o trochu víc karbonu a polykarbonátu, aby se ušetřilo pár deka. Hlavně je ale všechno polstrované alcantarou a manuální šestikvalt je tak otevřený, že mu vidíte až do žaludku. Ach, taková krása prostě do dnešní doby už ani nepatří. A proto bychom si ji měli hýčkat. Cena 86 tisíc Eur vypadá přestřelená jen ve chvíli, kdy na to koukáte optikou běžného zákazníka, který potřebuje auto na odvoz rodiny a haraburdí po městě, dálnici i okreskách. Prostě ten spolehlivý švýcarák, co zvládne všechno. To Exige Sport 380 není ani omylem. Umí jednu jedinou věc. A dost možná ji umí nejlíp na světě. A to už za ty prachy stojí.

Načítám