Hlavní obsah

20 let s Cuprou

Foto: Archiv Garáž.cz

Tradice ostrých hatchbacků je u Seatu mladá, ale je lemována rallyovými i okruhovými tituly, rekordními výkony a snahou nabídnout hodně muziky za málo peněz. Komu by se taková písnička nelíbila?

Článek

Co vlastně CUPRA znamená? Všechny tyhle zkratky a označení za sebou přece musejí mít příběh. A ani španělský emblém není výjimkou. CUPRA je kombinací dvou slov - CUP a RAcing. První nápad postavit rychlý a hbitý hatchback pro běžné zákazníky se zrodil na šotolině, ale abychom se dostali na zoubek sportovních ambic španělské značky, musíme mnohem dál. Nikoliv dvacet, ale spíš padesát, šedesát let dozadu. Tehdy se v závodech objevoval Seat 1400 B a především nádherné, ale lehoučké a tedy i svižné kupátko Seat 850. Tady můžeme hledat opravdové kořeny španělského motorsportu, jakkoliv spjaté s italským Fiatem. Na začátku sedmdesátých let se do toho Seat opřel naplno a vypomohl si především skvělým čtyřválcem o objemu 1430 kubických centimetrů, který byl k nalezení nejen pod kapotou rallyových speciálů, ale i úspěšné Formule Seat. Našel si ostatně cestu i do jednoho z historicky prvních sportovních modelů - Seat 1430 Sport Bocanegra, silnější verze "černohubé" dvanáctistovky, která se taktéž pyšnila označením Sport. V obou případech se jednalo spíše o vlažné hatchbacky, ale snaha o agresivnější design a svezení tu byla a navíc plně pod taktovkou speciálního oddělení, které vzniklo v roce 1971. V následujících letech se závodilo spíše s Fiaty, na kterých se občas měnil jen odznáček (131 Abarth), až do roku 1985, kdy vznikl Seat Sport

Dva motory a žádné auto

Mistrovský hattrick

Cupředu!

S diesely mimochodem Seat dost experimentoval. Dieselová Ibiza se zúčastnila několika rally, naftový speciál absolvoval část Dakaru. Velký úspěch přišel až 2007, kdy Seat vyměnil ve WTCC benzínového Leona za naftového. V následujících dvou letech vyhrál titul a navázal tak na okruhové úspěchy v předchozích letech, kdy v roce 2006 a 2007 útočil, byť neúspěšně, na titul i v BTCC s pomocí Jasona Plata. Zmínit musíme i Seat León Super Copa, značkový šampionát, se kterým Seat přišel v roce 2002, tři roky po uvedení "španělského Golfu" na trh. 

Seat León byl druhým vozem v pořadí, který vyfasoval nálepku Cupra. Toledo, taktéž postavené na základech čtyřkového Volkswagenu Golf, se sice na trh dostalo dřív, ale přeplňovanou osmnáctistovku s výkonem 180 koní z Leónu Cupra dostalo až v roce 2002. A navíc bez oficiální Cupra nálepky. S tou měl ovšem Seat velké plány. V roce 2000 totiž představil ultimátní Seat León Cupra 4 s pohonem všech kol a šestiválcem naladěným na 204 koní. Třetí generace Ibizy ve stejném roce dostala do vínku přeplňovanou osmnáctistovku o výkonu 180 koní. Verze Ibiza Cupra R byla limitkou v počtu 200 kusů, ale přesto šlo o velké zjevení. Stejným motorem i výkonem totiž disponoval Golf GTI nebo první generace Škody Octavia RS. Erkové limitky se na sklonku generace dočkal i Léon, když se španělským kouzelníkům povedlo dostat ze dvacetiventilové osmnáctky krásných 224 koní.   

Ostré verze první generace Léonu se staly hitem a dodnes patří mezi sběratelské kousky. Úspěch zaznamenal i v Mexiku, ale právě tam se ukázalo, že sportovní podvozek je příliš tvrdý na tamní silnice plné děr a výtluků.

Královské R

V českých barvách tyhle motory nesly označení RS na druhé generaci Škody Octavie, ale Seat se na téhle metě zastavit nehodlal. Současně s benzínovým FR totiž představil i nejvyšší verzi Cupra, která měla 241 koní. To bylo v roce 2006, kdy se Seat teprve rozbíhal k prvním okruhovým úspěchům (viz výše). A ty je třeba oslavit. Proto přišla v roce 2008 speciální verze COPA na oslavu titulu. Měla pruhy, HID světlomety, pružiny Eibach, lepší brzdy a, ehm, 286 koní. Tahle hodnota ještě dneska vzbuzuje obdiv, ale tenkrát šlo o naprostou magořinu, samozřejmě v limitovaném počtu 55 kusů. Seat ovšem překvapil podruhé o rok později, když nabídnul Cupru R s motorem z Golfu R. 265 koní v předokolce  tehdy znělo šíleně, zvlášť bez vektorování točivého momentu a dalších elektronických pomocníků, kterými se chlubí současná generace. Akcelerace z nuly na stovku za 6,2 sekundy a maximálka elektronicky omezena na 250 km/h. 

Král Ringu

Reklama

Načítám