Hlavní obsah

Bentley – Sportovní tradice britské aristokracie

Foto: Archiv Garáž.cz

Tahle britská značka má v historii velice důležitou funkci a dodnes dodává svá auta britské královské rodině. Ani vlastnictví německou automobilkou nedokázalo otřást základy, které tahle perla britského luxusu nabízí.

Článek

Ještě před první světovou válkou prodávali bratři Bentleyové francouzská auta DFP, se kterými Walter i závodil. Používal hliníkové písty, díky čemuž měly jeho závodní speciály výhodu nad auty soupeřů. Lákalo je ale vyrábět vlastní automobily. Válka však tuhle snahu oddálila a místo aut vznikaly kvalitní a spolehlivé letecké motory BR1 a BR2. Teprve po válce se Walter Owen Bentley mohl pustit do svého snu a konečně založit vlastní automobilku.

Foto: Archiv Garáž.cz

Nejprve vyrobili v Bentley Motors Limited čtyřválcový třílitr. První celé auto ale vzniklo až v roce 1921 pro Noela van Raalte. Bylo potřeba vyvinout dostatečně pevné a lehké šasi, které by odpovídalo sportovním požadavkům automobilky. Automobilka chtěla přesvědčit i další zákazníky o své rychlosti a spolehlivosti, a tak se přihlásila hned na první ročník závodu 24h Le Mans a skončila čtvrtá. Hned další ročník ale vyhrála a navíc stanovila světový rekord 152 km/h.

Foto: Archiv Garáž.cz

Zákazníci se začali hrnout a kromě sportovních aut se dožadovali i luxusní výbavy. Auta těžkla, tak Bentley zahájil vývoj nového silnějšího motoru o objemu 6,5 litru. Ten měl navíc mnohem hladší chod. V závodní verzi jej Bentley pojmenovalo Speed Six a slavnou Le Mans s ním vyhrálo v letech 1927 až 1930. Jeden z členů závodního týmu „Bentley Boys“ Woolf Barnato tehdy vstoupil do automobilky, poskytl jí potřebné finance a stal se předsedou představenstva.

Foto: Archiv Garáž.cz

Dalším modelem bylo osmilitrové Bentley, přímý konkurent zavedeného Rolls-Roycu. Jenže místo konkurenčního souboje přišla hospodářská krize a Rolls-Royce svého konkurenta ve finančních potížích koupil. Výroba se přesunula do Derby a řada lidí měla strach o budoucnost značky. Rolls-Royce ale pod značkou uvedl nové auto, které bylo podle Waltra Bentleyho nejlepším autem nesoucím jeho jméno. Auto mělo motor o objemu 4,5 litru, nezávislé zavěšení předních kol a sportovní převodovku.

Foto: Archiv Garáž.cz

Za druhé světové války bylo Bentley nuceno využívat více komponentů své mateřské značky, výroba se navíc opět stěhovala, tentokrát do Crewe. Na zkráceném podvozku modelu Silver Wraith vzniklo Bentley Mark VI, první model s ocelovou lisovanou karoserií (i když stále byla možnost nechat si postavit zakázkovou karoserii jinde). Výsledkem bylo jedno z nejprodávanějších aut značky. V padesátých letech byly představeny modely R-Type a R-Type Continental. Šlo o důkladně upravené modely Mark VI, kterým navrhli u H. J. Mullinera aerodynamické karoserie. Výsledkem byla pohodlná cestovní rychlost 160 km/h a maximálka skoro 200 km/h. Šlo tehdy o nejrychlejší čtyřmístné auto na světě.

Foto: Archiv Garáž.cz

Bentley S Series z roku 1955 ale už bylo velmi podobné modelu Silver Cloud a karoserie se lišila jen v detailech. Jediný model, který se vymykal Rolls-Roycu, byl Continental. V šedesátých letech nastoupil  Silver Shadow, jeho dvojče u Bentley dostalo název T Series. Ačkoliv šlo o moderní auta se samonosnou karoserií, kotoučovými brzdami a nezávislým zavěšením všech kol, shodnost auta s Rollsem otrávila pravověrné nadšence. Prodeje navíc klesaly a Rolls-Royce zvažoval konec výroby. Situaci trochu zlepšilo uvedení modelu T2, přesto měla automobilka v sedmdesátých letech opravdu namále. Jen 10 % vyrobených aut totiž neslo značku Bentley.

Foto: Archiv Garáž.cz

Nakonec ale značka přežila a její klon modelu Silver Spirit nesl jméno Mulsanne po rovince v Le Mans. Byla to po letech první připomínka závodní minulosti značky. V Ženevě 1982 se navíc představila verze Turbo s přeplňovaným osmiválcem. Tahle limuzína zvládla akcelerovat na stovku za 7 sekund a měla maximální rychlost 216 km/h. Šlo o nejrychlejší Bentley všech dob, které navíc porazilo i konkurenční Daimler Double Six a Aston Martin Lagonda. Následovaly modely Eight a Turbo R, které opět probudily zájem zákazníků. V roce 1989 vzrostl počet vyrobených Bentley na 50 % produkce továrny, o tři roky později byly už počty dvojnásobné než u Rolls-Royců.

Foto: Archiv Garáž.cz

Tou dobou byl na trhu model Continental R s maximální rychlostí 240 km/h. Sedany Mulsanne a Eight byly v roce 1993 nahrazeny typem Brooklands, který názvem odkazoval na starý britský okruh, na kterém se značce kdysi velmi dařilo. Přeplňovaná V8 v tomto modelu nabízela 304 koní. Do nabídky přibyla ještě verze Turbo S a kabriolet Azure navržený Pininfarinou. Dalším výkonovým posunem byl model Continental T s výkonem 426 koní. Bentley se dokonce vrátilo i do Le Mans s dvojitě přeplňovaným osmiválcem v modelu Arnage. Pak se značka stala součástí koncernu Volkswagen a peněz bylo víc než kdykoliv před tím. Výsledkem byl prodejní trhák, kupé Continental GT. Dnes značka nabízí i limuzínu Mulsanne a velké SUV Bentayga a opět to někteří berou jako zpronevěru tradicím. Jenže tentokrát z téhle zrady tečou velké peníze, což značce dává slušnou šanci vydržet i do budoucna.

Foto: Archiv Garáž.cz

Reklama

Načítám