Hlavní obsah

Český talent Filip Salač chce zaútočit v mistrovství světa

Foto: Filip Salač

Aktuálně je to jediný český jezdec v motocyklovém mistrovství světa. Zdá se, že má nakročeno správným směrem

3. 3. 2020

Když v letech 2016 až 2018 startoval v Red Bull Rookies Cupu, mluvilo se o něm jako o talentu, vždyť končil poslední sezonu na čtvrtém místě. A vloni se v Moto3 postupně zlepšoval, až zajel v posledním závodě svůj životní výsledek. A letos? Uvidíme… Filip Salač ale v novém týmu a na nové motorce už stihl ovládnout předsezónní testování!

Článek

Když Filip Salač mluví o loňské sezoně (své první v Moto GP), nezapomene zmínit, co vše pro něj tehdy bylo nové. Šlo totiž o víc než jen o techniku a prostředí. „Můj první ročník Moto GP mi přinesl spoustu zkušeností. Jak na motorce, tak i v hlavě a soběstačnosti,“ řekl po skončení sezony.

„Dříve mě na závody doprovázela rodina, ale jelikož se létá po celém světě, tak to letos nešlo. V sedmnácti letech být pět týdnů na druhé straně světa sám, to člověka opravdu změní. Ale poznal jsem mnoho důležitých lidí, a protože byla období, kdy se mi střídavě dařilo, a kdy zase ne, tak jsem i zjistil, kdo mě opravdu podporuje a komu mohu věřit.“

Foto: Filip Salač

Filip Salač netrpělivě vyhlíží novou sezonu. Začne už příští víkend v Kataru

Filip Salač je v současnosti jediným českým jezdcem v seriálu mistrovství světa. Poté, co ukončil kariéru Karel Abrahám, oznámil v průběhu zimní přestávky konec svého působení i Jakub Kornfeil. Ten doplatil na to, co trápí spoustu českých jezdců - nesehnal peníze.

„Než abych nastoupil do sezony s obavou, že ji nebudu moci z finančních důvodů dokončit, tak to raději nebudu startovat vůbec. Jsem dospělý, nechci, aby se na mě vzpomínalo jako na někoho, kdo závodil na dluh,“ řekl Kornfeil upřímně. O to větší očekávání teď čeští fanoušci vkládají právě do Salače.

Není to jen o talentu. Je to i o spoustě dřiny kolem

Byly mu tři roky, když si na motorku sedl prvně. Klučina, který se narodil ve Všejanech u Mladé Boleslavi, se už řídítek nepustil. Ostatně stejně jako dva jeho bratři i sestra. Právě v něm ale jeho otec Michal objevil pořádný kus talentu, který začali doma postupně rozvíjet.

„Od třinácti let to přestala být zábava,“ přiznává Michal Salač. „Věděli jsme, že když se podaří dostat Filipa do Red Bull Rookies Cupu, ukáže se tam, co v něm opravdu vězí. Když končil základní školu, musel makat ve škole, na motorce i na fyzičce. Všechno, čeho dosáhl, bylo o tvrdé dřině, ale stranou nesmí zůstat ani vzdělání,“ myslí si závodníkův otec.

Filip Salač závodí s podporou Autoklubu ČR a jeho šéf Jan Šťovíček mu stoprocentně věří. „Filip byl nejlepším nováčkem Red Bull Rookies Cupu, a protože Autoklub podporuje mladé talenty, tak jsme po něm logicky sáhli. Chtěli jsme dostat našeho jezdce do mistrovství světa, což se podařilo, a doufáme tak, že by mohl vyšlapat cestičku i pro ostatní.“

Foto: Filip Salač

Maminka a tatínek byli u jeho začátků. Pak už se Filip musel osamostatnit

Když se v patnácti letech přestěhoval Salač se svou rodinou do Španělska, byl to logický krok. „Kdo se chce prosadit v motocyklovém světě, musí jezdit ve Španělsku. Šest z osmi závodů juniorského MS se jelo právě tady,“ vzpomíná Šťovíček. A stejně mluvil i Michal Salač.

„Jsou tam vhodné klimatické podmínky i tratě. A máte možnost bezprostředního srovnání s dalšími jezdci, kteří mají stejný cíl.“ Na středním odborném učilišti v Mladé Boleslavi, kde Salač studuje, mu naštěstí vycházející učitelé vstříc. „Vždycky jsem to musel nějak zvládnout skloubit, zatím se to daří. A stejné to snad bude i následující sezoně.“

Salač není z těch, kterým by všechno spadlo do klína, a systematicky na sobě pracuje. Když s ním mluvíte, působí o kus starší než jeho vrstevníci. A už má za sebou i jeden hodně ošklivý pád. „Bylo to v Barceloně v roce 2017, kdy jsem na sjeté pneumatice dostal smyk. Motorka mě vyhodila, spadla mi na nohu a zlomila mi stehenní kost. Musel jsem na operaci.“ Salač na rovinu říká, že to byla jeho chyba, že prostě moc zatlačil. Ale bere si z toho ponaučení, protože ví, že dostat se zpátky do sedla není úplně jednoduché.

„Po takovém zranění se běžně šest měsíců marodí, ale já tehdy zkoušel závodit už měsíc po operaci. Nešlo to. Měl jsem vodu na plicích, bolela mě natržená slezina i žebra a noha neposlouchala. Měl jsem ale kliku, za další měsíc jsem už jel v Itálii a dojel na pátém místě,“ vzpomíná Salač na krušné období. Rovnou ale říká, že i to k závodění patří.

Foto: Filip Salač

V rámci zimní přípravy strávil Salač spoustu času na motokrosové motorce

„První moje otázka po operaci byla, kdy se můžu vrátit na trať. Musel jsem si sice chvíli počkat, ale rozhodně jsem si nikdy ani nepomyslel, že by to mohlo znamenat konec. My, co jezdíme na motorkách, to musíme překousnout, jedeme na limitu a někdy i za ním. Ale vědu bych z toho nedělal, se zlomenou nohou už závodila celá hromada dalších jezdců, tak to prostě je,“ krčí Filip Salač rameny.

Nový tým a nová motorka, ale taky skvělé výsledky

Loňská sezona byla jako na houpačce, ale ke konci se neustále zlepšoval. A páté místo v posledním závodě bylo jeho životním úspěchem. Podle mnohých o to cennějším, že přišlo v týmu, kde už končil. „I když se na to podívám zpětně, tak z toho mám smíšené pocity,“ říká Salač před začátkem nové sezony. „Dojel jsem v těsném kontaktu s pódiem, možná jsem mohl trošku zariskovat a mohla z toho být bedna.“

Foto: Filip Salač

V Moto3 se jezdí hodně těsně

Nyní mladý jezdec nemyslí na nic jiného, než jestli ten vysněný (a vydřený) úspěch přijde. A protože už dvakrát zajel v testech nejrychlejší čas, jsou ta očekávání zatraceně vysoká. Zkrátka se zdá, že nová motorka a nový tým Salačovi sedí.

„Čas, který jsem zajel, jsem nečekal, protože po pauze od listopadu jsem nevyježděný,“ hodnotil Salač spokojeně první testy po návratu z Valencie. A v Kataru to pak bylo ještě lepší, tady zajel druhý den nejrychlejší kolo ze všech. Osmnáctiletý český závodník zvládl kolo za 2:04,892 a byl o 585 tisícin sekundy rychlejší než druhý Ital Dennis Foggia. Salačův čas byl nejrychlejší i v kombinaci s výsledky prvního dne.

Foto: Filip Salač

„V testech jsem jezdil převážně sám, jen na sebe, bez ohledu na ostatní,“ říká

Dobré je, že v sedle nové motorky se Salač cítí velmi dobře. „Upřímně? Od prvních kol jsem jezdil docela rychle, i když mi přišlo, že jedu pomalu. V Jerezu i Kataru jsem myslel hlavně na to, abych zajížděl kola sám a neohlížel se na nikoho. Soustředil jsem se na sebe, vyjel z boxů a jel jsem, jak nejlépe to šlo, bez ohledu na ostatní. Bylo mi jedno, zda se za mnou někdo vyváží, nebo ne, tak, jako mě to učil Jakub Smrž. Když jsem měl pak v Kataru možnost se nechat vyvézt ve větrném pytli, tak jsem to zkusil a padl nejrychlejší čas,“ shrnuje své úspěchy.

Fanoušci se připravují na Brno

„Jsou to sice jen testy, ale samozřejmě, že nás to těší,“ říká Jan Ječmínek z Autoklubu. „Teď, když je Filip Salač jediným českým jezdcem v seriálu mistrovství světa silničních motocyklů, jsou ta očekávání nás i fanoušků samozřejmě vysoká, ale doufám, že se s tím Filip úspěšně popere.“

Foto: Filip Salač

Jediný Čech na MS...

Od vedení nového týmu VNE Snipers nemá Salač zatím určené žádné cíle. „Spíš než na celkový výsledek pojedu na umístění v jednotlivých závodech, rád bych samozřejmě zaútočil na pódium,“ říká Salač těsně před zahájením sezony. „Na konci roku pro mě bude důležitější, když budu třeba třikrát na bedně, než když bych nakonec skončil celkově šestý.“

Nový motocykl Honda mu zcela evidentně sedí, určitě mu hodně pomohla i zimní příprava, kdy strávil spoustu času nejen posilováním a speciálním balančním cvičením, ale taky v sedle motokrosové motorky. „Abyste obstáli na silničním motocyklu, chce to být komplexním jezdcem,“ ví Salač moc dobře.

Foto: Filip Salač

Talent ani rychlost Salačovi nechybí. A nová motorka mu sedí. Držíme palce, aby se to všechno povedlo!

A taky tuší, že očekávání jsou vysoká. „Jak jsem v mistrovství zůstal sám, tak to vnímám. Na jednu stranu je to výhoda, na druhou nevýhoda, je škoda, že nezůstal třeba alespoň Kuba,“ řekl Salač v rozhovoru pro ČT. „Nejhorší to bude asi doma v Brně. Tam na mě nebude tlak jen od fanoušků, ale i ode mě samotného. Už proto, že to možná bude po těch všech problémech s penězi poslední Grand Prix v Česku.“

Sezona začne pro osmnáctiletého jezdce už příští víkend. Závod MotoGO byl kvůli koronaviru sice zrušen, ale nižších kategorií Moto2 a Moto3 se toto opatření nedotkne, jejich týmy už totiž na okruhu v Losailu testují. Takže Filipe, držíme palce!

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama