Hlavní obsah

Americká společnost Liberty Media koupila Formuli 1

Foto: Archiv Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pro mediální megafirmu znamená nákup nejslavnější závodní licence především bezpečnou investici s jistým zhodnocením. Co ale tenhle přesun majetku znamená pro koncové uživatele - fanoušky Formule 1?

Článek

Už začátkem týdne jsme v redakci řešili, na základě stále sílící šeptandy, co bychom vlastně s Formulí 1 udělali, kdybychom byli novými vlastníky. Tady je pár názorů od kulatého stolu:

Kuba Rejlek

Kdybych koupil Formuli 1, tak bych vrátil tankování v boxech, zlepšil bych záběrování, včetně záběrů z helem á la Indy. Klidně bych zůstal u přeplňovaných motorů, ale zvýšil bych výkon, aby to opravdu byly nejrychlejší formule  historii. Zakázat DRS, povolit širší gumy a hlavně přivést jezdce blíž k lidem. Udělat veřejné tiskovky před závodem a po závodě. A třeba udělat závody rovnou dva kratší, jako je tomu v nižších motoristických soutěžích. Nápadů by bylo hodně, teď ještě aby někdo naslouchal. 

Ondra Chamilla

Osobně se mi líbila doba, kdy byly formule do značné míry odlišné a závody vyhrávali nejen jezdci, ale i inženýři. Proto bych zrušil velkou část omezení. Reguloval bych jen aerodynamiku a zavedl zákaz jakýchkoliv elektronických pomocníků. Zbytek už je na týmech, ať ukáží, co umí.

Foto: Archiv Garáž.cz

Vašek Rybář

V podstatě v redakci táhneme za jeden provaz - cílem k většímu zájmu diváků je odklon od přebujelých regulí a současně modernizace přenosových technologií. Kamera na helmě už nestačí, divák potřebuje statistiky, údaje z telemetrie, týmové rádio a pokud možno robustní mobilní aplikaci nebo rozhraní na chytré TV, aby si mezi tím mohl přepínat podle libosti. A aby ty závody byly zábavné? Týmy musí být kreativní - omezené rozpočty ano, ale honění těch, kteří umí využít škvíry a kličky v pravidlech? To se přece dělalo vždycky a právě ten fištrón spolu se zlatýma ručičkama pilotů byl na Formuli 1 tím nejlepším.

Martin Tolar

Formule 1 se za poslední dobu dostala někam kam neměla. Formule totiž má být výkladní skříní automobilového průmyslu. Představuju si že každý výrobce předvede to nejlepší co umí, a to by mělo být dovolené. Pokud chceme vrátit atraktivitu dovolme jim upustit uzdu své fantazii a konstrukčním umu. Chci zase vidět atmosférické motory vedle přeplňovaných chci vidět třínápravové formule chci vidět křídla po celém siluetě vozu. Také všechny elektronické systémy, všechny KERS a všechny rekuperace bych zakázal. Ať každý předvede to nejlepší co umí, tak má totiž vypadat královna motoristického sportu.

Foto: Archiv Garáž.cz

Některé z návrhů jsou samozřejmě spíš zbožným přáním a v cestě jim stojí celá řada překážek, včetně Bernieho Ecclestonea, který k nelibosti fanoušků v čele Formule 1 zůstane i pod novými vlastníky. Pomohl jim totiž dohodnout a prodloužit na příštích deset let smlouvy, které jim samy o sobě zajistí návratnost investice a zhodnocení minimálně pětadvacet procent. Jde o televizní práva, desátky od pořadatelů jednotlivých závodů, lokálních sponzorů, závodních stájí a dalších zúčastněných stran. Berte na vědomí, že Liberty Media je především o obchodu a chlácholení akcionářů, takže po masivní investici osmi miliard se slibuje nikoliv revoluce v motorsportu, ale návrat investic a lepší zítřky.

Jak mají vypadat? Víc sponzorů, víc závodů, víc PR a hlavně radikální rozšíření digitálního šíření obsahu. To abyste se nemuseli spoléhat na to, že ve vašem zapadákově lokální televize koupí práva, ale mohli jste si je po vzoru boxerských superzápasů v USA předplatit sami. Jednoduše zaplatíte tisícovku za to, abyste měli o víkendu přístup ke všem kamerám, komentářům a datům, pozvete kamarády, ti vám dají svůj díl a společně budete koukat na Formuli 1 jako nikdy předtím, skoro jako kdybyste tam seděli.

Foto: Archiv Garáž.cz

Tahle radikální vize samozřejmě počítá s tím, že bude na co koukat. To ovšem bez velkých změn v pravidlech a samotném konceptu nepůjde, ostatně brblání z řad fandů už se ozývá skoro dekádu a většina nadávek směřuje k FIA nebo rovnou k Berniemu. Dokud bude sedět na prameni, lze očekávat jen další ždímání peněz, nikoliv radikální proměnu sportu jako takového. Naděje ale umírá poslední. Třeba noví investoři pochopí, že hlas lidu = hlas boží. 

Reklama

Načítám