Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
AdBlue je vlastně 32,5% roztok močoviny a destilované vody, který se vstřikuje do katalyzátoru a pomáhá u vznětových motorů zásadně snižovat emise včetně těch velmi jedovatých. Na druhou stranu jde o drahý, složitý a ne vždy spolehlivý systém, což některé motoristy vede k jeho vypnutí.
A nejde jen o nákladní auta, kde se dopravcům projeví značná úspora na močovině samotné, ale také o bagry, stavební stroje i běžná osobní či lehká nákladní vozidla.
Úprava systému vstřikování močoviny je pochopitelně nelegální a sdružení Sova zabývající se odhalováním podvodů v rámci ojetých vozů varuje, že v případě provozu nebo prodeje takového vozidla hrozí jednak komplikace a také pokuta.

Systém AdBlue sice snižuje emise, ale rozhodně není bezporuchový.
Za příklad uvedli zástupci sdružení Sova příklad jisté Jany z Prahy, která chtěla prodat svůj rodinný Opel Zafira. Auto nemělo problémy ani viditelné vady, technická byla platná. Po prohlídce u autorizovaného dealera ovšem vyšlo najevo, že má vozidlo odstavený systém vstřikování močoviny.
Překvapená majitelka uvedla, že auto v takovém stavu koupila. Ve zprávě doručené sdružením Sova je dále uvedeno, že oprava vozidla bude stát několik desítek tisíc korun (obvykle prý 30 až 50 tisíc), nicméně také se zde píše, že není jisté, že po takových opravách obecně bude vše opět 100% fungovat.
Na druhou stranu známe z praxe vozy, které i přes vypnuté AdBlue emisní kontrolou legálně projdou, protože se prostě vejdou do limitů. To však není úplně výhra, protože potenciální kontrola od Inspekce silniční dopravy (začíná od července) toto odhalí a auto je okamžitě nezpůsobilé v provozu.

Od července 2025 vyjíždí do provozu INSID. V primárním hledáčku bude mít nákladní auta.
U kamionů jezdících po Evropě s vypnutým AdBlue je pak hlavním strašákem německá policie, která tuhle fintu zpravidla umí odhalit a velmi tučně potrestat. Ale ani u nás nejsme úplně laciní.
Pokuty a sankce
Odhalené technicky nezpůsobilé vozidlo přímo ohrožující bezpečnost silničního provozu, kam jízda s vypnutým AdBlue spadá, znamená pro řidiče pokutu na místě 2 500 až 3 500 Kč, ve správním řízení 4 000 až 10 000 Kč (plus náklady na řízení 2 500 Kč). A pozor, šest bodů do karty řidiče!
Do toho vám policie zadrží osvědčení o registraci vozidla (nebo jej prohlásí za zadržené), omezí technickou způsobilost a zakáže další jízdu.
Jestli půjde o firemní vozidlo, pak na takovou právnickou nebo podnikající fyzickou osobu potenciálně čeká pokuta do 50 000 Kč. Jestli bude přestupek klasifikován jako „přikáže nebo dovolí, aby bylo v provozu na pozemních komunikacích použito vozidla, které nesplňuje podmínky stanovené jiným právním předpisem“, pak jde o pokutu 10 000 až 100 000 Kč.

Močovina je součástí moderních dieselů. Vypnutí tohoto systému se nemusí vyplatit.
Ze Sovy ještě upozorňují na paragraf o ochraně ovzduší, kdy právnická nebo fyzická osoba podnikající může dostat flastr až půl milionu.
Předseda sdružení Zbyněk Veselý nám k tomu napsal. „Zákon o ochraně ovzduší výslovně uvádí, že pokutu až 500 000 Kč lze uložit tomu, kdo ‚provozuje, prodává nebo jinak uvádí do provozu zařízení nebo vozidlo nesplňující emisní požadavky‘. Prakticky to tedy může dopadnout na servis, který úpravu provede, nebo na podnikající osobu, jež s takto upraveným vozem podniká nebo ho prodává.“
Pár rad na závěr
Domoci se poté náhrady škody od prodejce vozu s vypnutým AdBlue je velmi složité, protože tuto skutečnost bude nutné prokázat, což třeba rok nebo dva po koupi ojetiny nebude vůbec snadné (paní, to jste si udělala sama, my nic…). Důležitá je tedy prevence, k čemuž ze Sovy dorazilo pár poznatků.
Sdružení SOVA radí: Na co si dát pozor při koupi ojetiny?
- odborná kontrola vozu, ideálně v autorizovaném servisu nebo u specialisty na diagnostiku
- výpis z diagnostiky, systémy jako AdBlue či DPF mají měřitelné parametry, které lze ověřit
- servisní historie, podezřele nízké náklady na údržbu u dieselu mohou signalizovat vypnuté emisní systémy
- pozor na podezřele levné nabídky, u levných dieselů s nízkým nájezdem hrozí riziko nelegálních úprav
Vůz před koupí proto prověřujte, servis nezanedbávejte, nebojte se například vodíkovo-mechanické dekarbonizace. Prevence je totiž obvykle levnější než následné řešení problémů.