Měl to být závodní automobil. Když jej však Porsche v roce 1953 představilo na pařížském autosalonu, zamilovalo se do něj i spousta běžných smrtelníků.

Není divu, první prototypy Porsche 550 Spyder vypadaly stejně pohledně jako pozdější produkce, měly ale odnímatelnou pevnou střechu. Na rám z ocelových trubek byla posazena lehká hliníková karoserie, jejíž součástí byla i palubka. Díky lehké konstrukci vážilo auto jen 550 kg (že by právě to dalo sporťáku jméno?). Navíc bylo aerodynamické a extrémně malé – délka přes 3,5 metru, šířka lehce přes 1,5 metru a výška jen 5 cm přes metr. S rozvorem přes 2 metry ale poskytovalo dostatečný prostor dvoučlenné posádce.

Auto využilo podvozek typu 356 s klikovou nápravou vpředu a kyvadlovou vzadu. Motor ale konstruktéři umístili doprostřed před zadní nápravu. Díky tomu mělo Porsche výborné rozložení hmotnosti a skvělé jízdní vlastnosti. Těm pomáhal i diferenciál s omezenou svorností.

Maximální rychlost auta byla 225 km/h, nechtěl bych to ale zkoušet. Za šestnáctipalcovými koly byly jen bubnové brzdy o průměru 280 mm. To vše zvládlo lehké auto jen s čtyřválcovou patnáctistovkou boxer o výkonu 110 koní a točivém momentu 121 Nm. Auto mělo dvě cívky, dva rozdělovače a karburátor Solex 40 PJJ, později Weber 40 DCM.

Po třech letech připravili v automobilce modernizovanou verzi 550 A s výkonem zvýšeným na 135 koní a točivým momentem 145 Nm. Novinkou byla ale i pětistupňová převodovka nebo nová konstrukce rámu. Místo plochého se nově používaly trubky, aby se snížila hmotnost o 10 kg, ale zvýšila tuhost. O 10 cm také narostla délka auta. Výsledkem byla maximálka 240 km/h.

Už v roce 1953 startovalo první Porsche na Nürburgringu a hned z toho byla výhra. Díky modelu 550 pak automobilce další triumfy doslova pršely jak z Evropy, tak z USA. Barvou továrního týmu byla stříbrná, jednotlivá auta byla odlišena barevnými pruhy na blatnících. Objevily se i první sponzoři – Fletcher Aviation, Telefunken a Castrol. Dařilo se Hansu Hermannovi (měl červené pruhy na blatnících a číslo 351), který dojel šestý na Mille Miglia 1954. Úspěchem bylo i čtvrté místo českého rodáka Jaroslava Juhana (startoval za Guatemalu) na mexickém závodě Carrera Panamericana 1954. O dva roky později slavilo tohle Porsche vítězství na závodě Targa Florio, za volantem tehdy seděl Umberto Maglioli. To vše s autem, které mohlo na závody jezdit po ose.

Ani to ale nepřispělo k té popularitě modelu 550. Tu zařídil úplně jiný exemplář – stříbrný kousek, který vzniknul jako 55. v pořadí. Ten byl prodán v září 1955 jistému Jamesi Deanovi, tehdy již slavnému americkému herci. Auto mělo na dveřích a kapotách startovní číslo 130, na zadních blatnících červené pruhy a na zadku nápis Little Bastard, což byla přezdívka od kaskadéra Billa Hickmana. Dean s ním i závodil, což se mu stalo osudným. Dne 30. září cestou na Salinas Road Race čelně narazil do protijedoucího Fordu Custom a zraněním na místě podlehl. O jeho voze se dlouhá léta nevědělo, objevil se až nedávno.

Koupit si dnes originální 550 Spyder je prakticky nemožné. Poslední kus se prodal za 3,7 milionu dolarů. Cesta k vlastnictví tak vede přes repliky, které jsou populární. Jde jak o stavebnice, tak o hotová auta. Nástupcem v pravém slova smyslu byl závodní typ 718 RSK. V moderní době pak na tuto koncepci navázaly typy 914 a v současnosti Boxster. Právě u něj uvedla automobilka v roce 2003 speciální sérii Boxster 550 Spyder 50th Anniversary Edition na oslavu výročí původního modelu.