Článek
Tuhle zprávu lze chápat jako další hřebík do rakve velkých výstav. Jenže tahle rakev se zavírá už řadu let. Stále více a více automobilek odmítá účast na tradičních autosalonech, protože je navštěvuje stále méně a méně lidí. A méně automobilek znamená zase méně lidí, a tak se stále točí spirála úpadku.
O soumraku autosalonů se tedy hovoří již roky, ale letos do situace zasáhl právě ještě koronavirus. Těsně před svým začátkem byla zrušena Ženeva, na které mělo i tak chybět rekordní množství značek. A po tomhle fiasku je docela reálné, že i další a další značky z kolotoče velkých veletrhů postupně vystoupí.
Příliš nepomohlo ani letošní oznámení, že další tradiční autosalon – ten frankfurtský, který se po roce střídá s autosalonem v Paříži – již nebude ve Frankfurtu a dost zásadním způsobem promění své zaměření. Místo klasického autosalonu se bude konat spíš obecnější veletrh mobility, hojně zaměřený na technologie. Výsledkem bude, že změna tématu odradí další z už tak řídnoucích řad návštěvníků, kteří na autosalony chodili za auty.
Motocyklové výstavy jsou na tom lépe. Ale jsou na to dobře?
Zpátky ale k aktuálnímu tématu – zrušení výstavy Intermot v Kolíně nad Rýnem. Motocyklové veletrhy jsou na tom oproti těm automobilovým obecně lépe. Jelikož jsou motorky zájmovou kategorií, přitáhnou skutečně mnoho fanoušků a vidět je to i na návštěvnostech. Třeba předloňský Intermot (koná se jednou za dva roky) přilákal 220 000 návštěvníků a výbornou návštěvnost má i tuzemský jarní Motosalon, pořádaný na střídačku v Praze a v Brně. Letošní brněnský ročník, jehož čísla už drobně poznamenala začínající pandemie (nouzový stav nastal hned v týdnu po něm), navštívilo 55 tisíc lidí. Rok předtím v Praze to bylo dokonce 65 tisíc lidí.
Je to dáno už jen onou „náladou“. Na výstavy motorek prostě chodí lidé koukat na motorky. Na autosalonech představují automobilky elektrické a ekologické koncepty, které zapadají do zeleného smýšlení Evropy, ale nadšenci nad nimi kroutí hlavou. Ve finále tak velké autosalony řeší jenom levicoví ekoaktivisté, kteří by všechny auta zakázali, ideálně spolu s kapitalismem.
Motocyklové veletrhy jsou tedy oproti těm autovým „zdravější“, ale zrušení velkého podzimního Intermotu, za nímž bude dost možná následovat i zrušení EICMA v Miláně, vrhá do situace nejistotu. Jistě, pořád jde o zrušení v rámci obav z Covid-19, ale „přesun do online prostředí“ ani tak určitě ničemu neprospěje. Neradostné je také dubnové oznámení velkých značek BMW a KTM – obě značky už na začátku pandemie dopředu oznámily, že se ani jednoho z velkých podzimních evropských motosalonů nezúčastní.
Takže i když hodně doufám, že motocyklové výstavy čeká ještě dlouhá budoucnost a davy návštěvníků okukující motorky ve veletržních halách, bojím se, aby právě koronavirus, první chybějící značky a zrušený Intermot neodstartovaly „začátek konce“. Když totiž výrobci i návštěvníci zleniví přechodem do online prezentace, mohlo by se stát, že motosalony vyjdou z módy a začnou ztrácet na lukrativnosti i prestiži. Tak jako se to stalo autosalonům.