Hlavní obsah

9 věcí, které musíte vědět o novém Porsche 911

Foto: Porsche

Nové Porsche 911 (992) se na Hockenheimringu v rukou profíků předvedlo v tom nejlepší světle

13. 12. 2018

Nová 911 je doslova našlapaná technikou – má lepší infotainment s mobilní konektivitou a online službami, má sofistikované jízdní asistenty a režim pro jízdu na mokru, má ještě efektivnější motory s nižšími emisemi. Člověk by si snadno mohl myslet, že šelma vyměkla a stala se z ní ochočená kočička. Ale když teď v zatáčce Sachs před prázdnými tribunami Hockenheimringu letíme bokem za burácení motoru a kňučení týraných pneumatik a já mám úsměv od ucha k uchu, je mi čím dál víc jasné, že 992 je pořád stejná sportovní ikona jako dřív.

Článek

Tak dobře, v tu chvíli jsem neseděl za volantem – na řidičské dojmy si budete muset ještě pár týdnů počkat –, ale i ze sedadla spolujezdce se dalo hodně poznat. A hlavně nás technici Porsche mučili hodinami přednášek o tom, co všechno na nové 992 oproti předchozí generaci 991 vylepšili. Přinesli nám ji na stříbrném podnose, nakrájeli ji a některé kousky nás dokonce donutili sníst, abychom skutečně pochopili a na vlastní kůži pocítili, že je nová 911 vážně skvělá. Poslechněte si proč:

1. Zvenku vypadá stejně…

Design 911 je součást legendy, takže je jen dobře, že se moc nemění – museli jen prodloužit přední převis (kvůli normám pro srážku s chodcem) a rozšířit boky (aby se jim tam vešel motor a širší pneumatiky… a taky je to víc sexy). Nová jsou taky přední světla (LED Matrix) a zadní s LED pásem přes celou šířku auta (dřív to tak měly pouze čtyřkolky), všimněte si taky většího aktivního křídla. 991 nestihla působit zastarale, ale 992 vypadá ještě moderněji.

2. …ale pod kabátem je jako nová

Platforma MMB byla silně přepracována – z materiálového hlediska bylo cílem snížit hmotnost (32 % tvoří hliník, podíl oceli byl snížen na polovinu) a zvýšit tuhost (větší poměr vysokopevnostní oceli a dílů vyrobených tlakovým litím hliníku, 13 % jsou kované díly). Poprvé si můžete vybrat, jestli chcete střechu z hliníku, hořčíku nebo z plastů vyztužených karbonem (CFRP) – nějaká deka to ušetří, ale spíš abyste se měli čím chlubit v hospodě. Měnily se ale také například úchyty motoru (posunuly se o 168 mm vpřed a o 113 mm do stran), což snížilo vibrace pronikající do interiéru a zlepšilo jízdní dynamiku díky pevnějšímu propojení motoru s šasi. Ve zkratce: konstruktéři šli fakt na dřeň. Důležitým cílem úprav však také byla implementace nejmodernějších technologií…

3. Technika je o pořádný skok dál

Určitě jste už slyšeli o nové osmistupňové dvouspojkové převodovce PDK od ZF, která je tu nejen kvůli lepšímu zrychlení (jednička je kratší) i lepší spotřebě (osmička je dlouhá na cestování a mechanika má výrazně snížené ztráty), ale především kvůli integraci hybridních technologií, s nimiž se počítá do evoluce modelu zhruba za čtyři roky. Nové PDK je totiž o 10 cm kratší, takže nechává dost místa elektromotoru, a umí přenést až 800 Nm kombinovaného benzino-elektrického zátahu. Technici také přiznali, že nová platforma počítá s rozvody o vyšší voltáži (48 V pro mild hybrid a ještě vyšší pro plug-in hybrid), ale „zatím je nepotřebují“. Řidiči určitě ocení nové LED Matrix přední světlomety, které aktivně vypínají zóny dálkových světel (celkem mají 84 pixelů), aby neoslňovaly, a přitom maximalizovaly dobu, kdy svítí dálková světla. Velkou novinkou je také systém nočního vidění založený na infračervené kameře – obraz se promítá na displej před řidičem a systém dokáže rozlišit chodce i zvířata a zvýraznit je na obrazovce.

Foto: Porsche

LED matrix světlomety dokáží odstínit ostatní účastníky dopravního provozu, a přitom stále poskytují maximální svítivost

4. Povědomá kabina skrývá vysokou úroveň digitalizace

Je to tak, už i do 911 dorazila digitalizace – v kapličce před řidičem jsou místo samostatných budíků dva konfigurovatelné displeje, kde si můžete zobrazovat důležitá jízdní data, pokyny navigace nebo třeba právě obraz nočního vidění. Puristy by mělo potěšit, že v centru pozornosti zůstal analogový otáčkoměr. Velmi správně! Nový infotainement má 10,9palcový dotykový displej (přístup k oblíbeným funkcím usnadňují dvě programovatelná tlačítka, klimatizace má naštěstí stále vlastní ovládací panel), podporuje Apple CarPlay (90 % majitelů má prý iPhone) a pracuje s online daty – kromě aktuálních dat o dopravě (které má od Googlu a ze swarm dat z ostatních aut) také vyhledává dodatečné informace k cílům z navigace (kontakty, ceny benzinu, volná parkovací místa,…), streamuje rádia a hudbu z internetu (a pouští ji přes standardní audiosystém, kvalitnější Burmester či vrcholný Bose) a dělá spoustu dalších chytrých věcí, které budete poznávat celé roky. Nový je také volant s upraveným voličem jízdních režimů. Ten má nově i režim Wet (mokro), který upravuje nastavení celého auta – zjemní nástup výkonu, zklidní mapu řazení, zalarmuje ABS a PSM (Porsche Stability Management, analogie ESP) nebo nastaví aerodynamiku na bezpečnou nedotáčivost, abyste s prvními kapkami deště (nebo prvními sněhovými vločkami) nemuseli mít neustále stažené půlky, když jste si své závodnické reflexy zrovna zapomněli v druhých kalhotách.

5. Bez jízdních asistentů by to nešlo

Porsche si pěkně naběhlo – slušná praktičnost a vysoká spolehlivost 911 (pravidelně vede zákaznická hodnocení JD Power a stala se také celkovým vítězem TÜV report) znamená, že s ní zákazníci jezdí denně a kladou na ni stejné nároky, jako na BMW a další prémiové značky – proto na rozdíl od Ferrari nebo McLarenu musí Porsche nabídnout také jízdní asistenty. Novinkou je nouzové brzdění a čtení značek, adaptivní tempomat s funkcí stop-and-go doplňuje udržování jízdy v pruhu a monitorování mrtvého úhlu má nově dosah až 70 metrů místo původních 20 (což se na Autobahnu hodí). 911 má také kromě parkovacích senzorů nově i panoramický kamerový systém, takže se nemusíte bát odřených nárazníků ani v hodně těsných parkovacích prostorách. To všechno dál ulehčuje každodenní život s 911. Všechno jde ale naštěstí povypínat, až se budete chtít projet na plný plyn.

Foto: Porsche

Možná si myslíte, že vám nikdo s řízením pomáhat nemusí. Ale občas se nějaký ten strážný anděl hodí. Navíc jde většina systémů vypnout...

6. Motory jsou silnější a efektivnější

Plný plyn v případě nové 911 Carrera S znamená 450 koní a 530 Nm (časem dorazí slabší i silnější verze), tedy o 30 koní a 30 Nm víc než u předchozí 991 Carrera S. Produkuje je evoluce twin-turbo 3,0 šestiválcového boxeru (představený v 991.2), který má větší turba (víc vzduchu, vyšší výkon), upravené sání (obě ramena symetrická pro rychlejší odezvu turbodmychadel) a palivové vedení (pro efektivnější vstřikování piezoelektrickými vstřikovači). Mezichladiče stlačeného vzduchu se přemístily z prostoru za zadními blatníky na vrch motoru, takže mohou být větší a výkonnější. A poslední významnou novinkou je nezbytný filtr pevných částic (pro EU, Čínu a některé státy USA) – inženýři si ale dali záležet, aby nijak neovlivňoval odezvu na plyn, dodávku výkonu ani typický zvuk boxeru.

Foto: Porsche

Motor je pořád na "špatném" místě. A tak je to správně!

7. Je ještě rychlejší

I přes všechnu tu novou techniku a výbavu navíc váží nová 911 prakticky stejně jako předchůdce (rozdíl je pouhých 25 kilo). Dynamika v přímce se přesto zlepšila: 0-100 km/h za 3,5 sekundy (-0,4 s) a 306 km/h (+2 km/h). Daleko víc vám však řekne čas na Nürburgringu – 992 ho obkroužila za 7:25 min, tedy o 5 sekund rychleji než 991. To je slušný rozdíl!

8. Jízdní vlastnosti jsou ještě vypilovanější

Rychlejší čas na Ringu ale není dílem těch mrzkých 30 koní navíc, těch si nejspíš moc nevšimnete. Jde hlavně o to, že inženýři vypilovali jízdní vlastnosti a ovladatelnost k dokonalosti. Základem jsou nové pneumatiky na větších kolech: 245/35 R20 a 305/30 R21. Ano, poprvé jsou u Carrery zadní kola větší než přední (právě tak to měla minulá GT3 RS a GT2 RS) a zadní stopa je také výrazně širší, což přináší více stability a trakce a vyváženější chování na limitu (méně nedotáčivosti a méně nečekané přetáčivosti). V překladu víc jistoty při držení stopy a víc gripu při vysokém zatížení. 992 má také výkonnější brzdy (můžete si vybrat mezi klasickými ocelovými nebo výkonnějšími karbon-keramickými), širší rozsah charakteristiky adaptivních tlumičů, přímější řízení a nově i volitelné řízení zadní nápravy, které pomáhá obratnosti v nízkých rychlostech a stabilitě v těch vysokých.

Porsche 911 (992) prošlo náročným vývojem a testováním – prototypy najezdili skoro 3 miliony kilometrů po celém světě

9. No a jak se tedy řídí…?

Jak jsem říkal v úvodu – za volant nás ještě nepustili, takže si na konečný verdikt musíte ještě počkat. Alespoň nás posadili na sedadlo spolujezdce vedle testovacích jezdců a vyslali na trať okruhu Hockenheimring. Samozřejmě jsem se zvědavě ptal na zkušenosti pilotů – nová 911 má prý opravdu víc gripu (hlavně díky gumám) a preciznosti, taky zní o trochu lépe. Čtyřkolka ochotně bokuje, ale pro nadšence je pořád nejlepší volbou zadokolka, která nabízí větší přizpůsobivost a větší úhly smyku (záda řidiči kryje elektronická síť režimu Sport Plus, případně jde vše zcela vypnout). Wet mode nám předvedli na mokré slalomové trati a vážně drží věci pěkně na uzdě, aniž by vás neustále násilně okrádal o výkon nebo pocit kontroly. Ale daleko lepší je ho vypnout, pak 911 tančí mezi kužely ladně a dokonale přesně jako špičková baletka. V tu chvíli jsme se oba smáli na celé kolo a pilot říkal, že by tohle mohl dělat klidně celý den. Takže nemám obavy, že by vás nová 911 nudila.

Vypadá to, že 992 dotáhla moderní koncept představený na 991 do absolutní podoby – díváte se na dokonale vybroušený diamant, který se na denním světle, sluncem zalité okresce plné zákrut projetých na plný plyn, zaleskne jako žádný jiný. A zářit bude neméně každý den, co do ní nasednete při jízdě do práce nebo na nákup. Porsche 911 je legenda, která s věkem zraje jako víno. A já se už nemůžu dočkat, až si sednu za její volant!

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama