Hlavní obsah

Audi Asso di Picche – Zapomenutý předobraz Quattra

Foto: Archiv Garáž.cz

Bylo pikové eso (asso di picche) opravdu esem? Asi ne, když se ze stádia konceptu nikdy nedostalo do sériové výroby. Přišlo ale se zajímavým tvarem, který snad trochu předpověděl budoucí sportovní kupé Audi Quattro.

Článek

Když zavítáte do Ingolstadtu, neměli byste muzeum Audi vynechat. Byl jsem tam nedávno a stát centimetr od Mikkolova Quattra nebo speciálu pro šampionát IMSA vás nenechá chladným. Mou pozornost uchvátil i prototyp limuzíny V8 Avant, dvojice Quattra a Sport Quattra nebo moje srdeční záležitost RS2 Avant. Ale pozornost budil i kousek Asso di Picche.

Foto: Archiv Garáž.cz

Ten italský název rozklíčujete snadno, znamená pikové eso. A tohle eso přivezlo Audi na frankfurtský autosalon v roce 1973. Na technice sedanu Audi 80 s manuálem a podélně umístěnou benzínovou patnáctistovkou stála hranatá karoserie, která na sobě nese prvky připomínající později uvedenou Lancii Deltu. Ostatně tvary Audi nejsou na autě vůbec znát, techniku pod sličným kabátem prozrazují snad jen typické světlomety. Přední převis byl prodloužen, zadní naopak zkrácen, aby auto působilo agresivněji.

Foto: Archiv Garáž.cz

Specifický je i interiér elegantního kupé. Nejvýraznějším prvkem jsou dva kruhové přístrojové štíty se všemi kontrolkami a informacemi pro řidiče.  Řidič má před sebou sportovní jednoramenný volant a vedle sebe na dveřích malou odkládací kapsu. Kožené čalounění navozovalo luxusní dojem.

Foto: Archiv Garáž.cz

Stavbu měla na starosti německá karosárna Karmann. Tvary navrhnul Giorgetto Giugiaro ve svém studiu Italdesign. A ačkoliv bylo Audi s dvoumístným kupé spokojené, nakonec jej do výroby neposlalo. Rozhodnutí bylo čistě pragmatické, podobné auto se nikdy nebude prodávat v obrovských počtech. Takže bylo lepší soustředit se na obyčejné sedany s větším prodejním potenciálem, které vydělají hodně peněz. A roli určitě hrál i fakt, že se Volkswagen obával ohrožení jejich modelu Scirocco. Ani malosériová produkce nebyla karosárně Karmann povolena.

Foto: Archiv Garáž.cz

Pokud vás pikové eso zaujalo, vězte, že není osamoceno. Giugiaro chtěl postavit všechna karetní esa, ale to se mu nepovedlo. Kárové eso je postavené na BMW 320 E21 jako Asso di Quadri a křížové na základech Isuzu Gemini jako Asso di Fiori. To si ale koupit vlastně můžete, jen se prodávalo jako Isuzu Piazza. Na srdcové (Asso di Cuori) však už nikdy nedošlo a karetní trumf Giugiara zůstal nedokončen.

Načítám