Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
O octaviích první generace se traduje řada bájí a pověstí. Jsou prý tak úsporné, že po cestě do Chorvatska ještě generují v nádrži naftu. Jejich kufry jsou prý tak prostorné, že se do nich vejde lednička, pračka a celý sklad IKEA. Naráz. A jsou prý tak odolné, že v pohodě zvládnou najet milion kilometrů. Ale ne všechno jsou výmysly – což dokazuje tato Octavia se skutečným nájezdem milion kilometrů!
Seznamte se s Jómundurem Ólasonem, islandským chovatelem ovcí a také hrdým vlastníkem jedničkové Octavie s dvoulitrovým benzinem pod kapotou. V rodině ji měli již od roku 2003, on sám s ní jezdí od roku 2007 a nyní, po letech oddané služby, na jejím odometru svítí magické číslo „999 999“. Co se asi stane po ujetí dalšího kilometru? Odemkne se na displeji sedmá číslice? Vynuluje se počítadlo a začne počítat odznova? Zresetuje se celý vesmír a začneme znovu od velkého třesku?

Islanďan najel se svou benzinovou Octavií milion kilometrů.
Neméně zajímavou otázkou ale je, jak se k této cifře dopracoval. Nejčastěji pendloval mezi domovem a ovčí farmou, ale dopřál vozu i mnoho výletů křížem krážem po ostrově: „Byl jsem už na mnoha místech Islandu a mám na to krásné vzpomínky. Můj nejdelší výlet s Octavií byl dlouhý zhruba tisíc kilometrů, tehdy jsem navštívil Západní fjordy. Tam určitě doporučuji zavítat k vodopádu Dynjandi,“ radí Jómundur.

Auto jezdilo jen po ostrově, většinou po asfaltkách, ale také jen po štěrkových cestách.
Zase tak idylický život ale tahle Octavia neprožila. Předně se musela poprat s drsným islandským klimatem – třeskuté mrazy a závěje sněhu, divoké povětrnostní podmínky. Jómundur s autem jezdil nejen na asfaltu, ale také po štěrkových a blátivých cestách, v poslední fázi jeho života ho používal jako pracovní nástroj.

Své si milionová Octavia musela odpracovat i na ovčí farmě. Ovce nám ke svým zkušenostem řekly: „Béééé!“
Jak pohodlně se ovcím jezdilo na zadních sedačkách, se Jómundur nesvěřil, zato si pochvaloval odolnost českého výrobku: „Taková spolehlivost se jen tak nevidí. Octavia prostě jela dál, ať se dělo cokoliv.“ Auto prý vyžadovalo jen běžnou údržbu a k drobným poruchám docházelo zřídka.

Zkušenost majitele potvrzuje odvěkou pravdu, že pokud dáte svému autu lásku a péči, odvděčí se vám spolehlivostí. Po najetí milionu kilometrů svou Octavii vyměnil za novou a původní vůz věnoval střední škole v Reykjavíku, kde bude sloužit k prozkoumávání a studování mechaniky v rámci oboru automobilového inženýrství.
„Pravidelná údržba je naprosto nezbytná. Musíte mít na paměti věci jako tlumiče, chladič i brzdy. Záleží také na stylu jízdy, já si třeba dával pozor, abych motor zbytečně nepřetáčel – nikdy jsem ho netočil přes 3 000 otáček za minutu. A vždy jsem sázel na kvalitní olej, který jsem měnil po zhruba 30 tisících kilometrech,“ vysvětluje Jómundur.
Takže se zase ukazuje, že životnost auta závisí především na tom, jak se s ním jezdí a jakou péči mu majitel věnuje. A pokud by vás zajímalo, co se po překročení milionové hranice stalo s počítadlem, tak… se prostě zastavilo na šesti devítkách. A svět se točí dál…
Máte auto s podobným, nebo dokonce větším nájezdem? Pochlubte se v diskusi!