Hlavní obsah

BMW 316i E30 Baur TC2

Foto: Archiv Garáž.cz

Nikdo mě nechápe, nikdo mi nerozumí! Když chodím a říkám, že nejhezčí kabriolety jsou ty z 80. let s ochranným obloukem, všichni kroutí hlavou. A když si dovolím říct, že ještě lepší je Baur TC postavený z BMW E30 Coupé s rámem dveří, ťukají si na čelo. Ale dovolte mi to vysvětlit.

Článek

Když se na trhu objevilo BMW E30, startovalo svou kariéru jako dvoudveřový a brzy také čtyřdveřový sedan. BMW tehdy nezmiňovalo možnost uvedení kabrioletu, ostatně předchozí E21 se jej také továrně nedočkala. Právě proto se do práce pustili umělci z firmy Baur a představili svůj Top Cabriolet, neboli TC2 .

Foto: Archiv Garáž.cz

Tato úprava vychází z klasického dvoudveřového sedanu, kterému zůstaly kompletní dveře včetně rámů oken. Za B-sloupkem se ještě nachází zkrácené zadní boční okno. B Sloupky jsou navíc spojeny a tvoří tak bezpečností oblouk. Střecha nad předními sedadly jde ale sejmout a tím můžete vytvořit kabriolet na způsob Targy. Kompletně klasicky jde pak sundat celá zadní část, čímž vytvoříte polokabriolet s otevřeným prostorem jen nad zadními sedadly, nebo po sejmutí předního dílu vytvoříte klasické kabrio. Tedy pořád jde o kabrio s rámy dveří spojenými příčkou mezi b-sloupky, čímž nad prostorem pro posádku vznikne vlastně jakási klec. A když už nic jiného, můžete se v takovém kabrioletu cítit o něco bezpečněji, než v kompletně otevřeném autě. Vždyť vlastně vyztužení jen doplňují ponechané fragmenty z klasického kupé.

Foto: Archiv Garáž.cz

V roce 1987 ale BMW představilo tovární kabriolet typu E30, Baur TC2 však vydržel ve výrobě jako další možnost pro milovníky větru ve vlasech až do ukončení výroby typu E30 v roce 1991. Baur TC2 se těšil menší popularitě, než tovární kabrio, přesto se ale dost zájemců našlo. A to nejen o základní 316, ale dokonce si pár nadšenců nechalo postavit i otevřenou M3. Celkem vzniklo více než 14 tisíc Baurů TC2 na základech BMW E30 a nejpopulárnějším modelem byl typ 320i, nejméně kusů pak vzniklo na základech 318iS a čtyřkolky 325iX. Existuje i unikátní kupé s obřím zadním oknem a zkrácenou střechou, díky které auto vypadalo spíš jako Fastback. My si dnes představíme právě základní model po faceliftu, typ 316i.

Foto: Archiv Garáž.cz

Ten má, jak se na modernizované E30 sluší, celoplastové nárazníky lakované v barvě karoserie a motor vybavený vstřikováním. Když jsem zmínil barvu, tak tahle vínová třicítce vyloženě sluší. V kombinace s faceliftem, rámem a čtveřicí kulatých světel vypadá prostě báječně. Uvnitř je ale vše dobře známé, protože interiér je stejný, jako v kterékoliv jiné třicítce. Za jízdy vás určitě potěší velký volant a hlavně manuální převodovka.

Foto: Archiv Garáž.cz

Vy ale čtete článek o BMW E30, takže vás asi nic z výše uvedeného nezajímá. U E30 chtějí všichni vědět, jak jezdí. O druhé generaci trojkové řady se totiž traduje, že je lehoučká a skvělé vyvážená, že osmnáctistovka je skvěle točivá a šestiválce poskytují ohromnou porci výkonu. Jenže dnes tu máme pouhou základní šestnáctistovku a navíc bez střechy, takže čekáte, jak si budu stěžovat na líné a těžké auto. Ale víte, že ani nemám důvod? Jistě, 316i není zrovna mezigalaktická stíhačka, ale motor je celkem hodně ochotný nechat se vytáčet a v horních polohách už se výkonu doberete. Takto točivý čtyřválec bych spíš čekal v nějakém japonském autě, než v mnichovském kabriu.

Foto: Archiv Garáž.cz

Navíc tohle není klasické kabrio, Baur totiž díky unikátní koncepci nepotřebuje zas tak hodně výztuh, aby byl stejně bytelný, jako běžné sedany. TC2 tak není o moc těžší, než dnešní průměrné rodinné auto. Takže i s malým motorem jde o dost živý youngtimer. Což je fajn, protože ne vždy máte možnost koupit 325i v pěkném stavu.

Foto: Archiv Garáž.cz

BMW 316i Baur TC2 je zkrátka třicítka se všemi svými klady a zápory. Je krásná, má charisma a nabízí vám ten opojný pocit youngtimerového kabrioletu. Když v ní jedete, připadáte si jako nějaký floutek. Vzhledem k její agilitě, malým rozměrům a váze to ale bude neskutečně zábavná jízda.

Na tomto článku jsme spolupracovali s týmem Veteráni na Truc.

Foto: Mikka

Baur TC1

Jistě jste si všimli čslice 2 v nzvu TC. Ta znač druhou generaci tohoto modelu od karosrny Baur. Předchůdcem byl model Baur TC1 postaven na předchoz generaci trojkovho BMW - modelu E21. Ani to ale nebyl plně prvn model tohoto typu. Vše totiž začalo už u modelů Neue Klasse, tedy typů 1602,1802 a 2002, kterm u Bauru tak uměli sundat střechu.

Reklama

Načítám