Hlavní obsah

Lancia ECV1 – Speciál, co nedostal šanci

Foto: Archiv Garáž.cz

Group B byla pekelně rychlá a nebezpečná. Tak nebezpečná, že si to odskákala řada jezdců a diváků. Pohár trpělivosti FIA přetekl v roce 1986 a skupina B byla zrušena. A ještě extrémnější třída S nikdy neodstartovala.

Článek

Ačkoliv béčka považujeme za absolutní speciály, ještě nad nimi měla od roku 1987 existovat skupina S, tedy čisté speciály. Podobně jako na okruzích třída C, i v rally měla jezdit jedna třída aut absolutně bez omezení. Konstruktéři měli dostat volnou ruku a předvést to nejlepší, co umí. Na třídu S se chystalo Audi, Peugeot i Toyota. Nejdále ale svůj projekt dotáhla Lancia, která doslova jen čekala na start. Ten bohužel ale nikdy nepřišel.

Foto: Archiv Garáž.cz

Speciál ECV1 na první pohled připomíná Deltu S4. Když se rozhodlo o konci skupiny B a zrušení S, zachovaly se automobilky různě, například Audi většinu exemplářů sešrotovalo. Lancia ale typ ECV přestavěla na pojízdnou laboratoř a testovala na něm různé komponenty. Nakonec většinu dílů koupil Giusepe Volta a rozhodl se postavit ECV1 tak, jak mělo vypadat původně. S pomocí bývalých kolegů z  Abarthu se mu to povedlo a typ ECV dodnes existuje.  Dokonce startoval i u nás na Rally Český Krumlov.

Foto: Archiv Garáž.cz

Z Delty S4 pocházela podvozková skupina. Motor je umístěn podélně uprostřed a má speciální hlavu válců Triflux, která je chráněná patentem. Dvojice turbodmychadel KKK K26 měla postupný nástup, aby se odstranil typický turboefekt. Maximální výkon je 600 koní v 8000 otáčkách, už o 3000 otáček níže bylo maximum točivého momentu – 550 Nm. To vše šlo na všechna kola, jen 30 % ale na přední nápravu. Samosvorné diferenciály dodala firma ZF. Karoserie byla z kompozitu s vestavěným rámem, podvozek dodal Bilstein, kola Speedline a brzdy Brembo.

Reklama

Načítám