Hlavní obsah

Audi E-Tron v plné parádě – když elektřina není poznat

Foto: Audi

Audi E-Tron

E-Tron vstoupil do výrobního programu továrny Audi v Bruselu již předminulý týden, ale teprve teď se první čistě elektrické SUV značky odhaluje v celé svojí kráse. A čím konkurent Jaguaru I-Pace a Tesly Model X zaujme? Paradoxně především svojí nenápadností, což by mohl být až překvapivě dobrý tah. Koneckonců ne každý chce vyřvávat svou elektromobilitu do světa.

Článek

Pokud vám nevoní až nepřirozeně zahlazená příď Tesly a po chutí vám není ani disproporčnost Jaguaru, možná je E-Tron řešením právě pro vás. Na první pohled se totiž elektrický crossover tváří jako libovolné audi z modelové řady „Q“ a fakt, že pod standardně dlouhou kapotou nepracuje pístový motor, je prakticky neodhalitelný. Nápisy E-Tron na blatnících a víku kufru můžete klidně přehlédnout, záď má naznačené výfukové koncovky (ačkoliv reálně tu pochopitelně žádné nejsou) a příď naopak nepostrádá mříž chladiče. Ta se sestává ze spousty jednolitých lamel aktivně připouštějících vzduch k chlazení brzd a elektrického pohonného ústrojí.

Když jsme u toho pohonu, Audi využívá nejoblíbenější a zároveň nejlogičtější rozložení základních komponentů. Na každé pětiprvkové nápravě se nachází po jednom elektromotoru a v konstrukci podlahy, ploché zespod i v interiéru se pak ukrývají akumulátory o souhrnné kapacitě 95 kWh.

A teď trochu čísel. Za normálních okolností mají elektromotory celkový výkon 355 koní a točivý moment 561 N.m. Jenže když je potřeba více síly, vyletí v rámci „overboostu“ na osm sekund tyto hodnoty na 402 koní a 664 N.m. Z nuly na sto peláší E-Tron za necelých šest sekund – tedy hodně rychle – a maximální rychlost vyšplhala na rovných 200 km/h. Při poklidné jízdě pochází většina síly ze zadního motoru, předek přichází na řadu jen tehdy, když je potřeba.

O dost důležitější je ovšem dojezd odzkoušený v rámci měřicího cyklu WLTP na 400 kilometrů. Dost podstatný podíl na dojezdu má extrémně silná rekuperace. Pouze rekuperací umí E-Tron vyvinout 0,3 G brzdného přetížení, než přijdou konečně na řadu kotoučové brzdy. Krom toho se Audi citelně zaměřilo na aerodynamiku. Minimální aerodynamický odpor zajišťují zmíněné aktivní klapky v přídi, zcela zahlazený spodek, ale taky adaptivní vzduchové odpružení schopné snížit auto v dálničních rychlostech. Pomocníky jsou taky digitální zpětné kamery nahrazující klasická velká zrcátka s vysokým odporem. Ty jsou za příplatek a pouze na některých trzích. Nabíjení prázdné baterie na 80 % přes rychlou nabíječku o výkonu 150 kW zabere pouze 30 minut.

Podívejte se na krátké video z představení v USA:

Jak padlo o něco výš, E-Tron se designem exteriéru nijak nevymyká standardům nastaveným u Audi a totéž platí i v interiéru. Díky kompaktnímu pohonu přislibuje značka na palubě 4,9 metru dlouhého crossoveru hromadu místa pro pět pasažérů a 660 litrů v kufru. Informační, bezpečnostní a zábavní technologie jsou prakticky otiskem prvků v modelech Q8, A7 nebo A8. Palubní desku tedy okupují digitální budíky a dvojice displejů na nastavení všeho možného. Nechybí ani celá plejáda jízdních asistentů a ze skutečně unikátních prvků lze jmenovat snad jen otočný volič „převodovky“. Ačkoliv žádná převodovka se samozřejmě nekoná a volič je pouze o tom, zda se pojede dopředu, nebo dozadu. Jízdních režimů je celkově 7 a zahrnují od sportovního přes komfortní až po spořivý s maximalizací dojezdu.

Kompletní odhalení proběhlo v USA, ale přestože jsou veškerá fakta poplatná pro celý svět, známe zatím jen americkou cenu. A ta není úplně nízká. Konkrétně začíná E-Tron na částce 75 795 dolarů, což je v přepočtu 1 653 000 korun. U nás to ale bude kvůli zdanění pravděpodobně ještě víc, předpokládejme přibližně 2 miliony.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama