Hlavní obsah

Audi znovu vyrazilo na sjezdovku. Tentokrát s elektromobilem

Foto: Audi

Audi e-tron na sjezdovce Streif

21. 2. 2019

Někteří z vás si jistě pamatují, když před lety vzalo Audi svůj model 100 na skokanský můstek, aby ukázalo, jak dobře funguje jeho pohon všech kol quattro. Uteklo pár let a Audi se na zasněžený kopec vrátilo znovu. Tentokrát s elektromobilem s obrovským točivým momentem a závodním pilotem za volantem. Jak to dopadlo?

Článek

Ten první výjezd na příkrý skokanský můstek předvedlo Audi s modelem 100 už v roce 1986. Tehdy šlo o velmi revoluční reklamu, která se zapsala do dějin. O pár let později, konkrétně v roce 2005, se Audi rozhodlo na sníh vyrazit znovu. Tentokrát to bylo s modelem A6 a výjezd po zasněženém kopci probíhal v rámci oslav 25. výročí systému quattro. I tehdy to byla parádní podívaná, ale co se oblíbenosti týče, první výjezd tahle oslava nepřekonala.

Uběhlo dalších několik let a Audi se rozhodlo, že to na zasněženém kopci zkusí znovu. Ovšem tentokrát vůbec nejde o pohon všech kol, který zde ovšem samozřejmě nechybí, ale o snahu ukázat, že i elektromobily jsou velmi schopné. Nečekejte ale výjezd na skokanský můstek. Audi se rozhodlo pokořit asi nejslavnější sjezdovku světa, kopec jménem Streif. Najdete ji v Kitzbühelu a její klesání, respektive v případě Audi stoupání, je hrůzu nahánějících 85 procent. Upřímně, asi bychom ji nechtěli ani sejít pěšky, natožpak ji vyjíždět nahoru v autě.

Ovšem Audi se rozhodlo, že sjezdovku nepojede dolů, jak by to asi udělala drtivá většina lyžařů, ale právě nahoru. Mimochodem, co se lyžařů týče. Právě na této sjezdovce se jezdí slavný závod ve sjezdu Hahnenkamm-Rennen, kterého se každoročně účastní jen ti nejlepší lyžaři světa. Ale Audi už má s takovými kopci své zkušenosti, tak to pro automobilku byla hračka. Auto, které na svah poslala, byl prototyp elektromobilu Audi e-tron, který ovšem musel projít speciální úpravou.

Jak asi tušíte, základním předpokladem pro to, aby vůz nahoru vyjel, bylo správné obutí. O to se postaraly 19“ pneumatiky s hroty, které byly vyrobeny speciálně pro tuto zkušební jízdu. Kromě toho ale jezdce v případě problému uvnitř jistila bezpečnostní klec a sedadla byla opatřena šestibodovými bezpečnostními pásy. Audi neponechalo nic náhodě, a tak e-tron jistilo i lanem, které ale nebylo připevněno k žádnému navijáku. Sloužilo jen jako pojistka proti případnému nechtěnému sklouznutí dolů.

Za volant se posadil mistr světa v rallycrossu Mattias Ekström, který přiznal, že měl trochu strach. Ale nakonec k němu naštěstí nebyl důvod. I proto, že je Audi e-tron vybaveno speciálně upraveným pohonem quattro se dvěma elektromotory na zadní nápravě a jedním elektromotorem na přední nápravě. Díky tomu dosahuje celkového nejvyššího výkonu až 370 kW (503 koní) a točivého momentu neuvěřitelných 8 920 Nm. A to už je nějaká síla! Technici Audi navíc přizpůsobili speciálním podmínkám na sjezdovce software pro řízení točivého momentu a rozdělování hnací síly mezi jednotlivá kola.

Mezi námi, tady je jakýkoliv popis úplně zbytečný. Video z celé akce, které najdete výše, vlastně mluví samo za sebe.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama