Článek
Aleši, co očekáváte od Dakaru 2018?
Jako každý rok bude i tento závod v mnohém jiný. Největší novinkou bude, že závod odstartuje v Peru. Všechno bude přesně naopak než tomu bylo v minulosti: budeme rovnou vhozeni do dunových polích, horkých teplot a vysokých nadmořských výšek. Zde hodně rozhodují jezdecké momenty, ale i štěstí, a proto v této oblasti očekávám větší časové rozdíly. Potom sjedeme do Bolívie a Argentiny, která je známá spíš šotolinou a rallyovými etapami.
V čem se pro vás liší šotolinová pasáž od písečných dun?
Zatímco v dunách se bojuje o minuty, na šotolině v Argentině se loví cenné vteřiny na úsecích, kde hrozí nedobrovolné opuštění trati a jiné nástrahy.
Kdo pro vás bude největší konkurent?
Za hlavního soupeře považuji tým Kamaz, ale myslím to v dobrém, protože mi v minulosti pomohli a vnímám je jako největší a nejlepší tým. Ale proč se s nimi nezkusit poměřit?
Jsou v Česku vůbec lokality, kde se dají simulovat jihoamerické podmínky?
V minulosti jsem často trénoval v aktivních vojenských prostorech, ale tam dneska hrozí, že se neplánovaně vyhlásí cvičení se střelbami a moje akce, na níž mívám pozvané i partnery nebo sponzory, by se musela ze dne na den zrušit. Proto se rádi vracíme sem do Pánova. Občas se mi podaří domluvit s provozovateli nějaké štěrkovny nebo pískovny, kde na chvíli zastaví stroje - já jim to tam rozorám - a pak zase spustí provoz (smích).

Právě za sebou máte čtvrtý den testování, jak hodně je to náročné?
Na testech se nezastavíme - v 11 hodin dopoledne nakopneme motor a auto jezdí až do západu slunce.
Co všechno během testů ladíte?
Během testů se zkoušejí všechny díly i systémy zkouší počínaje chlazením a konče turbem, které se v noci v bivaku měnilo. Hodně práce měli mechanici i ideálním nastavením podvozku a stabilizace.
Jak testy hodnotíte?
Povedlo se nám odstranit problém s chlazením, který nás zlobil poslední půl rok. Už jen to je obrovské plus.
Stalo se, že něco nevydrželo nápor?
Testování probíhalo během vožení vítězů fanouškovské soutěže uspořádané s Budweiser Racing Team a v kabině jsem tak měl i jednoho pasažéra, který měl 150 kilo. Na jednom hupu pod ním praskl držák sedačky, který se musel svařit. Jsem za to rád - třeba by nám ten samý díl praskl v polovině Dakaru. Náš mechanik váží zhruba polovinu, ale člověk nikdy neví. Je dobré auto prověřit větší zátěží.

Co bych ve vaší kabině zažil jako úplný nováček ježdění v závodním náklaďáku?
Spousta lidí si řekne, že je to jenom jízda v kamionu, ale k tomu je třeba dodat, že na posádku působí přetížení až 6 G. Vzhledem k tomu, že Královna má i s palivem zhruba 10 tun, pocit vnímání jízdy z výšky tři metry nad zemí je úplně jiný než z osobního auta
Dá se říct, v jaké fázi je vaše Tatra Královna zajetá na závod?
Za ideálně zajetou pro závod ji považuji po nalítání zhruba 1500 km. Během Dakarské rally ji pak čeká něco mezi 9 a 10 000 km.
Kolik v ní najedete za rok?
V součtu se Silk Way Rally a všemi testy to vydá na nějakých třicet tisíc kilometrů. Když se k tomu připočítá šedesát tisíc v osobním autě, moje celkové skóre za volantem se blíží stovce tisíc za rok.
Myslíte, že bych se s vaší tatrovkou dokázal rozjet?
Pokud umíte řídit nákladní vůz, měl byste to zvládnout i s královnou, která má klasické ‘áčko’ a 32 rychlostí. Stačí najít startovací knoflík.
Zdroj: Text Adam Maršál, Foto Adam Maršál a Radek Miča