Hlavní obsah

Česká královna volantu je ve světové síni slávy! Ocenění převzali vnučka a vnuk Elišky Junkové

Foto: Petr Dufek

Paní Eliška Junková mezi oceněnými Zdeňkem Vojtěchem a Vladimírem Hubáčkem, který jezdil automobilové soutěže s vedle stojícím vozem Renault Alpine

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nevládní a celosvětově působící Federace historických vozidel (FIVA), založená v roce 1966, sdružuje přibližně dva miliony členů v 80 zemích světa na 5 kontinentech. Její náplní je uchovávání, ochrana, podpora a propagace historických vozidel a s nimi spojené kultury. Loni, tedy po 55 letech existence, se federace rozhodla (pro leckoho dost překvapivě tak pozdě) začít vybírat osobnosti automobilové historie do své „Síně slávy“. A sice pozdě, ale přece, došlo i na naší nejslavnější závodnici!

Článek

Eliška Junková, narozená 16. 11. 1900, byla jedinečná česká automobilová závodnice skutečně světového kalibru. Závodila na vozech Bugatti, a to nejprve jako spolujezdkyně svého manžela Čeňka Junka (tehdy byl součástí posádky obvykle mechanik nebo spolujezdec) a posléze sama. První závod jela v roce 1924, ale už záhy začala vítězit nad muži.

V následujících letech se stala jednoznačně uznávanou nejrychlejší ženou světa a jako jediná v historii Grand Prix se dokázala vyrovnat nejlepším jezdcům své doby, z nichž mnohé i porážela. Cenné bylo např. druhé místo v jednom z nejtěžších evropských závodů do vrchu na švýcarském Klaussenpassu. Zvítězila také v Grand Prix Německa v roce 1927 na známém okruhu Nürburgring.

Foto: Petr Dufek

Na dobovém snímku z časů mezi světovými válkami je paní Eliška Junková v ryze pánské automobilové společnosti

Nejvěhlasnějšího úspěchu dosáhla v roce 1928, kdy se se svou Bugatti 35 zúčastnila legendárního sicilského závodu Targa Florio. Značnou část závodu na pět kol dlouhých 105 km se pohybovala v jeho čele a za sebou nechávala nejlepší jezdce té doby, jakými byli Nuvolari, Materassi, Chiron a další. Teprve technická závada na vodním čerpadle v posledním okruhu ji přinutila zpomalit, takže dojela celkově pátá za čtveřicí Divo, Campari, Conneli a Chiron. Tento závod je považován za vrchol její závodní kariéry, jímž se nesmazatelně zapsala nejen do historie sicilského okruhu, ale také do historie automobilových závodů.

Svoji závodní karieru ukončila po tragické nehodě manžela na Nürburgringu, sama zemřela ve věku 94 let.

Velký článek o životě Elišky Junkové si můžete přečíst zde!

Devatenáct dnů před 122. výročím narození legendární české automobilové závodnice byla Eliška Junková uvedena do světové síně slávy FIVA. Této pocty se jí dostalo při příležitosti letošního ročníku výstavy Prague Car Festival, kam zavítali představitelé FIVA, Autoklubu České Republiky a veteránských autoklubů, aby předali dokumenty k uvedení Elišky Junkové do Síně slávy FIVA. Přítomní je předávali do rukou vnučky slavné české závodnice Mgr. Markéty Šonkové a vnuka Ing. Jiřího Junka.

Foto: Petr Dufek

Paní Eliška Junková jako vždy v dobé náladě

Gian Mario Mollar, generální sekretář FIVA, který jmenování předával, při této příležitosti uvedl: „Je mi velkou ctí, že mohu tady v Praze uctít památku významné dámy Elišky Junkové, královny volantu, jak se jí říkalo. FIVA je organizací, která sdružuje příznivce, kteří se liší kulturou, postoji a sociálním postavením, ale spojuje je jeden fenomén – vášeň pro historická vozidla. Není lehké najít slova, která by Elišku Junkovou náležitě oslavila. Na její počest bylo vypsáno moře inkoustu a jeden slavný český skladatel jí dokonce věnoval nádhernou jazzovou skladbu Bugatti step (Jaroslav Ježek). Ocenění, kterým dnes vzdáváme hold její památce, má pět kol, jež představují pět kontinentů, a je dalším uznáním jejích úspěchů za 94 let naplněného života. Paměť je mocná věc. Není to jen pohled do zpětného zrcátka a péče o minulost, ale důležitá je i pro budoucnost, protože ti, kteří tu byli před námi, nám ukázali cestu, stejně jako při náročném závodě.“

Foto: Karel Beránek

Slavnostního ceremoniálu se zúčastnili (zleva): František Čečil z Asociace Veterán Car Clubů v AČR. Gian Mario Mollar, generální sekretář FIVA. Gaby von Oppenheim, členka mezinárodní jury. Ing Jiří Junek, vnuk Elišky Junkové. Mgr. Markéta Šonková, vnučka Elišky Junkové. Ing. Marieta Melichárková Vodrážková, členka představenstva OK GROUP, titulárního partnera výstavy OK Group Racing Expo. JUDr. Jan Šťovíček, prezident AČR. Ing. Stanislav Minařík, první viceprezident AČR a dlouholetý člen legislativní a sportovní komise FIVA. A Václav Kafka, prezident Federace klubů historických vozidel FKHV

Paní Elišku by ocenění určitě potěšilo, jen snad mohlo přijít dříve, vždyť FIVA existovala už 28 let před jejím úmrtím. Na tu svou síň slávy si holt FIVA vzpomněla docela dost pozdě, což se ale bude týkat asi více významných osobností světového motorismu. Na druhou stranu jak se říká: sice pozdě, ale přece.

Reklama

Související témata:
Načítám