Hlavní obsah

Volvo 240/260 – Ty nejlepší švédské krabicáky

Foto: Archiv Garáž.cz
31. 10. 2017

Nevím jak vy, ale já si při slově Volvo vždy představím velký krabicoidní sedan a kombi. A asi nejtypičtější je pro mě modelová řada 240/260. Ta už je celkem fousatý youngtimer, který si malou připomínku zaslouží.

Článek

Zkuste se vžít do historie. Jmenujete se třeba Ove nebo Bosse, to je fuk. Píše se rok 1974 a v televizi i rádiu jede dokola ABBA, která se svým hitem Waterloo právě vyhrála Eurovision. Pokud se zachráníte přepnutím na sportovní kanál, dočkáte se jen ťukání a hekání, protože Björn Borg právě převálcoval celou světovou tenisovou elitu. A tak seberete své úspory a vyrazíte do nejbližšího showroomu Volvo koupit auto, se kterým zmizíte v lese, než vám kultura přinese něco přínosného.

Foto: Archiv Garáž.cz

A když jste tam dorazili, mohli jste si pořídit zcela nový model 240. Ten byl již 21. srpna podroben přísnému testování novinářů ve švédském Borlänge, kde měli k dispozici několik oranžových 244 GL. Ostatně stejná barva vládla i v interiéru s typickými opěrkami hlavy se síťkou. Model 240 sice vycházel z předchozího 140 (použil se skelet, dveře a částečně i blatníky), ale v konstrukci nezůstal kámen na kameni.

Foto: Archiv Garáž.cz

Volvo totiž dříve uvedlo prototyp bezpečného automobilu VESC, který byl inspirací pro nové modely. Hodně velké byly nárazníky a i díky nim byl automobil o 13 cm delší, než typ 140.  Automobilka také vyvinula nový motor, který jste mohli mít v karburátorové verzi s výkonem 97 koní nebo ve verzi se vstřikováním a výkonem 123 koní. Přední zavěšení McPherson byla také žhavá novinka, kufr sedanu o objemu 600 litrů zase sliboval slušnou praktičnost. Hodně populární bylo i kombi 245 (případně šestiválcové 265) s obřím zavazadlovým prostorem.

Foto: Archiv Garáž.cz

Od roku 1974 byla v nabídce verze 260 s motorem 2.7 V6 a výkonem 140 koní. Volvo na něm spolupracovalo s Renaultem a Peugeotem. O pět let později pak přišla další novinka – naftový šestiválec a z něj později odvozený pětiválec. Ani na vývoj tohoto agregátu nebyl švédský výrobce sám, tentokrát podal pomocnou ruku Volkswagen.

Foto: Archiv Garáž.cz

Mně ale utkvěla v paměti přeplňovaná verze Turbo. Ta se poprvé objevila v roce 1981 u sedanu Volvo 244. Výkon nové vrcholné verze byl 155 koní. Nikdo nečekal, že o něco později Volvo uvede i verzi 245 Turbo, která byla prvním kombíkem s přeplňovaným benzínovým motorem na světě.

Foto: Archiv Garáž.cz

V nabídce ale byla řada vzácných a zajímavých karosářských variant. Styl nabízelo kupé 262C, kterému se budeme věnovat v samostatném článku. Volvo ale nabízelo i o 70 cm prodloužený sedan 264TE a kombík 245T, limuzínu 264 Top Executive a speciální kombík 245 Transfer, se kterým se na venkově sváželi školáci na výuku. Od roku 1976 se do USA vyvážela Volva s třícestným katalyzátorem s lambda sondou, které byly o rok později oceněné jako nejčistší automobily v USA. A nebyla to jediná cena, i když většinou je tohle Volvo sbíralo za bezpečnost, například Don Safety Trophy ve Velké Británii.

Foto: Archiv Garáž.cz

Volvo ale své hranaté sedany nasadilo i do závodů. Vybralo si pro to přeplňovaný dvoudveřový sedan 240 Turbo s výkonem 510 koní, který měl startovat v šampionátu ETCC. V roce 1985 se jezdcům Thomasi Lindströmovi a Gianfrancu Brancatelli náramně dařilo a celou sezónu vyhráli. Ve stejném roce Volvo vyhrálo i v Brně a trumf obhájilo také o rok později. U nás ale slavil Ulf Granberg. Per Stuerson zase slavil titul 1985 v Deutschen Produktionswagen Meisterschaft, tedy předchůdci šampionátu DTM. Kvůli tvarům se autu přezdívalo létající cihla.

Foto: Archiv Garáž.cz

Poslední vyrobený kus byl předán majiteli při speciálním ceremoniálu a klíčky osobně předával generální ředitel automobilky Gyllenhammar. Co předával, věděl dobře, protože sám modely 240 používal. Víc kusů jednoho auta už Volvo nikdy nevyrobilo.

Foto: Archiv Garáž.cz

Dnes je tohle Volvo už zase sběratelsky zajímavou verzí, zejména pokud vás láká přeplňované Turbo. Možnost sehnat díly je velká a není to až takový problém. Je to i díky dlouhé devatenáctileté výrobě.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.