Článek
Měla to být nudná sezóna. Očekávali jsme dominanci McLarenu a pošťuchování jeho jezdců, kteří si rozdělí vítězství ve velkých cenách, jeden z nich získá už v půlce sezóny titul mistra a půjdeme domů. Ale opak se stal pravdou – nakonec to bylo drama až do konce a o mistrovi světa se rozhodovalo v úplně posledním závodě! Těch strhujících příběhů však letošní roční F1 přinesl mnohem víc:
Italské zklamání
A tím hlavním a nejbolestivějším je asi totální selhání Ferrari. Bájný tým loni bojoval o titul mezi týmy a pro letošek posílil o sedminásobného mistra světa. Ale místo vzestupu, ovací a trofejí přišel sešup, zoufalství a ostuda. Lewis Hamilton zažil nejhorší sezónu od svého vstupu do F1 a jeho mizérie se s každým dalším závodem zhoršovala, místo aby se s novým týmem sžíval a neustále zrychloval. Charles Leclerc na tom nebyl o mnoho lépe a oba si na nevyladěné, neovladatelné a pomalé auto stěžovali snad v každém závodě. Tohle fakt nebylo o jezdcích, pane Elkanne!

Ferrari se letošní sezonou protrápilo. Cenou útěchy je pro mechaniky alespoň ocenění za nejrychlejší a nejkonzistentnější pit stopy.
Dva na jednoho
To usnadnilo život Mercedesu a Red Bullu, kteří se spolu porvali o druhé a třetí místo v poháru konstruktérů. V něm byl nakonec úspěšnější Mercedes, hlavně proto, že u něj bodovali oba jezdci, kdežto u Red Bullu musel všechno odmakat Max Verstappen sám. Prokletí druhé sedačky RB totiž pokračovalo i letos a ani Liam Lawson, ani Yuki Tsunoda v ní nepředvedli nic pamětihodného (přestože jsou oba rychlí jezdci, což prokazovali v monopostu Racing Bulls).
Návrat na výslunní?
Podobně vyrovnaná bitva probíhala i v nižších patrech formulového žebříčku. Nejúspěšnější v ní byl Williams, který skončil pátý díky šikovnosti Alexe Albona (kterému klapla první půlka sezóny) a Carlose Sainze (tomu se povedla zase ta druhá). Jaká radost pozorovat vzedmutí slavného týmu, který loni vymetal chvost tabulky! A že Carlos letos vybojuje víc pódií než Lewis Hamilton, to netipoval nejspíš vůbec nikdo.

Oslavy nového šampiona mohou začít!
Boj o každý bodík
Vyrovnaná řežba probíhala mezi Racing Bulls, Astonem, Haasem a Sauberem, forma skákala nahoru a dolů podle okruhu a jezdce (a naladění auta, což byla letos vyloženě alchymie) a dopředu nikdo nedokázal říci, kdo v kterém závodě uspěje (Jedinou jistotou byla haluzná forma Alpine, který to v půlce sezóny vzdal a místo závodění vycucal všechny peníze ze sponzorů Colapinta, aby to letos už nějak dojezdil. Děkujeme, Flavio!). Už proto, že při kvalifikacích se obvykle hned deset jezdců vešlo do pouhé půl sekundy.
Rychlí mladíci
A to včetně úplných nováčků! Ve startovním poli jich letos bylo hned několik a jejich forma byla ještě méně vyrovnaná. Ale tak to u nezkušeného mládí bývá. Jednou zazáří, příště udělají amatérskou chybu. Všichni (až na Jacka Doohana, kterého v tom Alpine pěkně vykoupal) však předvedli, že mají rychlost, a prokázali, že jsou pro F1 přínosem. Proto všichni budou pokračovat i v sezóně příští. Který z nich byl váš největší oblíbenec?
Co nás ještě zaujalo:
- Neuvěřitelně konzistentní forma George Russella, která však s Mercedesem stačila jen na bramborovou medaili.
- První podium Nika Hülkenberga, které mu přál komplet celý paddock
- První podium Isacka Hadjara v jeho debutové sezóně. Neskutečná odměna po tom, co v první závodě v zaváděcím kole rozbil auto.
- Prokletí druhé sedačky Red Bullu. Po počátečním zklamání za Liama Lawsona zaskočil do té doby velmi rychlý Yuki Tsunoda a… shořel jako papír. Příští rok tahle past čeká na Hadjara, snad si povede lépe.
- Slaboučký Alpine. Nečekalo se, že by francouzská stáj bojovala o příčky nejvyšší, ve druhé sezoně byl však tým zcela odepsaný. Uvidíme, co přinese příští rok s motory Mercedes.

Veterán Hülk na pódiu. Kdo by to ve slaboučkém Sauberu čekal?
Ale největší drama bylo samozřejmě v boji o stupně nejvyšší. Dominance McLarenu a nemohoucnost Red Bullu v první půlce sezóny rozdala karty poměrně jasně, jenže pak britský tým začal chybovat (často kvůli „papaya rules“) a ten rakouský zase nabral druhý dech – díky technickým upgradům a genialitě Max Verstappena, který dokázal vymáčknout z auta vše, co v něm bylo, a ještě něco navíc. Max po bídném závodě v Maďarsku ucítil krev a začal dvojici McLarenu stíhat na plný plyn. A to se mu vyplatilo, protože papájový tým začal vršit chybu za chybou a pohodlný náskok se rychle vypařil. Do poslední závodu tak šli tři jezdci s nadějí na mistrovský titul.

Max Verstappen získal v sezoně 8 vítězství, nejvíc ze všech. Na mistrovský titul tu ale stejně nestačilo.
Z nejlepší pozice vykročil do boje Max Verstappen, který si v sobotní kvalifikaci připsal pole position. Nejbližší soupeři však byli hned za ním v pořadí Norris a Piastri. I když se Oscar krátce po startu dostal před svého týmového kolegu a v závodě se mohlo stát mnoho nevyzpytatelných scénářů, nakonec se žádná kontroverze nekonala a Lando Norris, který cílem projel třetí, získal svůj první mistrovský titul!



