Hlavní obsah

Elektrický speciál VW I.D. R má zálusk na rekord Nürburgingu

Foto: Volkswagen

Když je auto rychlé na Pikes Peak, bude rychlé všude. Třeba i na bájné Nordschleife

11. 12. 2018

Když závodní elektrická placka I.D. R od Volkswagenu překonala rekord Peugeotu na slavném závodu do vrchu Pikes Peak, byl to skutečný šok. Všichni věděli, že tohle auto bude rychlé – ale TAKHLE rychlé?! Jenže teď přišel závodní tým VW s ještě odvážnějším cílem: chtějí překonat absolutní rekord ve slavném Zeleném pekle!

Článek

Sébastien Loeb v roce 2013 předvedl na Pikes Peak nadlidský výkon – jeden z mnoha ve své kariéře, ale tenhle byl obzvlášť významný. S brutálním speciálem Peugeot 208 T16 (875 koní, 875 kg) zajel čas 8:13,878 min, čímž překonal nejen dosavadní rekord o více než jednu minutu, ale dokonce i nejlepší možný čas z počítačového simulátoru. Neskutečné!

Foto: Peugeot

Loeb na speciálu 208 T16 pokořil předchozí rekord Pikes Peak o víc než jednu minutu

A o pět let později přišla další bomba – Volkswagen postavil pouze pro tenhle závod elektrický speciál I.D. R, posadili do něj Romaina Dumase a počkali, co se stane. Většina odborné veřejnosti čekala útok na elektrický rekord pro Pikes Peak, takže všem spadla brada až na zem, když Dumas zajel absolutní rekord a Loeba natrhl o víc než 15 sekund. Naprosto neuvěřitelné!

Foto: Volkswagen

O pět let později však Loeba trumfnul Dumas na elektrické placce od Volkswagenu

A bylo to právě letos, kdy Porsche pokořilo další nedotknutelný rekord – absolutní čas na Nürburgringu. Bellofův kvalifikační čas s Porsche 956 vydržel neuvěřitelných 35 let, jenže pokrok nezastavíš a nejmodernější 919 Hybrid Evo, jehož přidušená verze dominovala poslední tři sezony vytrvalostním závodům, byla přímo balisticky rychlá. Otázka tedy nebyla „jestli“ rekord pokoří, ale „o kolik“. A odpověď všem vyrazila dech – SKORO O MINUTU! Porsche 919 Hybrid Evo pilotované Timo Bernhardem spořádalo 20 kilometrů Nordschleife za pouhých 5:19,55 min. Absolutně nepochopitelné! Jenže rekordobraní možná není konec, Volkswagen se totiž hlásí o slovo…

Foto: Porsche

Předchozí rekord Ringu vydržel 35 let, ten nový je považovaný za prakticky nepřekonatelný. Nebo není...?

Elektrický speciál I.D. R má obrovský rychlostní potenciál, to je zjevné. Vždyť placku o hmotnosti pouhých 1 100 kg pohání 680 koní a 650 Nm instantního a nepřerušovaného elektrického zátahu roztáčejícího všechna čtyři kola (na stovku vystřelí za pouhé 2,25 sekundy!) a propracovaná aerodynamika dávala dostatek přítlaku i v řídké atmosféře na vrcholu Pikes Peak ležícího v nadmořské výšce 4 302 m. A když je auto rychlé na klikatém výstupu na Pikes Peak, bude rychlé i na horské dráze jménem Nürburgring. Technici od VW proto prohnali čísla simulátorem a na konci jim vypadlo číslo 5:30 min. Ještě před tím, než začali s optimalizací a laděním auta. A ještě před tím, než do vozu znovu usedne Romain Dumas, který je jen tak mimochodem také čtyřnásobný vítěz vytrvalostního závodu Nürburgring 24 h. Uf!

Nejspíš nás tedy čeká pěkně těsný a napínavý souboj o absolutní rekord, kterého se už vážně nemůžeme dočkat. A tleskáme Volkswagenu, že sebrali odvahu a pustili se do toho, protože by byla zatracená škoda, kdyby se pekelně rychlý I.D. R uvedl jen jediným rekordem a putoval rovnou do muzea, kde by se na něj jen prášilo. Závoďáky prostě mají závodit, i když jen se stopkami.

autowebAUTOWEBaUtOwEb