Hlavní obsah

Zlatý slavík automobilových anket: Naše branže klesá na dno

Foto: Archiv Garáž.cz
15. 3. 2017

Tak jako každý rok, byly na začátku března vyhlášeny ankety evropského a českého auta roku. Ta naše vítězstvím Škody Kodiaq tradičně nepřekvapila, evropská Peugeotem 3008 naopak vyrazila dech. Jedno je však jisté - tady už se o odbornosti mluvit nedá.

Článek

Ano, výsledky letošního roku mě nejdříve hodně rozesmály, aby mi z nich nakonec bylo opravdu smutno. Začnu tím českým autem roku, protože tady je potřeba přidat informace ohledně změn, které pro mě byly neakceptovatelné a proto jsem porotcovství s radostí odmítl. Doteď byla celá anketa v rukou klubu motoristických novinářů, ale v loňském roce vedení našeho klubu "předalo" rozhodovací práva zástupcům automobilek. Došlo k tomu, že porotce do ankety vybírají zástupci automobilek, k volbě novinářů přidali ještě další volbu veřejnosti blíže nespecifikovaného množství lidí a ještě navíc musí finalisti platit za organizaci. Za přihlášení vozu platí automobilky 30 tisíc, za účast ve finále pak dalších 50 tisíc korun. Tím vlastně kompletně znehodnotili hlavní myšlenku našeho novinářského českého auta roku. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Musím říct bohužel, a pouze se tím nahrálo domácí Škodovce, která tak v letošním roce mohla získat už třetí titul Auta roku za sebou. Ano, letos vyhrál Kodiaq a ani se vítězství nedivím poté, co zástupci PR oddělení předváděli v loňském roce, jen aby vyhrál Superb. Navíc je to Škoda, u nás všemi oblíbená. Kodiaq letos porazil Volkswagen Tiguan, Volvo S90, Alfu Romeo Giulia a Seat Ateca. Víte, co je na tom zvláštního? Nebudu mluvit o tom, že nechápu proč by mělo vyhrávat SUV, které do automobilového průmyslu nepřináší vůbec nic nového, zajímavého ani převratného. Je to pouze auto s větším množství plechů, vyšší cenou a vyššími emisemi. Byť Kodiaq je dobré auto.

Nicméně v Českém autě roku jde o jinou zajímavou věc, kterou ukázala už Superb. Když byl v anketě Passat, skončil až druhý. Superb, který je stejným autem s menším počtem technologií to vyhrál. Teď vyhrál Kodiaq, ale Tiguan byl druhý a Seat Ateca až čtvrtý. Proč ta auta stojící na stejném základě nebyly společně s Kodiaqem na prvním místě? Proč musíme mít v autě roku tři vozy kategorie SUV, navíc blízce příbuzné, se stejnou technikou? A víte, co je na tom nejlepší? Že Ateca byla na děleném čtvrtém a pátém místě a Yeti, který se v anketě objeví příští rok a bude téměř totožný, bude aspirovat na vítězství. Úplně stejný vůz, který odlišuje pouze vnější a vnitřní design. 

Trošku mi novinářské ankety auto roku začínají připomínat anketu Zlatý slavík. Tam také nejde o to, kdo je nejlepším zpěvákem, ale spíše o to, kdo je tím nejznámějším a nejvtíravějším, kterého důchodci nejčastěji vidí v televizi, novinách a magazínech. Navíc se novináři shodili na úroveň běžných zákazníků, kteří kupují modely SUV jen proto, aby se cítili v bezpečí, kdyby do nich někdo naboural. 

Vždycky jsem si myslel, že anketa Auto roku má přinášet vítěze, kteří do automobilového průmyslu opravdu něco přinášejí, že nezáleží na ceně ani na praktičnosti, ale musí to být nové auto, které přináší něco nového, objevného a speciálného. Bohužel jsem myslel špatně. A ukázalo to i letošní Evropské auto roku, které vyhrálo další SUV Peugeot 3008. Musím říct, že pozdvižení, které to vyvolalo na ženevském autosalonu, jsem ještě neviděl. Za francouzským SUV skončila Alfa Romeo Giulia, Mercedes-Benz E, Volvo S90/V90, a také Citroen C3, Toyota C-HR a Nissan Micra. V redakci jsme až na nový Nissan Micra se vším jezdili a musíme říct, že Peugeot 3008 není špatným autem, ale rozhodně není adeptem na titul evropského auta roku. Nejen Mercedes, ale i Volvo či Alfa jsou lepšími auty přinášejícími do segmentu mnohem více, než změnu z ošklivého MPV na futuristicky vypadající SUV. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Opravdu je Peugeot 3008 ve spoustě ohledech dobrým autem, ale ať se snažíme jak chceme, nepřináší nic inovativního. Tak třeba virtuální kokpit. Super, ale s tím už dávno před tím přišlo několik jiných značek, tady jde spíše o efekt než o přínos. Pak je tady pohoné ústrojí. Bohužel tady 3008 nabízí pouze pohon předních kol a dobré, ale relativně obyčejné diesely. Co se týče praktičnosti, tak ani tady není premiantem a nepřináší žádné nové řešení. A cena? Ani ta není oslnivá a jen se potvrzuje to, co jsem říkal. Peugeot 3008 není přitažlivý jako Ferrari, není levný jako Dacia ani nejezdí jako GT3 RS. 

Jenže stačí se podívat, jak kdo volil. Tady to podle bodů vyloženě vypadá, že se někteří báli Mercedesu, tak mu pro jistotu nadělili nulu. Tak třeba dva Francouzi, dva Italové, jeden Polák a Řek. Největší degeneraci ukázali dva Španělé, kteří nedali 0 bodů jen Mercedesu třídy E, ale také Alfě Romeo Giulia. Naopak 10 a 9 bodů dali Peugeotu 3008. Trošku si říkám, čím asi jezdí celý rok doma ve Španělsku. Jediní, kdo volil normálně, byli Angličané a Němci. Je vidět, komu tady jde o jízdní vlastnosti a kdo chce mít doma dobré auto. Je to smutné, co se s anketami děje a musím říct, že pokud to takto půjde dál, bude mít jejich úroveň hodnotu nula. Protože u nás odhadne každý výsledek půl roku dopředu nebo po zveřejnění finalistů a v evropském měřítku, tam zase novináři začínají kopírovat zájem veřejnosti. Je to tristní a po dlouhé době musím přiznat, že jsem rád, že nejsem v žádném podobném uskupení. 

Reklama