Hlavní obsah

BMW 320i Cabrio E30 – Typické bavorské potěšení

Foto: Archiv redakce
4. 3. 2018

Další článek o BMW E30 v naší rubrice budeme věnovat tentokrát klasickému kabrioletu. A hlavně si konečně vyzkouším šestiválcovou verzi 320i, tak jsem zvědav, jaký je tenhle puritánštější Mnichovan s větším srdcem.

Článek

Mám tu zase jednou BMW E30, tentokrát ovšem kabriolet. Vzhledem k roku výroby mi na něm něco chybí – ochranný oblouk. BMW se ale vždy snažilo dělat to elegantněji. Kabriolet se představil až v roce 1987 a BMW tehdy s otevřenou verzí předběhla firma Baur, která upravovala kupé na typ TC2. Originální kabriolet však byl mnohem populárnější. Není divu, jeho tvar, kdy z pontonu karoserie při otevřené střeše a stažených oknech vystupuje jen čelní sklo a hlavové opěrky předních sedadel, je prostě z božský. Claus Luthé odvedl na vzhledu celkem hranatého auta opravdu výbornou práci a ponechal mu jistou eleganci. Plátěná střecha se skládá manuálně pod lakovaný kryt za zadními sedadly, kufr tak zůstal zachován. Odjistíte jej klikou u zadních sedadel, která je shodná s tou dveřní vepředu, což může na první pohled i někoho zmást.

Foto: Archiv redakce

Testovaný kousek je po modernizaci, což se pozná podle lakovaných celoplastových nárazníků v barvě karoserie. Ta je zářivě červená a auto má nasazeny i správné pavučiny od BBS, což považuji za tu nejlepší možnou kombinaci na modelu E30. Zářivě červená je prostě senzační, zajeďte si někdy do Mnichova do muzea a pochopíte, proč se všem líbí M3. Já vím, že dost třicítek podlehlo tunerům a jsou nesmyslně snížené s absurdně velkými límcovými koly a veškeré jejich jízdní kouzlo je pryč, možná právě proto se tak rozplývám nad originálním stavem této konkrétní. Důvodem je právě obrovská popularita druhé generace, kvůli které jí chtějí všichni. Ale copak jde tu kolmou čtyřokou masku s ledvinkami nemilovat? Sice už to není žralok, jako starší modely, ale stárne neskutečně pomalu.

Foto: Archiv redakce

V interiéru kabrioletu příliš odlišností od běžných E30 nenajdete a je to dobře. Hranaté tmavé plasty a klasická přístrojovka jsou stejné s ostatními verzemi, jen ta osmdesátková vůně nějak vyvětrala. Určitě si všimnete vyšších prahů, kde se ukrývají výztuhy. Ergonomie je u trojky naprosto ukázková, přehlednosti nejde nic vytknout. Velký volant s tenkým věncem má jediný úkol – maximálně vám usnadnit řízení. Kousek od něj je kraťoučká řadička posazená v přesných drahách. Skvěle poskládané jsou i pedály, takhle to v moderních mnichovských vozech prostě nezažijete. Všechno to dohromady funguje senzačně a vy jste za volantem při každém kilometru nadšení. Okamžité reakce znamenají, že autu stačí jemné a citlivé ovládání, netřeba se k němu chovat hrubě.

Foto: Archiv redakce

Šestiválec je vybavený vstřikováním paliva, což znamená relativně rozumnou spotřebu. Schválně používám slůvko relativně, protože pořád je řeč o atmosférickém řadovém šestiválci, který si zde navíc musí poradit s mnohem těžším autem, než jakým je kupé či sedan. Auto není pocitové líné ani těžké, ale trhače asfaltu taky nečekejte, prostě takový ten zlatý standard – celkem svižné auto, což je vzhledem ke klasické koncepci spíš plus. Škoda jen, že je šestiválec tak tichý, dovedu si představit charizmatičtější zvuk.

Foto: Archiv redakce

Skvělé jízdní vlastnosti má tedy tříca i když přišla o střechu. Jen se nedá doporučit nic jiného, než šestiválcová verze (ponechme teď stranou M3) aby nárůst hmotnosti nezabil veškerou dynamiku a hlavně zábavnost. Výkon většího motoru je však krásně dávkovatelný. Verze 320i funguje solidně a je vážně radost s ní jezdit, zvláště když vám za krásného dne cuchá vlasy vítr. A nemusíte se bát, že se utrhne v každé zatáčce, naopak spíš drží stopu a zadkem vás ze zatáčky tlačí ven.

Foto: Archiv redakce

Kabriolet překonal běžný sedan o rok ve výrobě, vydržel až do roku 1993. A já se nedivím, byl opravdu velmi povedený a v šestiválcové verzi je radost s ním jezdit i dnes. Tak svižné šestiválcové kabrio, které bude působit lehce a obratně, dnes těžko najdete. Koupě BMW E30 není nikdy chyba asi v jakékoliv verzi, protože nadšence vždycky uhrane. Jen ho kupte, dokud ještě jeho cena není v astronomických výšinách.

Na tomto článku jsme spolupracovali s týmem Veteráni na Truc.

BMW 3 Series E30

Kultovní generace E30 od BMW není u nás v testu poprvé. Shodou okolností si už můžete přečíst dojmy z ježdění s otevřenou verzí Baur TC-2 v základní motorizaci 316i. Doufejme, že tu ale tahle generace není ani naposledy, přeci jen v jejím rodokmenu bylo ještě více zajímavých verzí.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama