Hlavní obsah

Další rána pro velké výstavy: Intermot 2020 zrušen

Foto: Jan Altner

Na rozdíl od automobilových výstav nechybí na těch motocyklových třeba tradiční hostesky. Tyto byly na letošním Motosalonu v Brně

Epidemie nového typu koronaviru řádně zamíchala kartami snad ve všech odvětvích. A jak se ukazuje, v některých zvládla i urychlit či přenastavit celkové směřování. Už teď lze odhadovat, že třeba velké autosalony (a možná i motosalony) nebudou jako dřív. Pořadatel německého motocyklového veletrhu Intermot totiž oznámil, že se ročník 2020 neodehraje.

Článek

Tuhle zprávu lze chápat jako další hřebík do rakve velkých výstav. Jenže tahle rakev se zavírá už řadu let. Stále více a více automobilek odmítá účast na tradičních autosalonech, protože je navštěvuje stále méně a méně lidí. A méně automobilek znamená zase méně lidí, a tak se stále točí spirála úpadku.

O soumraku autosalonů se tedy hovoří již roky, ale letos do situace zasáhl právě ještě koronavirus. Těsně před svým začátkem byla zrušena Ženeva, na které mělo i tak chybět rekordní množství značek. A po tomhle fiasku je docela reálné, že i další a další značky z kolotoče velkých veletrhů postupně vystoupí.

Příliš nepomohlo ani letošní oznámení, že další tradiční autosalon – ten frankfurtský, který se po roce střídá s autosalonem v Paříži – již nebude ve Frankfurtu a dost zásadním způsobem promění své zaměření. Místo klasického autosalonu se bude konat spíš obecnější veletrh mobility, hojně zaměřený na technologie. Výsledkem bude, že změna tématu odradí další z už tak řídnoucích řad návštěvníků, kteří na autosalony chodili za auty.

Motocyklové výstavy jsou na tom lépe. Ale jsou na to dobře?

Zpátky ale k aktuálnímu tématu – zrušení výstavy Intermot v Kolíně nad Rýnem. Motocyklové veletrhy jsou na tom oproti těm automobilovým obecně lépe. Jelikož jsou motorky zájmovou kategorií, přitáhnou skutečně mnoho fanoušků a vidět je to i na návštěvnostech. Třeba předloňský Intermot (koná se jednou za dva roky) přilákal 220 000 návštěvníků a výbornou návštěvnost má i tuzemský jarní Motosalon, pořádaný na střídačku v Praze a v Brně. Letošní brněnský ročník, jehož čísla už drobně poznamenala začínající pandemie (nouzový stav nastal hned v týdnu po něm), navštívilo 55 tisíc lidí. Rok předtím v Praze to bylo dokonce 65 tisíc lidí.

Je to dáno už jen onou „náladou“. Na výstavy motorek prostě chodí lidé koukat na motorky. Na autosalonech představují automobilky elektrické a ekologické koncepty, které zapadají do zeleného smýšlení Evropy, ale nadšenci nad nimi kroutí hlavou. Ve finále tak velké autosalony řeší jenom levicoví ekoaktivisté, kteří by všechny auta zakázali, ideálně spolu s kapitalismem.

Motocyklové veletrhy jsou tedy oproti těm autovým „zdravější“, ale zrušení velkého podzimního Intermotu, za nímž bude dost možná následovat i zrušení EICMA v Miláně, vrhá do situace nejistotu. Jistě, pořád jde o zrušení v rámci obav z Covid-19, ale „přesun do online prostředí“ ani tak určitě ničemu neprospěje. Neradostné je také dubnové oznámení velkých značek BMW a KTM – obě značky už na začátku pandemie dopředu oznámily, že se ani jednoho z velkých podzimních evropských motosalonů nezúčastní.

Takže i když hodně doufám, že motocyklové výstavy čeká ještě dlouhá budoucnost a davy návštěvníků okukující motorky ve veletržních halách, bojím se, aby právě koronavirus, první chybějící značky a zrušený Intermot neodstartovaly „začátek konce“. Když totiž výrobci i návštěvníci zleniví přechodem do online prezentace, mohlo by se stát, že motosalony vyjdou z módy a začnou ztrácet na lukrativnosti i prestiži. Tak jako se to stalo autosalonům.

Reklama

Načítám