Hlavní obsah

Toyota GR Supra GT4 – rozumné náklady a maximální zážitky

Foto: Toyota Gazzo Racing

Závodní Toyota GR Supra GT4 vychází ze sériového vozu

9. 7. 2019

Toyota Supra jako čistokrevné závodní auto? Ale prosím… Toyota Gazzo Racing, tedy závodní divize japonské automobilky, potvrdila to, o čem si šuškali vrabci na střeše – bude vyrábět závodní speciál třídy GT4. Stále populárnější kategorie nabízí nejlepší poměr sportovních výkonů, rychlosti a provozních nákladů, závodí v ní mimo jiné vozy BMW M3, Cayman GT4, KTM X-Bow i McLaren 570S. Je určena jak pro profesionální, tak amatérské závodníky, jezdí se po celém světě, a to ve sprintových i vytrvalostních závodech.

Článek

Napřed ukázali koncept závodního auta na autosalonu v Ženevě. Následně ho poslali do Zeleného pekla, do nejtěžšího vytrvalostního závodu na světě 24h Nurburgring, kde dojel na třetím místě ve třídě SP8T (celkově skončil vůz na 41. místě) a zviditelnil se vyřazením favorizovaného Mercedesu při nechtěném střetu na konci cílové rovinky (2:59).

O tom, že Gazzo Racing postaví závodní auto kategorie GT4 se ale mluvilo už v Ženevě – Toyota tak chce podpořit nejen vývoj, ale taky se zviditelnit. Vyrábí už závodní Yaris, GT86, a tak je Supra kategorie GT4 logickým pokračováním. Vůz bude založen na sériovém provedení Supry, ale upraven v souladu s pravidly kategorie GT4. Na jeho vývoji se budou podílet firmy Ravenol, Pirelli a Akrapovič. Ravenol poskytne maziva, Pirelli bude partnerem pro vývoj pneumatik a Akrapovič pomůže s vývojem závodního výfuku.

Supra GT4 má ocelovou karoserii, ale přední i zadní spoilery jsou z karbonu. Přeplňovaný šestiválec vychází ze sériového motoru, ale má jiné sání, výfuk i elektroniku. Přes šestistupňovou automatickou převodovku jsou poháněna zadní kola. Stejně jako silniční Supra, i verze GT4 má vpředu MacPherson a vzadu víceprkové zavěšení, řízení má elektrický posilovač a ráfky s rozměry 11 x 18 palců mají pět matic. Skoro by se zdálo, že těch změn je celkem málo, že?

Jenže pak uvidíte interiér a brada vám spadne až na zem a jazyk se vyroluje jako červený koberec. Všude je karbon, konvenční volant vystřídal závodní (říká se mu motýlek) a vypadá to tady hodně, ale opravdu hodně závodnicky.

Foto: Toyota Gazzo Racing

V interiéru ale se sériovou Suprou žádnou podobu nenajdete

Toyota je zatím skoupá na informace, takže nevíme cenu nebo datum dodání prvních aut, ale jisté je, že vůz bude moci závodit v sériích GT4 po celém světě a bude moci startovat i ve vytrvalostních závodech typu 24h series nebo VLN.

Připomínáme jen, že kategorie GT4 byla vytvořena za účelem závodění s co nejmenšími náklady. Auta vychází ze sériových vozů a jsou jim podobná jak vizuálně, tak s nimi především sdílí výrazné množství techniky. Aby závody byly co nejvyrovnanější, speciální komise pak rychlejší auta nechává dovážit nebo nechá omezit jejich výkon.

autowebAUTOWEBaUtOwEb