Hlavní obsah

5 neznámých zajímavostí o automobilových klíčích

Foto: Continental

Výroba klíčů v závodě Continental (Frenštát pod Radhoštěm)

Automobilový klíč je dosud nezbytnou součástí auta, asi jako volant nebo kola. Časem patrně bude nahrazen aplikací v mobilním telefonu. Co všechno umí současné klíče a  věděli jste, že v Česku se vyvíjejí a vyrábějí pro téměř všechny světové automobilky?

Článek

1) Vypadá to, že soudobý automobilový klíč je jenom kousek plastu, baterie a malý mikroprocesor. Není tomu tak, a každý klíč obsahuje 35 až 40 komponent. Klíče jsou v rámci automobilových koncernů totožné; klíč na octavii dlouhá léta býval zcela stejný jako klíč pro VW Golf nebo Audi A4.

Nyní se liší, ale jenom designem. Mezi jednotlivými výrobci jsou  rozdíly relativně velké – všechno je to o penězích vydaných na vývoj a výrobu.

2) Je to k nevíře, ale vývoj klíče trvá obvykle tři roky, což je skoro stejná doba, za jakou automobilka vyvine nový model. Jedna z největších firem pro vývoj a výrobu autoklíčů sídlí v České republice – konkrétně jde o Continental z Frenštátu pod Radhoštěm.

Za měsíc zde vyrobí cca 150 000 klíčů a starají se i o vývoj (v Česku 30 vývojářů). Největší odběratelé? Mercedes-Benz (22 procent), koncern Volkswagen (19 procent), dále Ford, Volvo, Renault, BMW nebo Fiat.

Foto: Martin Žemlička

Klíč od 10 let starého auta. Který se používal a který byl jako rezervní, uhodne každý. Fungují oba.

3) Vývoj klíčů obsahuje řadu bláznivých životnostních testů. Věděli jste, že se testuje vyprání v pračce, teploty od minus 40 do plus 80 stupňů Celsia nebo pády z několikametrových výšek? Klíče se také testují na kondenzaci vody, statické zatížení nebo vibrace.

A řeší se i takové detaily, jako zda tlačítka na klíči mačkáte nehtem nebo bříškem prstu.

Foto: Martin Žemlička

Dříve bývalo všechno jednodušší...

4) Schválně si to zkuste: tlačítko pro otevření je nutné stisknout větší silou než tlačítko pro zavření. Jaký to má důvod? Je to kvůli tomu, abyste si auto omylem neotevřeli. Každé tlačítko na klíči musí vydržet 400 - 500 tisíc stisknutí.

A ještě něco: americké verze klíčů (a klíče Volva celosvětově) mají navíc tlačítko PANIC – rozhouká a rozbliká auto. Hodit se to může třeba v případě, když na poloprázdném parkovišti stojíte u auta a za vámi přiběhne parta opilých mladíků, kteří by své pěsti chtěli seznámit s vaším obličejem (pokud to půjde, je ideální samozřejmě naskočit do auta, zavřít se a ujet).

Foto: Continental

Výroba klíčů v závodě Continental (Frenštát pod Radhoštěm)

5) Vaše nové auto nebude mít klíče a bude se otevírat mobilem. Nevěříte? Technologie je dostupná už nyní; využívá rádiovou bezdrátovou NFC technologii (Near Field Communication). NFC je určeno pro komunikaci na malou vzdálenost (cca 4 centimetry) a už dnes jsou jí vybaveny mobilní telefony nebo tablety. Běžně se dnes díky této technologii bezhotovostně platí, ale využití je mnohem širší. A jedním z nich je i otevření dveří, například u automobilu.

Podle expertů, se kterými jsme hovořili v továrně Continentalu, bude tato technologie v blízké budoucnosti dominantní, protože bude levnější než výroba automobilových klíčů. Ty jsou statusovým symbolem, ostatně jako celá auta, takže je možné, že klasické klíče budou za příplatek a standardem budou jen u luxusních automobilů.

Chcete své auto otevírat mobilem, nebo klasickým klíčem? Napište nám do diskuse!

autowebAUTOWEBaUtOwEb