Hlavní obsah

Testy: Audi RS4 Avant - Tajný agent vašeho veličenstva

Foto: Jakub Deml

Audi RS4 Avant - zapomeňte na klasickou modrou, teď frčí jiné barvy

20. 9. 2018

Kdybyste teď vypsali výběrové řízení na automobilový ekvivalent tajného agenta, bylo by Audi RS4 Avant nepochybně v tom nejužším výběru. Jde o jedno z nejschopnějších a nejrychlejších aut, navíc má styl a kufr o velikosti 505 litrů, kdyby vás to zajímalo víc, než že má výkon 450 koní a točivý moment 600 N.m. Nosí černý oblek, vázanku a bílou košili. Je to takový Jason Stathham na kolech, chcete-li.

Článek

Abych to uvedl na správnou míru… Vzpomínáte si na scénu z Kurýra 3, kdy Statham zlikviduje v garáži celou bandu grázlů? Ne? Začíná v černém obleku a v bílé košili, aby skončil do půli těla, s lopatou v ruce a s protivníky v kontejneru a v montážní jámě. V dalším záběru se převlékne do nového obleku, fanynky šílí a Statham samozřejmě ani nehne brvou. Tak přesně takové to bylo, když jsem v Německu na prázdném kusu dálnice podržel plyn a během okamžiku jsme jeli 280 km/h. Spolujezdec řekl „Whau“ a já jen pokrčil rameny. V tu chvíli to byla ta nejsamozřejmější věc na světě, Audi RS4 Avant se ani nezadýchalo a my si v klidu dál povídali, byť jsme jeli pořád něco málo přes dvě stě… A bavili jsme se o tom, že před pár hodinami na klikatých okreskách v pohoří Eiffel RS4 akceptovala tempo supersportovních aut se stejnou lehkostí, jako před pár minutami jela bezmála 300 km/h.

Ne, nečekal jsem nic jiného. Proč bych taky měl, vždyť vím, jak funguje RS5. Ale v kombíku je to přece jen ještě o trochu víc perverznější a vůči ostatním na silnici až snad trochu zlomyslné. Začalo to už v roce 1992, kdy Porsche vyvinulo pro Audi model RS2 a pokračovalo to RS4 s šestiválcem v generaci B5 až po osmiválec ve verzi B7. Všichni tři předchůdci měli neuvěřitelné charisma, různě vyrýsované svaly a splňovaly požadavky dokonalých sleeperů, tedy pokud jste si je nepořídili v té ostentativní modré barvě, kdy část ostatních řidičů alespoň tušila, co jim právě rozšláplo jejich hračky.

Foto: Jakub Deml

Větší rozchod kol si vyžádal svalnatější blatníky

Je nová generace stejně charismatická?

Ano, je. Její přeplňovaný šestiválec biturbo sice nezní tak fantasticky jako předchozí atmosférická V8, ale karoserie má svaly pod perfektně padnoucím oblekem a bílá košile je dokonale vyžehlená. Příplatkové dvacetipalcové ráfky obouvají pneumatiky 275/30 na obou nápravách, přední nárazník vypadá hladově a sportovní sedadla zaslouží absolutorium - dobře drží, jsou pohodlná a v testovaném autě měla i masážní funkci. Když si pak uvědomíte, že v porovnání s předchůdcem je nová RS4 Avant lehčí o nezanedbatelných 80 kilogramů (z toho 31 kg dělá rozdíl jen V6 vs. V8), že zrychlí na stovku za 4,1 s a že může jet 280 km/h (to když si necháte posunout omezovač), rozhostí se vám na tváři blažený úsměv.

Jenže to jsou věci, kvůli kterým si opravdový řidič nové auto nekoupí…

S tím souhlasím, byť je tohle všechno důležitá součást celku. Ale nová RS4 Avant má samozřejmě sportovní zadní diferenciál a středový diferenciál umí kouzlit s přenosem výkonu mezi nápravami. Preferuje pohon zadních kol, a když na to přijde, umí poslat na zadní pneumatiky až sedmdesát procent výkonu.

No a motor?

Ten vychází z dobře známého benzínového třílitru TFSI, ale je samozřejmě úplně jinak naladěný. 450 koní je samozřejmě dost dobrý argument pro dealera, když k němu přijde nic netušící zákazník, ale podstatně důležitější je točivý moment 600 N.m, který je k dispozici od 1900 do 5000 otáček. Nebo, chcete-li, na čtvrtý rychlostní stupeň můžete jet 150 km/h, ale stejně dobře i 40 km/h, aniž by se motor cukal. Ten rozsah použitelných obrátek je fascinující a propůjčuje RS4 Avant přebytek rychlosti za všech okolností. Maximální výkon dosahuje v 5700 otáčkách a pokračuje do 6700, aby pak jemně zasáhl omezovač. V reálu to vypadá tak, že je jedno, jestli drtíte RS4 na okreskách nebo na dálnici, pořád má dost výkonu na to, aby zlikvidovala každou rovinku a předjela (skoro) každé auto v okruhu nejbližších pěti kilometrů.

Foto: Jakub Deml

450 koní a 600 N.m - to jsou výkony hodné sportovního auta

To zní skvěle. Je to tedy lepší než osmiválec?

Ne, není. V reálném světě bude přeplňovaná V6 použitelnější, prodleva daná dopingem je jí téměř cizí, ale starý motor V8 měl lepší zvuk a museli jste s ním pracovat, abyste z něj dostali to nejlepší. Tady je to stejně snadné jako si koupit snídani. Omlouvám se.

Ale jede líp, ne?

To samozřejmě ano! Podvozkově je to jiný level než kdy dřív, tam kde byste se starou RS4 Avant potupně skončili v nedotáčivém smyku, tady se nová generace prosmýkne bez nějakého zaváhání. Z části zato může míň váhy na předních kolech, ale stejný díl úspěchu si zaslouží i zadní sportovní diferenciál, který zvlášť ve sportovním režimu citelně upřednostňuje vnější zadní kolo. Představte si to asi tak, že že stojíte k někomu zády a on vás nepraští mezi lopatky, ale do ramene. Místo abyste prostě letěli přímo za nosem, tak zarotujete. Zajímalo by mě docela, jak to funguje v zimě na sněhu, protože tohle by mohla být moc povedená driftovací mašina.

Nicméně na suchu RS4 Avant preferuje jednoznačně čistý a chirurgický styl jízdy, to je pak fenomenální. Zvolte správnou nájezdovou rychlost, s pohledem upřeným daleko za výjezd ze zatáčky projeďte oblouk na jedno natočení volantu a zhruba od půlky zatáčky se můžete spolehnout na pohon všech kol a masivní grip. Je to perverzně rychlé auto. Náhlé změny směru jízdy se mu ale nelíbí, Mercedes C63 AMG vedle něj v tomhle ohledu působí snad až mrštně. Navíc RS4 Avant vás v podobné chvilce může vyděsit předepnutím bezpečnostních pásů a tvrdým zásahem ESP.

Interiér je stejný jako v každé A4?

Spíš bych řekl, že jako v každém novém audi. Těžko mu něco vytýkat, zvlášť když se klimatizace pořád nastavuje kolečkem a nejdůležitější tlačítka jsou na středovém panelu. Kvalita zpracování je pak perfektní, ale asi jste nečekali, že napíšu něco jiného, že? A stejně by vás nemělo překvapit varování, abyste si při konfigurování auta zbytečně nerozvášnili, protože přehled příplatkové výbavy je dlouhý a některé položky jsou obzvlášť drahé. Snadno se pak stane, že základní cena 2 194 900 Kč snadno atakuje tři miliony.

Foto: Jakub Deml

Klasické ovládání je připomínkou toho, že velké dotykové displeje nejsou tím nejlepším řešením

A celkový dojem z auta tedy je?

V reálném světě je to podobně rychlé auto jako třeba 911 Turbo, samozřejmě každé ve své kategorii. Když srovnám RS4 Avant s Mercedesem C63 AMG nebo s BMW M3, pak na kvalitní silnici díky svojí trakci a točivému momentu bude rychlejší. Stabilita podvozku a permanentní zátah motoru, to je největší trumf Audi RS4!

Jenže… Zároveň je to i její slabina. Prostě vám nezvedne tepovou frekvenci. V předchozím modelu byla ta charismatická V8 a pořád jste se trochu báli, abyste nebyli v zatáčce moc rychle.

Jen tak mimochodem - Kurýra 3 jsem viděl jen jednou a z celého filmu si vzpomínám pouze na tuhle jedinou scénu.

Technické údaje
Motorbenzínový vidlicový šestiválec, 4 ventily na válec, uložený vpředu podélně
Plněnípřeplňování dvěma turbodmychadly
Zdvihový objem2894 cm3
Výkon450 koní (331 kW) v  5700-6700 ot/min
Točivý moment600 Nm v 1900-5000 ot/min
Převodovkaosmistupňová automatická Tiptronic
Pohonstálý pohon všech kol
Pohotovostní hmotnost1790 kg
Akcelerace 0-100 km/h4,1 s
Maximální rychlost280 km/h
Spotřeba (kombinace)8,8 l/100 km
Kola a pneumatiky275/30 R20
Objem palivové nádrže75 l
Rozvor2826 mm
Rozměry (délka/šířka/výška)(4781/2022/1404)
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama