Hlavní obsah

Unikátní sbírka šesti závodních Lancií je na prodej

Foto: Girardo & Co.

To nejsou modely. To je úžasná kolekce šesti závodních lancií, jedno auto lepší a zajímavější než to druhé

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Máte volných 175 milionů korun a hledáte investiční auta? Pak se nabízí tato jedinečná možnost koupit ucelenou kolekci závodních Lancií v bojových barvách Martini. Co kus, to originál a silný příběh k tomu! Všech šest aut je v luxusním stavu a s jasnou závodní historií.

Článek

Čas od času se objeví na prodej celé automobilové kolekce za zvýhodněnou cenu a tohle je jeden z těch případů. Čistě průměrně 30 milionů za auto je spousta peněz, ale zase některá z těch aut by klidně mohla stát dvakrát tolik a sběratelé by za ně svoje peníze rádi utratili. Takže co nám to ta anglická aukční společnost Girardo & Co. vlastně nabízí?

Jde o ucelenou sbírku, kterou dal dohromady irsko-americký podnikatel a závodní jezdec John Campion. Jsou v ní tři okruhová a tři auta na rallye, která psala nejen závodní historii Lancie, ale celého motorsportu. Všech šest aut má perfektně zmapovanou historii, jsou v úžasném stavu a mají certifikaci Abarth Classiche.

Lancia Beta Monte Carlo Turbo GR V

První Lancia, která se postavila na start Le Mans od zlatých padesátých let. Nevyhrála sice, ale v roce 1980 a 1981 získala titul Mistra světa ve vytrvalostních závodech!

Foto: Girardo & Co.

Lancia Monte Carlo je sama o sobě zapomenuté auto, závodní provedení Turbo GR V dokázalo ovšem v roce 1980 vyhrát 10 z 11 závodů světového šampionátu

Auto stojí na podvozku od Dallary, o design se postaral Pininfarina a motor ladili u Abarthu. Těžko najdete lepší ryze italské závodní auto! Jak už název napovídá, motor s výkonem 460 koní je přeplňovaný a nejspíš by vás nenapadlo, že má objem jen 1,4 l. Ve spojení s muší váhou 780 kg to ale musela být úžasná hračka.

A ještě jedna věc… To auto má elektronické zapalování Magneti Marelli Racing. Prostě Italka každým kouskem těla!!!

Lancia LC1 Group VI

Díváte se na auto, které v roce 1982 vyhrálo závod na tisíc kilometrů na Nürburgringu. Nestačí?

Foto: Girardo & Co.

Lancia LC1 byla vyrobena v pouhých čtyřech exemplářích, toto je druhý z nich

Jeho podvozek navrhl a vyrobil sám Giampaolo Dallara ve své továrně v italské Parmě a monokok toho auta váží pouhých 55 kilogramů! Hliníkové plechy mají výztuhy ze slitiny hořčíku a karoserie je z karbonu, celková váha je 58 kg. Dohromady to znamená suchou váhu 640 kg, skupina C přitom měla požadavek na 800 kg.

Foto: Girardo & Co.

Možná je to zbytečné zmiňovat, ale konstrukce vozu je nejen mimořádně lehká, ale taky mimořádně hořlavá...

Motor je podobný tomu v Monte Carlo Turbo GR V, ale měl zesílenou hlavu válců a upravené spalovací komory. Výkon byl 430 koní. Lancia postavila jen čtyři závodní vozy LC1, tři z nich dokázaly vyhrát - první v šestihodinovce na Silverstone, druhé na Nürburgringu a třetí zvítězilo v tisícikilometrovém závodě na domácí trati v Mugellu.

Lancia LC2 skupina C 

Závodila od roku 1983 do roku 1986. Byla to italská raketa nízké dráhy letu, kterou poháněl třílitrový osmiválec od Ferrari. Pilotoval ji Henri Pescarolo, čtyřnásobný vítěz Le Mans.

Foto: Girardo & Co.

Závodní Lancie skupiny C pilotovala legendární trojice řidičů Henri Pescarolo, Alessandro Nannini a Bob Wollek

Slintáte blahem při pomyšlení, jak asi zněl vysokootáčkový atmosférický osmiválec s tímto objemem? Zapomeňte! Ten motor neměl na tuhle třídu potřebný výkon, a tak Lancia snížila objem na 2,8 litru, ale přidala dvě turbodmychadla a najednou bylo výkonu na rozdávání!

Foto: Girardo & Co.

Interiér LC2 nejlépe charakterizuje přídavné jméno „funkční“

Nicméně motor se pak dostal zpátky na tři litry objemu, a tato jednotka byla nakonec ve všech sedmi vyrobených kusech. A čísla? 720 koní a 850 kg. Pevně se držte…

Lancia Delta 037 Rallye Evo 2 skupina B

Nejlepší Lancie a dost možná i nejlepší rallye závodní auto všech dob. Každý italský fanoušek vám to určitě potvrdí. Ve specifikaci Evo2 se jich vyrobilo jen dvacet, a jedná se tedy o skutečnou lahůdku.

Foto: Girardo & Co.

Lancia 032 Evo 2 je poslední rallye auto s pohonem zadních kol, které vyhrálo světový titul

Přeplňovaný čtyřválec od Abarthu dával výkon 325 koní a přes pětistupňovou převodovku poháněl zadní kola. Ano, opravdu, byla to zadokolka! A pro upřesnění - je to poslední auto s pohonem zadních kol, které vyhrálo Mistrovství světa v rallye.

První 037 měla ještě karburátor, pak přišla verze 01 s elektronickým vstřikováním, ale skutečnou legendou se pak stala až verze Evo 2. Motor točil osm tisíc…

Lancia Delta S4 skupina B

Jestli je 037 nejlepší závodní auto všech dob, co se rallye týče, pak je Delta S4 nejvíc cool auto na světě. Koupíte si ji jen proto, abyste se na ni chodili dívat, ani s ní nemusíte jezdit. Protože, ruku na srdce, dokázali byste ji vést stejně pevnou rukou jako Dario Cerrato, když s ní v roce 1986 vyhrál Miglia Rallye?

Foto: Girardo & Co.

Na samém začátku měly motory Delty S4 výkon 350 koní, ale pak se vyšplhal na 480, posléze na 550 a ve finále na 600 koní!

Jestli se právě chystáte nadechnout, že třeba i ano, pak jste asi zapomněli, že její čtyřválec 1,8 l má turbo i kompresor, výkon 550 koní a díky pohonu všech kol zrychlí na stovku za 2,5 vteřiny. Na šotolině!

Foto: Girardo & Co.

Auto s výrobním číslem 208 prvně testoval Marku Alen

Lancia při její stavbě vycházela z modelu 037 a zajímavostí byly takové věci, jako byl obal převodovky z hořčíku nebo ramena s několika upevňovacími body, takže se dalo snadno a rychle měnit nastavení podvozku, někdy dokonce i mezi jednotlivými rychlostními zkouškami.

Lancia Delta HF Integrale 8v skupina A 

V roce 1988 vyhrála portugalskou rallye. První závod, na který ji Lancia poslala. A pak vyhrála dalších šestatřicet závodů mistrovství světa. Asi vás teď nepřekvapí, že s ní Miki Biasion ukořistil v roce 1988 světový titul, když ze zbývajících jedenácti závodů dokázal osmkrát vyhrát, že?

Foto: Girardo & Co.

Konec skupiny B znamenal stvoření skupiny A. Auta byla perfektně ovladatelná, ale neměla tak hrozivé výkony

Následující roky tohle konkrétní auto ještě závodilo, pak bylo uloženo v soukromé sbírce a v roce 2017 se dočkalo osvědčení Abarth Classiche o své autentičnosti a historii. Což u těchto kousků není úplně zvykem, protože většina osmiventilových modelů byla přestavěna na šestnáctiventilové…

Vůz je, stejně jako zbytek sbírky, v úžasném stavu. Jeho cenu ještě zvyšuje fakt, že je to jen jedna ze dvou Lancií Integrale 8v, které v mistrovství světa uspěly hned ve dvou závodech - kromě Portugalska ještě na Olympus Rallye.

Reklama

Načítám