Hlavní obsah

Žlutý cirkus Dana Přibáně přesedá do ukrajinského LuAZu 967

Foto: Vojta Duchoslav

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Tenhle ambiciózní projekt asi netřeba dlouze představovat. „Principál žlutého cirkusu“ Dan Přibáň objel Trabantem na etapy svět a jeho příběh, dokumentovaný v několika filmech a seriálech, zná skoro každý. Teď je ale čas na další fázi a vypadá to, že se skupina cestovatelů kolem Dana v nepohodlí vyloženě vyžívá. Proti novému „vůdčímu vozidlu“ žlutého cirkusu je totiž Trabant luxusní limuzína.

Článek

Volba padla na skutečně bizarní ukrajinský obojživelný stroj LuAZ (Lucké Automobilové Závody) 967. Tenhle lehký vojenský transportér se začal vyrábět už na začátku šedesátých let na objednávku sovětské armády. Ta jej plánovala použít hlavně jako frontovou ambulanci a průzkumné vozidlo, ale moc reálného nasazení se LuAZ nedočkal. Příliš slávy si tento strojek neužil ani v pozdější civilní „kariéře“, a tak se stalo, že zůstal po pádu Sovětského svazu zapomenut jako slepá vývojová větev. Teď jej ovšem vytáhl na světlo právě Přibáň, který plánuje vyzkoušet a předvést, co takový LuAZ nakonec svede.

„Už v Jižní Americe jsme s Markem Slobodnikem řešili, čím bychom mohli jet příště, protože Trabanty nebudou lidi bavit věčně. A nějakým způsobem jsme se dobrali tady k tomu – Marek říkal, že to někde viděl, a já jsem LuAZ potkal při cestě z Hedvábné stezky a přišel mi hrozně úchylný. Tak jsme se shodli, že si ho pořídíme a vyrazili jsme v roce 2014 na Ukrajinu koupit první. Jenže pak se dostal do kin film a do televize seriál a byl to úspěch, který jsme nečekali. Všichni chtěli další Trabantí cestu a nám přišlo blbé cpát jim LuAZ. Tak jsme to až dosud dali k ledu,“ komentuje Přibáň zahájení příprav na cestu s LuAZem.

Na samotné odhalení vozu se pak račte podívat zde:

Od nového auta, které by nahradilo trabanty, Dan pochopitelně chtěl, aby šlo o nějakou „jinou blbost“. Prostě o něco nového, co nikdo nevymyslel – to se od žlutého cirkusu koneckonců očekává. Jenže byly tu i další požadavky: „Hledali jsme taky něco, co by otevřelo možnosti, které Trabant nemá. Díky tomu, že je LuAZ čtyřkolka – byť trochu zoufalá čtyřkolka – tak má prostupnost terénem oproti Trabantu mnohem vyšší.“

„Cíl cesty? Řekněme jenom, že jsme tam ještě nebyli“

A ano, Dan se svou partou plánuje využít i toho, že LuAZ plave… „Ta cesta, kterou máme naplánovanou, jde projet buď hodně velkým autem, nebo projet nejde. Tohle je sice malé, ale díky tomu plavání by to mělo dokázat,“ doplňuje Přibáň, ale přesný cíl následující cesty zatím odhalit nechce.

Foto: Vojta Duchoslav

Nový cestovní speciál Dana Přibáně splňuje vše, co se od něj očekává – je nepohodlný a na cestování absolutně nevhodný

Jisté ovšem je, že oproti dosavadním cestám s Trabanty bude cestování s LuAZem vypadat trochu jinak. „S tímhle autem nemá cenu dělat mega dlouhé silniční přejezdy, se kterými Trabant nemá problém – sice mu to chvilku trvá, ale jede. To u terénního LuAZe, který má portálové převody v kolech, nedává smysl. Dlouhé přejezdy se pak navíc ve filmu ani neobjeví. Spíš tedy vybereme nějaké zajímavé regiony, které projedeme a pak ho pošleme domů.“

První (a pochopitelně taky pořádně obskurní) plánovaná cesta ale nebude jen o autech – na motorce se jí opět zúčastní i Marek Slobodnik. „Momentálně řešíme hodně složitou věc, a sice jak donutit motorku plavat. Ale taky je to na dobré cestě.“ komentuje přípravy Dan.

Ze tří se musí stát dva

Právě přípravy jsou teď tématem číslo jedna. Poblíž Nové vsi pod Pleší, kde se připravovaly všechny dosavadní cesty s Trabanty a kde je celá karavana odložena v tamním muzeu, se v nové dílně pracuje celkem se třemi LuAZy. Z nich se musí postavit dvě plně funkční auta (samozřejmě ve žluté barvě), připravená na cestu.

Foto: Vojta Duchoslav

Byť je auto pojízdné, je už poněkud unavené a před cestou se mu musí dát spousta péče

Právě kompletním rozebráním a opětovným složením se chce Dan se svým novým povozem také trochu sžít, což usnadní opravy po cestě. Celkově ale doufá, že by mohl být LuAZ oproti náladovému Trabantu výrazně spolehlivější. „Jsou to vlastně dva Maluchy vedle sebe. Motor je véčková čtyřválcová dvanáctistovka ze Záporožce, která je hrozně podobná motoru od Maluchu. A ten byl vlastně docela spolehlivý, takže doufáme, že se samotným motorem by nemusely být takové problémy a že když se před cestou pořádně udělá, tak potom vydrží.“

V rámci příprav se taky počítá s tím, že se na otevřené karoserii postaví stan – zde ale nejde ani tak o komfort posádky, ale o to, aby byla před vnějšími vlivy chráněna kamerová technika. Dobrou zprávou pro všechny fanoušky totiž je, že i pro novou cestu se samozřejmě počítá s filmem a seriálem.

Zbývá už jen poslední otázka – kdy to celé propukne. „Původně to mělo být tak, že jsme chtěli v současné době finišovat a někdy v dubnu nebo v květnu vyrážet. Jenže se to všechno kvůli covidu posunulo, přípravy začínají teprve teď a rádi bychom vyjeli v červenci.“

Budeme držet palce.

Reklama

Související témata:
Načítám