Hlavní obsah

Lada 1101 – Předokolka už před Samarou

Foto: Archiv Garáž.cz

Sovětský svaz si dobře uvědomoval, že nástup aut s předním pohonem bude znamenat menší konkurenceschopnost jeho výrobků na západním trhu. Projektem na předokolku se tedy začala zabývat Lada a vývoj dotáhla daleko.

Článek

Ano, i Lada Samara měla vlastně předchůdce. Nebyl to klasický žigulík, ale projekt předokolky. Jmenoval se Lada 1101 a práce na něm začaly v roce 1970. Bohužel, k jeho výrobě nikdy nedošlo, přesto bylo rozpracováno několik verzí. V polovině sedmdesátých let byl projekt dotažen takřka k finální verzi, ale do sériové produkce se nedostal.

Foto: Archiv Garáž.cz

Pod kapotou byla devítistovka s výkonem skromných 55 koní a manuální převodovka. Řízení si automobilka půjčila od Záporožce, vpředu ale použila nové moderní zavěšení McPherson. Některé díly pocházely z klasických již vyráběných sedanů Lada. Šlo hlavně o kola a světla. Karoserie byla opravdu malinká jen s jedním párem dveří.

Foto: Archiv Garáž.cz

Druhý prototyp byl dokončen v roce 1973 a dostal zcela jiný design. Bylo vidět, že konstruktéři se při vývoji koukali na VW Golf, Renault 9, Ford Escort, Opel Kadett a Volvo 340. Na pohled je však patrná i podoba s hatchbackem Honda N600

Foto: Archiv Garáž.cz

Tahle třídveřová předokolka se ale do výroby nedostala, přesto je tento projekt zajímavý. Už jen proto, že se podobný hatchback objevil v Sovětském svazu poprvé.  Lada jej nakonec nahradila projektem Samara, výsledkem kterého už byl nám dobře známý hatchback.

Načítám