Hlavní obsah

Lada Bora – Plážová buggy ze státu, kde se na pláže nejezdí

Foto: Archiv redakce
2. 4. 2018

Vlastně to byl jen další zoufalý pokus sovětské automobilky reagovat na nové poměry. Ve svobodném světě se najednou značky musely prát o odbyt svých výrobků a nemohly spoléhat na to, že zákazníci nemají na výběr.

Článek

Jeden den je vám hej a zákazníci se perou o vaše výrobky. Druhý den se probudíte a zjistíte, že celé vagóny vašeho zboží stojí nevyložené, výrobky nepřevzané a peníze nikde. Právě tak si museli připadat vedoucí snad všech automobilek východního bloku, když je dohnala ekonomická realita rozpadu socialistického trhu. Najednou jste to vy, kdo musí bojovat o zájem druhé strany a prát se o odbyt svých produktů. Pravda, Lada měla výhodu, že v jejím výrobním programu byly celkem slušné automobily i na poměry nesvobodné poloviny světa. A například její Niva byla tak povedená, že se prodávala dobře i na Západě.

Foto: Archiv redakce

Právě na základech Nivy tak vznikl koncept, který měl jméno automobilky vylepšit v celosvětovém povědomí. I když hlavním cílem byla Latinská Amerika, kde se prodejně Nivě velmi dařilo. Lada chtěla na tamní trh přinést lehký terénní automobil s otevřenou karoserií, jehož výroba by byla levná. Práce byly zahájeny v roce 1992. Cílovkou byl typický jihoamerický farmář, jehož technická vyspělost a finanční zajištění přeci jen nebyly nejlepší.

Foto: Archiv redakce

Jméno znělo Bora, tedy studený vítr. A bylo to před tím, než jej použil Volkswagen pro sedan odvozený od čtvrtého Golfu. Lada totiž hotovou Boru prezentovala už v roce 1994, nakonec ale v Londýně. Jednoduchá plastová karoserie ve žluté barvě se novinářům hodně líbila, technika – čtyřstupňová převodovka i motor 1,6 l s výkonem 80 koní pocházely z produkce automobilky, aby se ušetřilo za vývoj. Pohon všech kol byl pochopitelně z modelu Niva, některé díly ale byly převzaty z modelu Samara. Celé to bylo postavené na hliníkovém rámu.

Foto: Archiv redakce

Ohlas na model Bora byl veskrze pozitivní. Hodil se na práci i zábavu. Trochu vlastně připomínal plážové buggy, které vznikaly na základech Volkswagenu Brouk. Auto se poprvé představilo v Londýně a nadchlo investory z blízkého východu. Proto se cílová destinace auta změnila z Jižní Ameriky na Střední východ a severní Afriku. Prototyp se brzy objevil v Emirátech a terénní schopnosti v dunách přesvědčily investory, takže výroba byla na spadnutí. Dokonce se uvažovalo i nad výrobou přímo v Emirátech.

Foto: Archiv redakce

Produkční verze se představila v roce 1995, měla plátěnou střechu, vylepšenou ergonomii a stabilitu. Plánovala se dokonce výroba 5000 aut ročně. Ty měly zamířit hlavně do Asie a Afriky, s Amerikou a Ruskem se přestalo počítat úplně. Jenže neustále oddalovaný začátek výroby nakonec znamenal, že se podobných aut zákazníci dočkali od jiných automobilek a Lada by je už nezaujala. Vzniklo tedy jen několik málo prototypů, pak Ladě došly peníze. Projekt byl uspán a nikdy nebyl obnoven. A už asi ani nebude, život Nivy se totiž stejně chýlí ke konci.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama