Hlavní obsah

Záporožská automobilka patří k nejstarším strojírenským podnikům na Ukrajině

Foto: Tomáš Hyan

Expedice vozů ZAZ 1102 Tavria v dobách největší slávy záporožské automobilky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pohnuté dějiny závodu jsou obrazem změn, které nastaly na dnešním ukrajinském území od konce předminulého století. Největší ukrajinskou automobilku ZAZ předcházela výroba zemědělských strojů. Už v roce 1863 vznikla společnost A. Koop & Gelker v tehdejším Alexandrovsku, ale jméno po ruském carovi bylo před sto lety opět změněno na původní Záporoží, což vychází z ukrajinského „za porohy“, tedy za peřejemi řeky Dněpru. Záporožcem se tam stal první osobní vůz, vyráběný na Ukrajině ještě za časů Sovětského svazu.

Článek

Abraham Jakovlevič Koop úspěšně vyráběl různé zemědělské stroje, hlavně pro sklizeň obilí a pluhy pro úpravu půdy, a vedl si tak dobře, že v roce 1907 mohl výrobu výrazně zmodernizovat nákupem strojního zařízení ve větším množství ze zahraničí. V roce 1912 opustil závod žací stroj s pořadovým číslem 100 000. Po roce 1917 byl podnik znárodněn, 1921 přejmenován na Kommunar (na oslavu pařížských komunardů) a pokračoval ve výrobě zemědělských strojů až do státního rozhodnutí z listopadu 1958, které nařídilo proměnu z výroby žacích strojů na automobilku. Ze spolupráce automobilového institutu NAMI a moskevské automobilky MZMA se zrodily prototypy Moskvič 444 v letech 1957–1959, v definitivní verzi přejmenované na ZAZ 965 Záporožec jako nové výrobky Záporožského automobilového závodu (později AvtoZAZ).

V roce 1908 jiný podnikatel Izmail Davidovič Zaferman založil strojírenský závod v Melitopolu a začal vyrábět vznětové motory. Tato náplň práce byla zachována i po roce 1931, kdy se podnik stal součástí komplexu Sojuzdizel. Za války byl evakuován a nakonec v roce 1960 převzal výrobu vidlicových čtyřválců MeMZ 965 pro první Záporožce, ale až roku 1975 se spolu s automobilkou LuAZ z Lucku stal součástí automobilky ZAZ. Zkratka MeMZ znamenala Melitopolskij Motornyj Zavod, LuAZ vyráběl lehké terénní vozy 4×4 s motory ze Záporožce.

Výroba automobilů v Záporoží

První ZAZ 965 Záporožec vyjel z továrny v Záporoží v říjnu 1960. O jeho historii jsme už psali zde, připomeňme jen, že opravdu nešlo o žádnou kopii italského Fiatu 600 v první generaci, ani německého NSU v generaci druhé, přestože to na první pohled tak může vypadat. Konstrukčně šlo o zcela odlišné vozy, v jejichž zádi byl neobvyklý vidlicový čtyřválec, vyráběný v Melitopolu. K nám se tyto automobily nikdy nedovážely, ale hojně jezdily v Německé demokratické republice. Výroba Záporožců, které dostaly jméno na počest místa výroby, přežila i změnu politických poměrů a podle dostupných údajů jich vzniklo celkem 3 422 444, z toho 322 166 prvního typu ZAZ 965 se zaoblenou karoserií.

Pomozme Ukrajině

Kam posílat peníze, aby byly využity správně, kde jsou sběrná místa a co je zrovna potřeba, kam nabídnout možnost ubytování pro ukrajinské běžence? Podívejte se, jak můžete pomoci Ukrajině a jaká pomoc vhodná není.

Pokud máte ve svém okolí lidi, kteří do České republiky prchli před hrůzami války, nasměrujte je na tento manuál pro Ukrajince v ČR. Najdou v něm, kde hledat relevantní informace, které by jim mohly pomoci, jak je to nyní s vízy, se zdravotním pojištěním, možností ubytování apod.

Nástupcem Záporožců se stala třetí (a poslední) generace automobilů vlastní konstrukce ze Záporoží. První moderní ZAZ 1102 Tavrija vyjel z linky 18. listopadu 1987. Byl to třídveřový hatchback s kapalinou chlazeným řadovým čtyřválcem, uloženým vpředu napříč a s pohonem předních kol. Objem melitopolského motoru postupně vzrůstal z 1 091 na 1 197 a nakonec 1 299 kubických centimetrů, výkon základních typů činil 53, 58 a 63 koní (39, 43 a 46 kW).

Foto: Tomáš Hyan

Pick-up odvozený z Tavrie, který na autosalonu ve Frankfurtu 1993 nabízeli rovněž v elektrické verzi

Po faceliftu v roce 1999 (Tavrija Nova) se vůz vyráběl až do září 2008, přežily jej odvozené verze kombi ZAZ 1105 Dana, pick-up ZAZ 11055 a pětidveřový hatchback ZAZ 1103 Slavuta, který ukončil produkci této řady 14. ledna 2011. Modernizovaný závod byl vybaven 235 roboty, z nichž více než stovka pracovala ve svařovně a na finální montáži. Tavrie se objevily také na našem trhu, ale dodávaly se rovněž např. do Francie, Německa a na Maltu. Francouzský dovozce Jacques Poch vytvářel vlastní modifikace, německý nabízel elektrickou verzi (už v roce 1993!).

S kapacitou 150 000 vozů ročně

V Záporoží hledali partnery pro další rozvoj, smlouva s Daewoo přinesla rozšíření výrobního programu především o typ Lanos (ZAZ Sens). Po korejském bankrotu v Melitopolu připravili verzi vlastního motoru 1,4 litru (odvozen z Tavrie 1,3 litru) pro Lanos a přidali dodávkovou verzi Van. V roce 2008 vyrobili stotisící Lanos, roku 2011 se nástupcem Tavrie stala výroba čínských typů Chery A13 (včetně motorů v Melitopolu), jež dostaly označení ZAZ Forza.

Firma rozšířila výrobu do závodu IZAA (Iljičevskij Zavod Avtomobilnych Agregatov) v Černomorsku, kde se až do roku 2015 montovaly další typy Chevrolet Aveo (ZAZ Vida), Opel Astra, Mercedes-Benz třídy E a ML, Dacia Solenza i nákladní vozy Tata (licence Mercedes-Benz) a čínské Dongfengy. Pak byl provoz v Černomorsku zavřen a výroba autobusů ZAZ (uvedeny 2006), posledních originálních produktů ukrajinské značky, převedena do Melitopolu.

Vše už probíhalo pod taktovkou nového vlastníka UkrAVTO, velkého prodejce automobilů a majitele servisů na Ukrajině, který AvtoZAZ po úpadku projektu ZAZ-Daewoo koupil v roce 2002 (a o tři roky později také automobilku FSO ve Varšavě).

V letech 1991–2014 byl ZAZ vedoucí značkou na domácím trhu. Roztříštěné aktivity a hospodářská krize však vedly k úpadku odbytu, výroba vozů na Ukrajině klesla ze šestimístných na čtyřmístná čísla, a proto se v roce 2018 produkce osobních vozů zastavila (pokračovaly jen autobusy ZAZ). Propagační materiály ovšem zdůrazňují, že ZAZ je jedinou ukrajinskou automobilkou, schopnou vyrábět kompletní automobily, a to s dnešní kapacitou 150 tisíc ročně. Továrna LuAZ není částí ZAZ už od roku 2000, nyní jako dceřiná společnost Bogdan Group vyrábí v Lucku autobusy a trolejbusy Bogdan.

Nedobré vyhlídky

V září 2020 bylo oznámeno, že ZAZ zahájil spolupráci s Groupe Renault (patří mu AvtoVAZ/Lada) a rozjel zkušební montáž vozů Lada Vesta, Granta, XRay a Largus pro přechod na zvýšení kvality podle Renault/Nissan Alliance Production Way; následovaly Renaulty Arkana (ruská verze na platformě Renault/Dacia B0). V Záporoží tak vzniklo 816 automobilů do konce roku, o dalším vývoji se nám však nepodařilo nic zjistit, navíc ruská invaze na Ukrajinu má samozřejmě vliv na vzájemnou spolupráci, zejména když konstrukční celky pro montáž vozů Lada jsou z ruského Togliatti a pro Arkany z moskevské továrny Renault.

Reklama

Související témata:
Načítám