Článek
Fiat Bravo HGT
Ostrý Fiat Bravo? Mnozí si jej již nepamatují a není divu, žádný výstřel techniky. Bravo byl elegantní oblý nástupce hranatého Tipa, který používal podobný základ. A stejně jako u Tipa (Sedicivalvove), tak i u nástupce Fiat postavil ostřejší verzi. Název byl poměrně originální – Bravo HGT znamená High Gran Turisma. Pod kapotu mu Fiat nadělil dvacetiventilový atmosférický pětiválec z modelu Coupé (opět stejná platforma). Výsledných 153 koní z něj sice neudělalo nejvýkonnější hothatch na trhu, konkuroval ale jedním z nejkrásnějších zvuků.
Alfa Romeo Alfasud Ti QV
Ne každý Alfasud byl sice správným hatchbackem, ale co, buďme k němu tolerantní a zařaďme jej do tohoto výběru. Tenhle Ital byl totiž skvělou protiváhou k Escortu XR3 a Golfu GTI. Alfasud Ti dostal pod kapotu patnáctistovku s výkonem 104 koní. Na Golf to výkonově nestačilo, ale dobové recenze jej označovaly za mnohem řidičtější auto. Koroze nám jich ale dodnes moc nenechala.
Innocenti Mini DeTomaso
Že se Mini dělalo licenčně v Itálii, asi nebude pro řadu z vás novinka. Automobilka Innocenti navíc původní britský knedlík v mnohem vylepšila. Ve verzi, na kterou narážím dnes, bylo však Mini kompletně překarosované. Jen tak mohla italská automobilka nabídnout mnohem praktičtější hatchback. V osmdesátých letech navíc Innocenti nepovažovalo původní motor 1275 ccm za dostatečný a sáhlo po přeplňovaném motoru z japonských Kei Car Daihatsu. S tím už to byla opravdu malá kapesní raketa.
Fiat 127 Sport
Ano, tohle auto zas tak zapomenuté není. Ale ostrá verze 127 je rozhodně méně známá než třeba 128, Ritmo nebo 850. Fiat 127 reagoval na úspěchy britského Mini a rozhodl se postavit podobné, ale přece lepší auto. Snaha byla oceněna titulem Auto roku 1972 a chvíli byl dokonce nejprodávanějším autem v celé Evropě. Verze Sport se nejprve dočkala litrového motoru s výkonem 70 koní, později dostal ostrý model třináctistovku s výkonem 74 koní. Fiat si to z fleku mohl rozdat s Fiestou XR2.
Alfa Romeo 33 1.7
Je to hatch, nebo není? Jistě, dalo by se o tom dost polemizovat vzhledem k tvaru zadní části, ale se sedmnáctistovkou je tenhle nástupce Alfasudu rozhodně „hot“. Má pohlednou a tehdy moderní karoserii a kotoučové brzdy na všech kolech. Šestnáctiventilová sedmnáctistovka dává výkon 135 koní a to z této Alfy dělá nejrychlejší verzi. A navíc nezrezne tak rychle, jako výše zmíněný Alfasud. Dělala se i ve čtyřkolce!