O cenové politice Fordu si můžete myslet cokoliv. Dokonce je můžete peskovat za divadýlko ohledně výběru zákazníků nového Fordu GT, ale jakmile se v nějakém špičkovém Fordu projedete, musíte uznat, že tady někdo vyznává starou školu. Fiesta ST odcházející generace je jedním z nejzábavnějších hot hatchů, Ford Focus RS překonal i ta nejoptimističtější očekávání a osmiválcový Mustang GT, který je i přes navýšení tuzemské ceny pořád ještě relativně levný, je neuvěřitelně sympatickou a poctivou mašinou. Jako by se Ford rozhodl vyrábět oldschoolová auta v době, kdy všichni hybridizují, elektrifikují a instalují do svých vozů bazmeky, které nás od řízení spíše odpuzují. Jistě, i Ford musel downsizovat motory, ale přes mohutnou ofenzívu Ecoboostu si udržel svá osmiválcová esa tam, kde se to počítá, a dokázal prakticky v každé modelové řadě nabídnout nějakou zábavnější motorizaci.

Na elektriku a hybridy ovšem Ford trochu kašlal. Peníze šly prostě jinam, ostatně i Ford GT a obrovská investice do vítězství v Le Mans, byly tak trochu rozhazováním, které by si jiné automobilky dovolit nemohly. A trh to Fordu spočítal, protože akcie automobilky se meziročně na burze propadly natolik, že představenstvo žádá krev. Nový šéf automobilky Jim Hackett je v sedle teprve pár týdnů, ale už teď je jasné, že časy řidičských aut do značné míry končí. "Ford musí přestat vyrábět hloupá auta. Naše vozy musí být chytré a progresivní. V tomhle směru nám nesmí ujet vlak," prohlásil šéf Fordu a jednoznačně tak znovu zavelel směrem k elektromobilům, SUV a autonomním technologiím.

Na všech zmíněných věcech už samozřejmě Ford dávno dělá, jen neměly v účetnictví takovou prioritu. Teď lze očekávat, že se některé zábavnější modely osekají, jiné se dočkají vrcholných verzí s menšími Ecoboosty a elektrickým dopingem, ale hlavně ustoupí do pozadí dosavadní opory značky. Fiesta a Focus definitivně uhnou SUV. Pokud je teď poměr osobních a SUV vozů cca jedna ku jedné, za pár let můžeme očekávat, že hatchbacky, sedany a dokonce i oblíbená MPV (S-Max, Galaxy) budou v menšině. Orientace na maximální zisk je zjevná. Natolik, že jsme dost možná poslední poctivé RSko a STčko už zažili, protože to budoucí bude elektrické a pustí nás ke sportovnímu módu jen na dvě hodiny týdně, pokud jsme ovšem vzorně splnili všechny ekologické podmínky a jezdili po městě krokem, abychom neškodili kytičkám, mráčkům a rozesmátým davům prvňáčků.

Budoucnost je zkrátka temná, takže jestli jste po nějaké fordce pošilhávali, teď je dost možná nejvyšší čas. Ať už novou nebo ojetou, rozhodně neváhejte o moc déle, protože hrozí, že se lepší zítřky už brzy promění v lepší včerejšky.