Hlavní obsah

Automobily mají několik antén, nejenom pro příjem rádia

Foto: Škoda Auto

Prakticky každé auto má anténu pro příjem signálu rádia. V moderním voze je ovšem antén (a zesilovačů) mnohem více. Nejsou vidět, ale pomáhají s mnoha komfortními funkcemi, příjmem telefonátů počínaje, odemykáním auta na dálku a zapínáním nezávislého topení konče.

Článek

Klasické prutové antény už ze střech automobilů prakticky vymizely. Třeba téměř všechny současné modely od Škody mají na střeše ploutvičku, jen Fabia stále pro příjem AM, FM či DAB signálu využívá klasickou prutovou anténu.

Mnoho lidí si myslí, že v ploutvičce na střeše, kterou používá většina výrobců automobilů, se chytá radiosignál. Není tomu tak. K čemu tedy tento elegantní prvek slouží?

„Najdeme v nich LTE anténu pro konektivitu, anténu pro ovládání nezávislého topení, je-li jím vůz vybaven, a takzvanou GNSS anténu. Ta přijímá signál ze satelitů pro navigaci a její ne až tak známý název značí, že kromě GPS si rozumí i s ostatními satelitními systémy, které se ve světě používají,“ vysvětluje Vlastimil Navrátil, koordinátor oddělení příjmu a zvuku v Technickém vývoji automobilky Škoda.

A kde je pak anténa pro příjem radiosignálu, ptáte se asi. Ve škodovkách ji najdete v zadním skle na pátých dveřích. Je to tištěná struktura integrovaná do skla. Když se zblízka podíváte na zadní sklo, uvidíte pásky pro jeho vyhřívání a pak si všimnete vertikálních linek. A právě ty vám zajistí, že v autě můžete poslouchat rádio.

Foto: Škoda Auto

V moderním automobilu je hned několik antén a zesilovačů

„Z vysokofrekvenčního hlediska se ale jako anténa chová celá struktura ve skle, i část pro výhřev. Přes pájecí plošky a krátký kablík putuje signál z této pasivní antény do zesilovače umístěného na plechu pátých dveří, který jej zesiluje a koaxiálním kabelem posílá dál do audiosystému vozu,“ dodává k tomu specialista na antény z technického vývoje Škoda Auto Petr Svoboda.

A to ještě není vše. Pod zadním nárazníkem jsou LTE (Long Term Evolution) antény. Jsou dvě a slouží pro vysokorychlostní přenos dat v mobilních sítích. Střešní LTE anténa je navíc určena pro v Evropě povinný nouzový systém e-Call, který v případě dopravní nehody dovede samočinně zavolat záchranné složky.

Foto: Škoda Auto

LTE anténa umístěna pod zadním nárazníkem (model Karoq)

„Ta napravo je vyhrazena pro mobilní datové služby a společně s anténou ve střešní ploutvi se stará o co nejlepší datový tok. Jedna by totiž nestačila – anténa v jednu chvíli buď přijímá, nebo vysílá, nemůže zajišťovat obojí současně,“ vysvětluje nutnost dvou antén Navrátil.

A ještě jedna zajímavost: levá anténa v zadním nárazníku slouží také systému Phonebox, což je bezdrátové nabíjení baterie mobilního telefonu (protokol Qi). Jeho druhou funkcí je rovněž zesilování signálu, což má výhodu jednak v nižší zátěži baterie mobilu a pak také v lepším signálu i v místech, kde nemáte „čtyři čárky ze čtyř“.

Foto: Škoda Auto

Silnější modré linie ukazují, kde jsou na zadním okně modelu Škoda Enyaq iV umístěné antény

A v autě byste našli ještě jednu anténu. Schovaná je ovšem dokonale. Je přímo v autorádiu, respektive infotainmentu a slouží pro vytvoření wi-fi hotspotu a komunikaci se zařízeními před Bloetooth, typicky s mobilním telefonem.

Zamykání má svou vlastní anténu

Bez elektromagnetického vlnění neboli rádiových vln byste si auto už ani neodemkli, respektive nezamknuli. Dálkový ovladač na klíči, na kterém stisknete tlačítko, vysílá signál na vlnové délce 434 MHz (nelicencované pásmo). Pokud by vás to zajímalo, ve škodovkách je tato řídicí jednotka umístěna pod palubní deskou přibližně mezi spojkovým pedálem a odkládací plochou pro levou nohu.

Signál zpracuje řídicí jednotka pro odemykání/zamykání vozu; její součástí je i anténa. Stačí zmáčknout tlačítko (nebo jej mít jen v kapse) a auto se zamkne. Je to banalita, ale pohled do zákulisí vývoje ukazuje, jak velké množství práce a technických zajímavostí za tím je.

Reklama

Sdílejte článek
Související témata:
Anténa