Hlavní obsah

Nejtěžší dakarská zkouška, taková etapa tady ještě nebyla: Týmy se chystají na 48hodinovou etapu, pořadatelé improvizují

Foto: Orlen Jipocar Team

Před zítřejší dvoudenní etapou se Shrek podrobí důkladné kontrole, pár dílů se bude preventivně měnit.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Včerejší pátá etapa byla taková ta podivná, co závodníci nemají moc rádi. Hned na začátku nudný pětisetkilometrový přejezd po silnicích a pak 118 kilometrů dun. To nejtěžší teprve přijde. Na jezdce čeká velká neznámá v podobě 48hodinové etapy!

Článek

Empty Quater, tedy Pustá končina. Jedno z mála míst na planetě, které ještě není úplně probádané. Čtvrtá největší poušť světa má rozlohu 650 tisíc kilometrů čtverečních a jsou v ní až 250 metrů vysoké duny. „Udělali jsme všechno proto, aby to byla ta nejtěžší etapa, kterou kdy závodníci tady v Saúdské Arábii jeli,“ varuje David Castera, ředitel soutěže.

Všechny důležité věci o téhle etapě jste si mohli přečíst tady, ale sami závodníci říkají, že vlastně vůbec nevědí, co od toho čekat. 530 kilometrů dlouhá etapa je rozdělena do dvou dní, kdy se bude spát hned v několika provizorních bivacích, podle toho, kam až závodníci do 16:00 dojedou. „I po večerním brífinku je ve vzduchu ještě pořád spousta otazníků,“ říká k tomu Martin Prokop, který se od první etapy prokousává celkovým pořadím mezi automobily a je na dvanáctém místě.

„Zatím víme dvě věci. Motorkáři mají minimálně zčásti jinou trať, takže auta si budou muset navigovat sama. My jedeme 570 ostrých kilometrů, oni 620. My jsme dnes udělali docela slušný výsledek (P11), což znamená, že budeme startovat možná až zbytečně brzo. Ale Viky je dobrý a je na něj spolehnutí, snad se neztratíme.“ No a ta druhá? „Podle pořadatelů je reálné, aby se první závodníci dostali do cíle celkové etapy už druhý den v podstatě ráno. Bude se startovat v půl sedmé, s minutovými rozestupy. První auta mohou být v cíli brzo dopoledne. Pak poletíme s Vikim a ostatními závodníky do Rijádu, kde je volný den, Shrek pojede s kluky po silnici.“

Foto: MRG

Na motocyklech se třeba u MRG bude dělat jen běžný servis jako jindy. „My to máme trochu jinak než auta a kamiony,“ hlásí Dušan Drdaj, aktuálně nejlepší nováček na Dakaru.

Jenže napřed se musí do cíle etapy s názvem 48 Chrono vůbec dostat. „Všechno to bude na písku a všechno to bude těžké. Snažil jsem se dnes trochu pošetřit techniku i nás, ale stejně dobré. Mám písek rád, ale takových je nás tady hodně.“

Zastavit by je mohla i tak triviální věc, jako že by jim došel benzin. „Minimálně toyoty, Audi, Ford a my nemáme šanci těch 570 kilometrů objet bez tankování,“ říká k tomu Prokop. „Bude tam sice tankovací zóna, v podstatě v takovém průsečíku, ale kdy se bude tankovat, kolik na to bude času, jak se tam porovnáme, když nás tam bude víc, to ještě nevíme a máme se to teprve dozvědět. Na to, že je teď čtvrt na deset večer, v tom mají docela bordel.“

Foto: Jan Červenka

Ještě ani v devět hodin večer organizátoři nevěděli, jak a kde budou auta v 48hodinové etapě tankovat. „Je to 100 kilometrů přejezd, pak 570 kilometrů ostrých a pak zase stovka do bivaku. Na jedno tankování to nedáme my ani spousta dalších aut,“ říká k tomu navigátor Viktor Chytka.

Jasno nemají ani motorkáři. A i oni čekají. Jasné je ale to, že speciálně čeští jezdci mají rádi písek. Dvacátým místem se v páté etapě blýskl Jan Brabec, který zúročil, co natrénoval v Dubaji. „Jenže dnes to bylo jen 118 km, zítra a pozítří to bude bezmála pětkrát tolik,“ směje se.

A jak se na 48 Chrono připravuje technika? „Uděláme gumy, filtry, oleje, kapaliny a zkontrolujeme techniku tak nějak celkově,“ hlásí Dušan Drdaj z Moto Racing Group, průběžně nejlepší nováček na Dakaru. To mechanici v MP Sports budou mít podstatně víc práce. Jejich Shrek dostane kromě nových náplní, filtrů a pneumatik také nový zadní diferenciál, nové brzdy i destičky a zbytek se uvidí.

„Přední diferenciál vyndáme a zkontrolujeme, uvidíme, co olej v převodovce, kdyby byl problém, tak ji vyměníme. Zkontrolujeme také výfuky, poloosy, uložení a určitě uděláme geometrii,“ vypočítává šéfmechanik Petr Brynda. „Všechno důležité budeme mít večer v ruce. Auto zatím drží, ale nechceme, aby se něco vysypalo právě zítra.“

Podobné to bude i v kamionech. Tam včerejší etapu vyhrál Martin Macík, který ale den předtím nabral víc jak půlhodinovou penalizaci, když minul dva průjezdní body. „Dakar ale ještě není ani v půlce. Auto drží a my jsme schopni jet rychle. Nesmíme zkrátka dělat navigační chyby a uvidíme, co ostatní.“

Foto: MM Technology

Martin Macík: „Jsme schopni tady opravit skoro všechno. Dnes večer ale bude hlavně ve znamení příprav na 48 Chrono.“

Aleš Loprais v páté etapě pro změnu půl hodiny ztratil, když opravoval startér. „Byl jsem rád, že jsme to dali dohromady. Zítra zatáhneme.“

Všichni závodníci se shodují, že důležité bude připravit nejen techniku, ale i sebe. „Pořádně se vyspat. Když jsme dva dny zpátky spali v poušti, tak byla strašná zima. A v těch stanech slyšíte nejen toho, kdo spí s vámi, ale i ve stanech kolem vás,“ pousměje se Macík.

Dnes a zítra tedy držíme všem českým jezdcům palce! V autech, na motorkách i v kamionech, ať nám dělají jenom radost.

Související témata:
Načítám