Hlavní obsah

Alfa Romeo 155 V6 Ti: Krásné monstrum za milion dolarů

Foto: Stephan Bauer ©2021 Courtesy of RM Sotheby's

Cena této italské krasavice se odhaduje až na závratných 800 tisíc eur, což v dolarech dělá kulatý jeden milion

5. 6. 2021

Aby nějaké auto rozpoutalo dokonalou aukční bouři, mělo by splňovat určitá kritéria. Jde o budoucí mladý veterán, který už sice na hodnotě jen poroste, ale zároveň mu ještě neuškodí tu a tam „vyhnání pavouků“ z motoru? Máme. Pohání jej jeden ze slavných atmosférických motorů, které už se dnes nevyrábí? Máme! Má slavnou závodní historii? Pane jo, to bude tedy něco! A pokud má takový vůz dokonce i italský pas a jezdil s ním slavný jezdec, máme tu recept na docela slušné aukční zemětřesení.

Článek

Alfa Romeo už je s námi na světě těžko uvěřitelných 111 let. A prozkoumáme-li historické události z dob dávno minulých, kterým i naše země byla kdysi svědkem, dalo by se říct, že sláva italské automobilky na poli motorsportu pravděpodobně vyvrcholila někdy v devadesátých letech minulého století. Něco na tom rozhodně bude, protože tato závodní Alfa Romeo 155 V6 Ti dokáže uchvátit svými výkony ještě dnes.

Kam vyjela, tam vyhrávala

Foto: Stephan Bauer ©2021 Courtesy of RM Sotheby's

Závodní Alfa Romeo 155 byla velmi úspěšným závodním vozem, a to nejen doma, ale i v Německu, Británii, a dokonce v mezinárodním šampionátu

Tato Alfa Romeo z roku 1996 je v podstatě poslední iterací slavného rodu továrních 155 DTM/ ITC přímo od samotné divize Alfa Corse. Tedy vozů, které soutěžily hned v několika seriálech takzvaných Cestovních vozů po celém světě. Řezavý 2,5l vidlicový šestiválec dával ve finální verzi výkon až 490 koní a s tímto konkrétním vozem jezdil Nicola Larini v mezinárodním šampionátu International Touring Car Championship (ITC). Společně tato dvojice vyhrála podniky na okruzích Mugello a Interlagos. Díky rozsáhlé renovaci v hodnotě stovek tisíc eur jezdí dodnes, jmenovitě třeba na akci DTM Classics.

Mezi lety 1992 až 1996 byla Alfa Romeo 155 opravdu úspěšným závodním „cesťákem“ – tehdy sbírala vítězství kde se dalo. Tak například v roce 1992 se stal Nicola Larini šampionem pro změnu Italského seriálu cestovních vozů, přičemž další dvě místa za ním obsadili jeho krajané Francia a Nannini, opět na vozech 155 GTA. Před Alfou se tu tak muselo sklonit i slavné BMW M3 Sport Evolution.

O rok později pak Larini předvedl, co to je vrchol drzosti, když s italskou 155 dominoval Německému seriálu cestovních vozů. Jeho krajan Gabriele Tarquini potom dosáhl podobných úspěchů v britské divizi „cesťáků“ v roce 1994. Jenže to nebylo vše, řadu závodních „stopětapadesátek“ provozovali také soukromníci – a těm se neskonale dařilo ve Španělském seriálu cestovních vozů v letech 1994 a 1995.

Konstrukce a technika

Základem každého závodního „cesťáku“ Alfa Romeo 155 byl trubkový rám z oceli, doplněný o vyztužovací karbonovou „buňku“ kvůli ochraně pilota. Aby karoserie byla co nejlehčí, byla vyrobena z velmi tenkých plechů, takže tvořila spíše okrasnou skořápku pro jinak velmi tuhé šasi.

Závodní Alfa 155 potom měla velmi chytré odpružení odvozené ze světa Formule 1, které bylo umístěno uvnitř vozu, což značně snižovalo neodpruženou hmotnost a zlepšovalo tak jízdní vlastnosti. K tomu přibyly mohutné větrané brzdy a poměrně novátorská byla šestistupňová sekvenční převodovka s řazením pádly pod volantem, kde se spojka používala pouze pro rozjezd. Dodala ji vyhlášená firma Xtrac.

Foto: Stephan Bauer ©2021 Courtesy of RM Sotheby's

Když konkurence začala typ 155 dotahovat, přišli Italové s novým motorem, který pomohl opět přenést pomyslný míč na italskou půlku hřiště. Neuvěřitelný šestiválec dosahoval výkonu 490 koní a točil až 11.900 otáček.

Konkurence však v sezoně 1996 začala pomalu ale jistě dotahovat, a tak bylo potřeba pořádně bouchnout do stolu, což znamenalo nový motor. Verze 155 V6 Ti ITC dostala novou jednotku s odlehčeným blokem, rozevření válců teď bylo 90 stupňů a díky řadě vylepšení se značně zvýšil výkon, a to z původních 420 až na 490 koňských sil. Monstrum, interně nazvané 690RC, točilo až do omdlení způsobujících 11.900 otáček a šikovný pilot byl schopen se závodní Alfou díky pohonu všech kol zrychlit na stokilometrovou rychlost za dechberoucích 2,5 vteřiny. Maximální rychlost pak byla okolo třístovky.

To mělo zcela zásadní vliv na vývoj sezony 1996 v Mezinárodním seriálu cestovních vozů (ITC): 155 ITC poháněná motorem 690RC byla nasazena zhruba v polovině sezony 1996 na okruhu Silverstone a od té doby si stihla připsat pole position v kvalifikaci při každém druhém závodě, zajela devětkrát nejrychlejší kolo závodu a vyhrála 8 z celkových 14 zbývajících podniků. Výsledkem bylo, že se Alfa z třetího místa v konstruktérském klání dostala na první místo před vedoucí Mercedes a tovární jezdec Alessandro Nannini poskočil z celkového šestého místa jezdců na krásnou třetí příčku.

Stále to umí rozbalit

Tento konkrétní vůz s číslem šasi 005 nesl startovní číslo 5 v ikonických barvách Alfa Corse Martini a tovární jezdec Nicola Larini s ním zajel pole position při kvalifikaci na podnicích ve francouzském Magny-Cours a v italském Mugellu. Vítězství si potom připsal v brazilském Interlagosu a v již zmíněném Mugellu.

Po úspěšné, a pro Alfu Romeo jakožto značku vítězné sezoně 1996, byl vůz umístěn do depozitu Alfa Corse a poté jej po sobě vlastnili hned dva sběratelé ze severu Itálie, než byl vůz nakonec převezen současným majitelem do Německa.

Díky rozsáhlé renovaci v hodnotě 350 tisíc eur (téměř 9 milionů korun) je auto i po čtvrtstoletí ve skvělé kondici, a dokonce se zúčastnilo několika vzpomínkových závodů DTM Classics, jmenovitě 7. července 2019 na okruhu Norisring a 25. srpna 2019 na Lausitzringu. Vůz si rovněž užil svých několik minut slávy, když s ním italský novinář a youtuber Davide Cironi natočil video na autodromu v Modeně.

Pokud máte o vůz zájem, doporučujeme si zamluvit letenku na 15. června do Milána. Aukční síň RM Sotheby’s tu pořádá aukci, na které se sjedou i další historické i moderní skvosty, silniční i závodní. Cena této Alfy Romeo 155 V6 Ti šasi 005 se odhaduje v rozmezí 700 až 800 tisíc eur, tedy 17,8 až 20,3 milionu českých peněz.

Reklama

Sdílejte článek