Hlavní obsah

Jak probíhá repase motoru? Je to docela věda (a také umění)

Foto: Mercedes-Benz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

O repasovaných dílech jsme si už obecně napsali, ale teď se podrobněji podíváme na to, jak taková průmyslová renovace motoru probíhá a co všechno tento proces obnáší.

Článek

V článku Repasované díly: Máme se jich bát a vyplatí se vůbec? jsme nahlédli do zákulisí průmyslové renovace automobilových dílů a ukázali jsme si, že krom dílů motorů a převodovek se dají repasovat také součásti podvozku, částicové filtry a klidně i palubní infotainmenty.

Nyní si přiblížíme proces repase spalovacího motoru. Automobilka Mercedes-Benz nám poskytla informace a fotky, jak probíhají repase naftových motorů pro dodávková a nákladní vozidla. Ale tento proces se samozřejmě používá i u aut osobních a určitě by byla škoda se o zajímavé fotografie a fakta nepodělit.

Rozhodli jsme se, že to provedeme formou vložené fotogalerie se stručnými popisky pod každou fotkou. Úplnými technikáliemi, jako jsou přípustné tolerance v mikrometrech, vás zase zatěžovat nebudeme.

Foto: Mercedes-Benz

Motory připravené k renovaci: zde se posuzuje, zda je motor kompletní, z originálních dílů, a dále stav jednotlivých komponentů určených k renovaci nebo výměně

Foto: Mercedes-Benz

Odstrojení: z motoru se odmontují ostatní komponenty k renovaci – vstřiky, turbo, AGR ventil, řídicí jednotky apod.

Foto: Mercedes-Benz

Demontáž: motor se kompletně rozebere, díly určené k renovaci se odesílají na specializovaná pracoviště. Pryžové a opotřebitelné díly (těsnění, ložiska, těsnicí kroužky apod.) jsou určeny k výměně

„Každý výměnný díl, v tomto případě motor, je v prvním kroku zkontrolován, zda je k repasi vhodný. Posuzuje se míra poškození, kompletnost, koroze apod. Následně je motor odborně rozmontován na jednotlivé části. Základní části motoru, jako je blok, kliková hřídel, písty nebo hlava válců, jsou zkontrolovány, vyčištěny a renovovány za pomoci nejmodernějších technologií,“ přibližuje proces repase Filip Časar ze společnosti Mercedes-Benz.

Foto: Mercedes-Benz

Recyklace: kovové díly, které již nelze použít, zamíří k recyklaci

Foto: Mercedes-Benz

Čištění: veškeré části jsou očištěny (používá se proces pískování, ale také chemické lázně, ultrazvuk apod.)

Foto: Mercedes-Benz

Kalení: hlava válců je po vyčištění rentgenována. Po srovnání dosedacích ploch jsou znovu upravena ventilová sedla a provedeno kalení ploch pro získání původních vlastností

Foto: Mercedes-Benz

Repase klikové hřídele: na klikové hřídeli je proveden výbrus, srovnání a vyvážení

Foto: Mercedes-Benz

Výbrus válců: blok válců je po vyčištění zkontrolován na mikrotrhliny, jsou zabroušeny dosedací plochy a proveden výbrus válců

Foto: Mercedes-Benz

Povrchová úprava a pískování setrvačníku: setrvačník se po vyčištění v chemické lázni pískuje

Foto: Mercedes-Benz

Poté se setrvačník brousí a znovu vyvažuje

Foto: Mercedes-Benz

Kliková hřídel se vyvažuje a poté leští a lapuje

Jen připomeneme, že tzv. lapování je druh strojního obrábění, který technicky patří do broušení a leštění. Jedná se o dokončovací operaci a neupravuje se jím geometrie, ale drsnost materiálu. Používá se především tehdy, když je potřeba dosáhnout až zrcadlového lesku materiálu.

Foto: Mercedes-Benz

Na klikové hřídeli se následně přeměřuje házivost, vyváženost a přesnost dosedacích ploch hlavních i ojničních ložisek

Foto: Mercedes-Benz

Provádí se kontrola povrchových i podpovrchových mikroprasklin pomocí vířivých magnetických proudů

Foto: Mercedes-Benz

Teprve pak se motor zpět kompletuje. Zde záleží, do jaké fáze (zákazník si může objednat několik variant repasovaného motoru)

Foto: Mercedes-Benz

Po kompletaci se zkontroluje těsnost všech systémů (mazání, chlazení, palivová soustava, výfuk a recirkulace)

Foto: Mercedes-Benz

Nakonec se motor nastartuje na stolici (měří se výkon, hluk, vibrace). Po této finální zkoušce míří do skladu a pak k zákazníkovi

Samozřejmě tohle není výčet všech kroků, ale jen takový obecný náhled, jak to zhruba probíhá a čím vším motor během průmyslové renovace prochází. „Jedná se o komplexní proces, který si žádá využití nejmodernějších technologií a postupů. Nikdo jiný nedokáže díly Mercedes-Benz zrepasovat na takové úrovni jako vlastní závod. I z tohoto důvodu výrobce poskytuje na tyto díly dvouletou záruku bez omezení najetých kilometrů, stejně jako na nové díly,“ doplňuje k tomu. Podobně komplexní proces repase nejrůznějších klíčových dílů mají však i další automobilky.

Výhodou pro zákazníky je, že nemusí čekat, až celý jejich motor (nebo jakýkoli jiný díl určený k repasi) projde kompletním procesem. Celé to totiž funguje výměnným způsobem. „Pokud zákazník prostřednictvím autorizovaného servisu objedná originální výměnný díl Mercedes-Benz, může zaslat zpět starý díl vymontovaný z vozidla, za který obdrží platbu, resp. slevu z ceny originálního repasovaného dílu. Použité díly jsou zasílány zpět do logistického centra a k posouzení výrobcem. Zde je finanční hodnota vráceného dílu určena na základě předem definovaných kritérií, která jsou známa všem servisům Mercedes-Benz. Po zhodnocení jsou díly odeslány do závodu Mercedes-Benz na repasování. Již repasované díly jsou skladem v logistickém centru a mohou být tedy pořízeny zákazníkem stejně jako jiný nový originální díl. Zákazník tedy nemusí čekat na repasování dílu, který byl vymontován z jeho vozidla,“ dodává Filip Časar ze společnosti Mercedes-Benz.

Repasovaný motor si může zákazník objednat ve třech variantách (záleží na stavu jeho původního motoru – co vše potřebuje vyměnit):

1. Kompletní motor s periferiemi, jako je turbo, vodní čerpadlo či palivové čerpadlo – doporučená alternativa pro vozidla, kde k závadě došlo vlivem vysokého nájezdu kilometrů (dá se předpokládat, že i ostatní komponenty budou opotřebované)

2. Základní motor s kompletními hlavami válců, vstřikovači a setrvačníkem – doporučená varianta v případě, že může být poškozeno více komponentů (vozidlo projelo hlubokou vodou, nasálo vodu a došlo k poškození pístů i vstřiků)

3. Dlouhý blok s hlavou a ventily – doporučená varianta v případě, že došlo k závadě přímo v motoru (příklad – vlivem přehřátí motoru došlo k průniku chladicí kapaliny do oleje)

Konkrétní varianty, průběhy repasí, ale i dostupnost a ceny se samozřejmě liší v závislosti na tom, o jaký motor se jedná. Důležité ovšem je, že díky továrním repasím lze získat do vozu motor s vlastnostmi zcela nového, a to při úspoře až 50 % nákladů. Při využití výměnného systému navíc bez čekání, které by doprovázelo opravu původního motoru – auto se tak může mnohem rychleji vrátit do provozu, což je zejména u dodávek a náklaďáků nezbytné.

Reklama

Načítám