Až někdy uslyšíte, že je Renault 16 prvním hatchbackem, tak si vzpomeňte na Citroën Traction Avant Commerciale, který jej předběhl o mnoho let. Ale nemusíte se s dotyčným hned hádat, Renault 16 je rozhodně klasickým hatchbackem střední třídy, který se jako první prodával v opravdu velkých počtech, a to i u nás, v Československu.

Renault však byl velmi moderním automobilem, což ocenila i porota Automobilu roku, která mu tento titul v roce 1966 udělila (za ním skončil Rolls-Royce Silver Shadow a Oldsmobile Toronado). Není divu, poprvé zde francouzský výrobce použil celohliníkový blok motoru. Nová zážehová patnáctistovka dosahovala výkonu 54 koní, spotřebovala zhruba 8,5 l/100 km a Renault s ním uměl jet až 142 km/h.

Odpružení řešil Renault zkrutnými tyčemi, které byly na zadní nápravě umístěné napříč. Kvůli tomu mělo auto na každé straně jiný rozvor. Díky designu od Gastona Jucheta a Philippa Charbonneaux však tento rys zůstal zákazníkům na první pohled skrytý. Podvozek byl ale díky tomu neskutečně měkký.

Už tehdy ale v Renaultu věděli, že pokud správně navrhnou interiér, bude hatchback velmi praktickým autem. Kvůli variabilitě vnitřního prostoru tak měl nejen sklopná zadní opěradla, ale i zcela vyjmutelná zadní sedadla. Díky tomu jste základní objem 350 litrů zvětšili na 1200 litrů. Mezi sedadly byla navíc rovná podlaha, protože řazení bylo stále ještě pod volantem. Výbavu jste mohli vybírat ve stupních S a GL, později přibylo TS s patnáctistovkou o výkonu 82 koní, které bylo schopné dosáhnout rychlosti až 160 km/h.

V roce 1969 proběhla modernizace a nabídku rozšířil typ 16 TA s třístupňovým automatem. Stále šlo ale o auto bez bezpečnostních pásů, přední totiž Renault montoval až od roku 1970, kdy byly v Evropě povinné. O tři roky později představil Renault v Paříži sportovní model TX s šestnáctistovkou a výkonem 91 koní. Auto mělo pětistupňový manuál, maximálku 170 km/h a spotřebu okolo deseti litrů. S centrálním zamykáním, elektrickým ovládáním předních oken, zadním stěračem a litými koly Gordini patřil Renault mezi první výrobce v Evropě, kteří podobou výbavu nabízeli v autě této třídy. Navíc jste za příplatek mohli mít i klimatizaci. Od roku 1979 pak Renault doplnil bezpečnostní pásy rovněž na zadní sedadla.

Tou dobou byla šestnáctka několik let v nabídce Tuzexu. Zájemci si tehdy museli připravit astronomických 91 tisíc korun. Celkových 1,8 milionu vyrobených kusů ale svědčí o tom, že zákazníci si byli vědomi výhod koncepce vše vpředu. Výroba byla ukončena v roce 1980, kdy už se prodávali nástupci – Renault 20 a 30. Elegantní typ 16 je ale dodnes populární mezi sběrateli a pravidelně vydáván za první hatchback. To už mu asi zůstane napořád.