Hlavní obsah

Asistent výmolů v silnici? Ve Fordu na to kápli!

Ford systém

Automobilka Ford představuje inovativní systém, který monitoruje silnici před autem a odesílá informace do řídící jednotky, aby se podvozek mohl připravit na nástrahy před ním.

Článek

Už se vám někdy stalo, že jste se cestou do práce vyhýbali tu kanálu, tu díře v silnici, tu propadlině a připadali si u toho jako Schumacher v nejlepších letech, když před startem zahříval gumy? Upřímně – všichni to známe. Jenže s tím je teď konec, alespoň podle Fordu.

Z jeho strany tu nejde o žádné vychloubání – tohle je systém, který by mohl lidem ušetřit desetitisíce. Výměna tlumičů přece jen není levná záležitost. Tak třeba jen v Británii je prý takřka 40 tisíc km silnic, které by „potřebovaly opravit“. České hodnoty nám známy nejsou – pravděpodobně proto, že se ještě nepodařilo spočítat všechny výmoly.

Přejděme ale k věci – systém monitoruje silnici před autem. Díky výpočtům, probíhajícím každé dvě milisekundy, vyšle signál do řídící jednotky, která je zásluhou získaných informací schopna připravit podvozek na náraz a podstatně tak zmírnit následky kontaktu. To nám dává naději, že se zbavíme skřípání zubů a vyslovování nepublikovatelných výrazů pokaždé, když nějakou „vymeteme“.

Systém navíc funguje tandemově, takže přední i zadní náprava jsou propojeny. Takzvaná „nepřetržitá kontrola odpružení“ by měla v příplatkové výbavě stát přibližně dvacet tisíc korun. Své k tomu má co říci i Guy Mathot, šéfinženýr podvozkového oddělení evropské divize Fordu: „Náš tým vždy při testování vyhledával ty nejzáludnější silnice s cílem pořádně si na ně posvítit. Jenže silnice si vždy posvítily na nás – až doteď.“

Systém se poprvé objeví ve zbrusu novém Focusu, a to ve výbavách ST-Line X, Titanium X a Vignale. Nemůžeme se dočkat, až si ho vyzkoušíme!

Načítám