Hlavní obsah

Jaguar končí se svou nejsilnější limuzínou. A co bude dál?

Foto: Jaguar Land Rover

Jaguar XJR575

Velkou limuzínu Jaguar XJ, potažmo vrcholnou verzi XJR575, jsem měl možnost vyzkoušet, a jak ukazuje níže odkazovaný test, tak trochu jsem si ji zamiloval pro její iracionálnost. Jenže teď je s nejvýkonnějším XJ konec a o zaříznutí se postarala nová koncepce měření spotřeby a emisí WLTP, která se s pětilitrovým osmiválcem tak úplně nekamarádí.

Článek

Už je tomu tak. Po poměrně krátké štaci je cesta nejvýkonnější limuzíny od Jaguaru u konce a můžeme klidně prohlásit, že je to „kvůli emisím“. Kompresorem přeplňovaný pětilitr o výkonu 575 koní a točivém momentu 700 Nm totiž není právě ekologickým motorem, a kdyby jej Jaguar chtěl prodávat, musela by cena pro koncového zákazníka vyšplhat do takových výšin, že by většina lidí raději sáhla po konkurenčních variantách s turbem přeplňovanými motory. Ty dosahují nižších tabulkových spotřeb, byť jsou v reálném životě všechna tato auta rozežraná plus mínus stejně.

Jenomže ačkoliv je nám úbytku vrcholné verze britské limuzíny tak trochu líto, nezoufáme, neboť se blýská na lepší časy. Jak možná někteří vědí, současná generace Jaguaru XJ, označovaná interně X351, není tak úplně letošní novinkou. Naopak se jedná o model, kterému táhne na deset let a to si logicky přímo říká o novou generaci. Na ní se současně velmi pilně pracuje a hlavní designér automobilky Jaguar Land Rover Ian Callum už vypustil do světa i nějaké ty detaily.

Asi není žádným překvapením, že by mělo být nové XJ o něco větší než to současné, hlavně pak v oblasti vnitřního prostoru. Zvenku popravdě doufáme, že auto, jehož délka nyní nabírá 5 123 mm (případně až 5 248 u prodlouženého rozvoru), už zásadněji neporoste. Každopádně je zde velká snaha, aby zůstalo XJ i nadále tak elegantní, jako dosud. V rozhovoru pro magazín Road & Track Callum řekl: „Design musí zdůrazňovat poselství sportovního auta. Není to jen jednoduchý sedan ze třech obdélníků. Je to něco, do čeho chtějí lidé nastoupit a řídit.“

Tohle poselství se nám rozhodně líbí, stejně jako fakt, že by mělo XJ i nadále zůstat do jisté míry řidičským autem. Ne snad, že by se asistenční systémy neprobojovaly i sem, nicméně pro Jaguar je zaměření na řidiče podstatné i u velké limuzíny.

Vyvstává otázka, jak to bude u nového XJ s motorizacemi. Předpokládáme, že se pod kapotou objeví hlavně třílitrové řadové šestiválce na bázi modulární platformy Ingenium, na níž momentálně stojí dvoulitrové čtyřválce v menších modelech. S legendárním pětilitrovým osmiválcem se ovšem rozloučíme už nadobro a místo něj „přivítáme“ spíš elektrickou výpomoc. Lze totiž očekávat, že modelovou paletu ve velkém doplní hybridní pohonná ústrojí.

Kdy se objeví nové XJ? Zatím těžko říci, nicméně doufáme, že se první z informací dozvíme někdy začátkem nadcházejícího roku.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama