Hlavní obsah

Trh vozidel v březnu: Největší pokles v historii

Foto: Škoda Auto

Škoda Auto sice stále vévodí tabulkám, ovšem její autosalony jsou zavřené, stejně jako výroba

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Najdete je v Moje sledované na Seznam.cz.

Asi nikoho nepřekvapí, že se březen 2020 zapíše do historie automobilového trhu v Česku hodně černým písmem. Pandemie nového typu koronaviru dramaticky zbrzdila veškeré prodeje plošně, auta a motocykly nevyjímaje. Návrat do normálního stavu je v nedohlednu, a už teď je tak jasné, že tenhle rok bude na počty prodaných strojů hodně slabý. V celosvětovém měřítku.

Článek

Březnová statistika nicméně nereflektuje tržní propad v plné míře. Pochopitelně existuje prodleva mezi prodeji vozidel a jejich registracemi. A statistika Svazu dovozců automobilů (SDA) sleduje právě registrace. V tabulkách se tedy objevuje obrovský propad, ale data jsou zkreslena mírnou setrvačností – v praxi to znamená, že definitivní stav trhu za současných opatření ukáže až měsíc duben.

Uzavření veškerých automobilových a motocyklových prodejen na příkaz vlády trvá od 14. března. Mnoho prodejců, včetně prodejců ojetých aut a motocyklů, sice přešlo na on-line formu prodeje s možností dovozu, ale celkový „karanténní“ stav má za následek, že lidé i firmy téměř přestali auta nakupovat. Krom toho fungují ve značně omezeném režimu i úřady, které mají na starost registrace.

Leden letošního roku se vyvíjel ještě normálně a ve třídě M1 (tedy osobních automobilů) se registrovalo 19 132 automobilů (v lednu 2019 to bylo téměř stejně 19 278). Únorové registrace už ale ukazují na zpomalení trhu, neboť v únoru se registrovalo 17 377 aut (v únoru 2019 to bylo 18 847) a na březnové statistice je už zřejmé, že se trh v polovině měsíce téměř zastavil. V březnu se registrovalo 13 685 aut, což je nejhorší březen za posledních 10 let a zároveň propad o 36,32 % oproti loňskému roku.

Foto: SDA

Kategorie M1 (osobní auta) - letošní rok je ve sloupcích označen červenou barvou

Na složení trhu se jinak nic zásadního nezměnilo. S bezmála 40% podílem je za první čtvrtletí roku ve vedení mezi výrobci tuzemská Škoda, která má zároveň nejvíc registrovaných hybridů a elektromobilů. Obchodním třídám pak se 33,85 % dominuje stále populárnější segment SUV.

V podobném duchu se nese i trh motocyklů. Březen byl sice stále silnější než únor, neboť právě na jaře se trh motorek teprve pořádně rozjíždí, ale oproti předchozím letům je rozdíl opět obrovský. Konkrétně se v březnu registrovalo 1 157 motorek, což je o 41,77 % méně než v loňském březnu 2019. Také tady se jedná o nejslabší březen za posledních 10 let.

Foto: SDA

Kategorie L (motocykly) - letošní rok je ve sloupcích označen červenou barvou

Jak už ale bylo řečeno, finální dopad na trh bude ještě výrazně horší, než jaký ukazují statistiky z března. Je potřeba mít na paměti zmíněnou setrvačnost a také fakt, že téměř celou první polovinu března byly obchody i úřady otevřeny v běžném režimu, takže mohl trh více méně normálně fungovat. Nouzový stav ale ještě nějakou dobu přetrvá, takže uvidíme, jak bude vypadat duben a posléze i celý rok 2020.

Reklama